3 kwietnia 2024

Ranking skarg na ubezpieczycieli

ubezpieczenie pojazdu samochód ochrona ranking ubezpieczycieli
Zdjęcie: GettyImages.

Sprawdź, gdzie odszkodowanie dostaniesz bez zbędnych formalności, a które firmy piętrzą problemy. Ranking ubezpieczycieli przygotowaliśmy na podstawie najnowszego raportu Rzecznika Finansowego.

Rzecznik Finansowy (RF) to instytucja, która pomaga bezpłatnie walczyć o swoje prawa z instytucjami finansowymi, w tym z ubezpieczycielami. Jak się okazuje, to właśnie kierowcy stanowią najliczniejszą grupę, która ma zastrzeżenia do firm asekuracyjnych. Oto ranking ubezpieczycieli, który przygotowaliśmy na podstawie najnowszego raportu RF.

Ranking ubezpieczycieli – skargi na odszkodowania z OC

Problemy z ubezpieczenia OC i AC stanowią od wielu lat najczęstszy powód podjęcia tzw. interwencji w sprawach ubezpieczeniowych przez RF. Samo OC dotyczyło ponad 27% wszystkich skarg. O ile liczba wniosków systematycznie spadała od roku 2017, to w 2023 r. nastąpił gwałtowny wzrost o 5,55% w stosunku do roku poprzedniego. Na co skarżą się kierowcy?

To właściwie nie zmienia się od lat. Zwykle jest to całkowita lub częściowa odmowa uznania roszczenia o odszkodowanie. Kolejny problem to sztuczne zaniżanie cen napraw. Tu ubezpieczyciele powołują się na rabaty, jakie mogliby uzyskać, gdyby poszkodowany wybrał naprawę w sieci partnerskiej, zamiast w dowolnie wybranym warsztacie. Klienci skarżą się także na opieszałe prowadzenie spraw, co prowadziło do długiego czasu oczekiwania na należne wypłaty.

To jednak nie jest jedyny grzech ubezpieczycieli. Kierowcy dość często mieli zastrzeżenia dotyczące zakwalifikowania szkody jako całkowitej. Zwykle wynikało to z zaniżenia wartości pojazdu przed szkodą oraz przeszacowania kosztów naprawy, a także wartości wraku. Tradycyjnie również ubezpieczyciele zmniejszają odszkodowania za najem pojazdu zastępczego i nie biorą pod uwagę utraty wartości handlowej samochodu. Wciąż istnieje również problem z bezprawnym uwzględnieniem amortyzacji cen części czy też płaceniem jedynie za zamienniki, zamiast stosowania w kalkulacji cen oryginalnych elementów.

Skargi na AC

Problemy z wypłatą autocasco to 4,7% ze wszystkich spraw, które prowadzi RF. Nie należy jednak zapominać, że jest to ubezpieczenie dobrowolne, które nie jest tak popularne, jak OC. Co więcej, w teorii skarg powinno być mniej, ponieważ warunki AC szczegółowo reguluje umowa, którą kierowca akceptuje, kupując polisę. Mimo tego najczęściej właściciele pojazdów skarżą się na wysokość przyznanego odszkodowania oraz właśnie na niekorzystną dla nich interpretację ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU).

CZYTAJ TEŻ: Jak długo będziesz czekać na wypłatę odszkodowania?

Ranking ubezpieczycieli – od najlepszych do najgorszych firm

Tworząc ranking ubezpieczycieli, pod uwagę braliśmy, ilu kierowców w 2023 r. wniosło zastrzeżenia na daną firmę korzystając z pomocy Rzecznika Finansowego. Oczywiście, sama liczba skarg nie oddaje jeszcze skali problemu. Z tego też powodu został wzięty pod uwagę także udział w rynku (polisy majątkowe). Po podzieleniu liczby skarg przez udział w rynku, powstał współczynnik skarg dla danego ubezpieczyciela (im mniejszy, tym lepiej). Oto zestawienie firm najbardziej przyjaznych (górna część tabeli) oraz tych, gdzie najczęściej trzeba toczyć bój o należne odszkodowanie (dolna część zestawienia).

W tabeli znalazły się firmy, na które złożono przynajmniej 20 skarg, co gwarantuje, że ranking jest miarodajny. Z tego też powodu dla PKO TU i TU Europa, które odnotowały odpowiednio 9 i 6 wniosków do RF, nie liczymy współczynnika skarg. Zestawienie nie obejmuje również zagranicznych ubezpieczycieli, którzy działają w Polsce, ponieważ w ich przypadku nie jest raportowany udział w rynku. Można jedynie wskazać, że na Wefox Insurance AG w ubiegłym roku kierowcy skarżyli się 37 razy, a na firmę Balcia Insurance SE – 21.