11 kwietnia 2022

Regeneracja pompy wspomagania – jak przebiega?

Naprawianie samochodu

Stanowi wsparcie dla kierowcy nie tylko podczas jazdy, ale i wszelkich manewrów. Dzięki niej do obracania kierownicy wystarczy przysłowiowy mały palec. Jak każdy element samochodu może ulec usterce. Czym się ona objawia i jak przebiega regeneracja pompy wspomagania? Oto odpowiedź.

O ile nasi ojcowie czy matki lata temu musieli wręcz siłować się z kierownicami swoich Fiatów 125p czy Polonezów podczas manewrów, o tyle właściciele współczesnych samochodów są od tego uwolnieni. Wszystko, dzięki wspomaganiu układu kierowniczego, które w nowoczesnych modelach w większości przypadków jest elektryczne.

zakręt

Starsze konstrukcje korzystają z kolei ze wspomagania hydraulicznego, którego główny element stanowi pompa. Jej działanie jest proste – wytwarza ona ciśnienie w układzie, dzięki czemu zmniejsza siłę niezbędną do obrotu kierownicą. W przeciwieństwie do wspomagania elektrycznego, wymaga ona nieco troski, jak choćby regularna wymiana płynu wspomagania (TUTAJ przeczytasz o konserwacji podwozia).

Obok wspomagania elektrycznego i hydraulicznego, możemy wyróżnić również wspomaganie pneumatyczne, które można znaleźć głównie w samochodach ciężarowych, a rzadziej – w dostawczych.

Budowa pompy wspomagania

Pompa, pracująca nieustannie – niezależnie od tego czy właśnie obracamy kierownicę, czy też nie – jest napędzana paskiem klinowym lub wielorowkowym. Jej najważniejszą część stanowi wirnik, który obraca się na łopatkach, wytwarzając w ten sposób ciśnienie w układzie. Dzięki niemu płyn, znajdujący się w układzie wspomagania trafia do przekładni kierowniczej, ułatwiając kierowcy życie.

pompa wspomagania

Przy pompie, która jest wykonana z wysoką precyzją (m.in. z wykorzystaniem złożonej obróbki cieplnej czy azotowaniem powierzchni trących), znajduje się ponadto zawór. Jego zadaniem jest utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w układzie wspomagania.

Awaria pompy wspomagania – objawy

Pompa wspomagania jest tym elementem samochodu, o którego działaniu przypominamy sobie dopiero… w momencie jego usterki. Co o niej świadczy:

  • nagle pojawiający się, nienaturalny opór przy kręceniu kierownicą
  • głośna praca podczas jazdy na wprost
  • brak samoczynnego powrotu koła kierownicy do środkowego położenia
  • piski i szumy przy wykonywaniu skrętu

Jak przebiega regeneracja pompy wspomagania?

Regeneracja pompy wspomagania nie jest procesem skomplikowanym, jednak i tak należy powierzyć ją wyspecjalizowanemu zakładowi. Tylko wykwalifikowany mechanik dysponujący odpowiednim sprzętem da nam pewność, że naprawa została wykonana w sposób prawidłowy.

Pierwszą czynnością w przypadku regeneracji pompy wspomagania jest wymontowanie jej z samochodu. Kolejny krok polega na rozebraniu jej na części w celu zdiagnozowania przyczyn usterki i ustaleniu, które podzespoły nadają się już tylko do wymiany na nowe, a które są jeszcze w dobrym stanie. Czasem zdarza się, że niektóre elementy i ich powierzchnie wymagają np. szlifowania (TUTAJ przeczytasz o nabijaniu klimatyzacji).

Po złożeniu pompy należy ją sprawdzić na specjalistycznym stanowisku diagnostycznym. Próbom poddawane są szczelność urządzenia, prędkość przepływu oleju w różnych warunkach oraz wartość wytwarzanego ciśnienia. Jeśli wszystkie parametry mieszczą się w normie, oznacza to, że pompa została prawidłowo zregenerowana.

Naprawianie samochodu

Ile czasu trwa regeneracja pompy wspomagania? Zazwyczaj nie powinna przekroczyć jednego dnia roboczego. Wyspecjalizowany zakład często dysponuje odpowiednim zapleczem części do popularnych modeli i współpracuje z dystrybutorem, będącym w stanie bardzo szybko dostarczyć odpowiednie części. Oczywiście, zdarza się, że na komponenty czasem trzeba czekać, co oczywiście wydłuża naprawę o kilka dni.

Ostatni krok to zainstalowanie pompy wspomagania z powrotem w samochodzie. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na dobór odpowiedniego płynu do wspomagania. Oczywiście, warto zainwestować w produkt droższy, wyższej jakości, który zagwarantuje długą i bezusterkową pracę pompy.

Regeneracja pompy wspomagania – cena

Koszt regeneracji pompy wspomagania jest oczywiście zależny od rodzaju usterki oraz konkretnego zakładu. Firmy specjalizujące się wyłącznie w wykonywaniu napraw tego typu urządzeń żądają za nią od 350 do 500 zł. Niższą kwotę „wołają” firmy o szerokim zakresie usług.

Czy warto zainwestować w regenerację pompy? Zdecydowanie tak, ponieważ koszt nowej pompy do popularnych modeli może wynieść nawet 2000 zł. Oczywiście, należy pamiętać, aby naprawę zlecić specjalistycznemu zakładowi, bo tylko to zapewni wysoką jakość i spokój na długi czas.

Na rynku dostępne są też używane pompy wspomagania w cenie 200-300 zł, ale kupując takie urządzenie nigdy nie mamy pewności, w jakim jest stanie.

Regeneracja pompy wspomagania - GALERIA

zakręt - regeneracja pompy wspomagania
pompa wspomagania - regeneracja pompy wspomagania
Naprawianie samochodu