9 marca 2022

Przewoziły nowe auta – nigdy nie dotarły do celu. Największe wypadki i katastrofy statków

Felciity Ace

Statek Felicity Ace przewożący około 4000 samochodów, w tym m.in. Bentleye, Lamborghini i Porsche, zatonął 1 marca 2022 roku na środkowym Atlantyku. Jednak podobnych przypadków historia skrywa znacznie więcej. Oto największe wypadki i katastrofy statków z nowiutkimi autami.

Statek Felicity Ace płynął z Niemiec do Stanów Zjednoczonych. 16 lutego 2022 roku na jego pokładzie wybuchł pożar. Podejrzenia padły na akumulatory litowo-jonowe, stosowane w samochodach elektrycznych – takie również były przez niego przewożone.

Oprócz nich na pokładzie znalazło się 189 aut marki Bentley, ponad 1000 Porsche oraz Audi, Volkswageny, a także ostatnie sztuki Lamborghini Aventadora, produkcję którego zakończono. W związku z tym, aby zrealizować zamówienia, z zakładów w Santa Agata (w siedzibie Lamborghini) ponownie wyjechały brakujące egzemplarze tych 12-cylindrowych supersamochodów (TUTAJ przeczytasz o jego następcy).

Według nieoficjalnych informacji Grupa Volkswagen szacuje straty na około 335 mln dolarów.

Akcja ratunkowa trwała 13 dni. W tym czasie statek głównie schładzano. O gaszeniu pożaru nie było mowy. 25 lutego 2022 roku pojawiło się światełko w tunelu. Jak poinformował armator, dym przestał wydobywać się z Felicity Ace, a statek można było zacząć holować. Niestety, 1 marca o godzinie 9 przechylił się on na prawą burtę i zatonął.

Mierzące 200 m Felicity Ace spoczęło ok. 400 km od portugalskich Azorów. Całą załogę, liczącą 22 członków, ewakuowano za pomocą śmigłowca portugalskich sił powietrznych od razu po wybuchu pożaru. Poza samochodami, na pokładzie Felicity Ace znalazło się jeszcze m.in. 2200 ton oleju.

Statek: Felicity Ace
Długość: 200 m
Liczba samochodów: 4000 sztuk
Samochody: Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche, Volkswagen
Przyczyna wypadku: pożar

Statek Golden Ray (wrzesień 2019 r.) – wypadek

Jest wrzesień 2019 roku. Statek towarowy Golden Ray, należący do spółki Hyundai Golvis, zajmującej się frachtem oceanicznym, przewraca się i zapala u wybrzeży Brumszwiku w amerykańskim Stanie Georgia. Na jego pokładzie znajduje się 4300 samochodów, głównie marek Hyundai i Kia, a także Chevrolet, GMC, GM, Mercedes i RAM.

Przyczyna wypadku nie jest znana. Przypuszcza się jednak, że spowodowało go zastąpienie samochodów subkompaktowych dużymi SUV-ami Kia Telluride. A to negatywnie wpłynęło na rozłożenie masy.

Statek Golden Ray miał długość 200 m i był zdolny do przewożenia 6 933 samochodów. W momencie wywrotki płynął do Baltimore w Stanie Maryland. Choć ta jednostka zatonęła, nadal był do niej dostęp ze względu na fakt, że miejsce katastrofy to płytkie wody.

W lutym 2020 roku ogłoszono, że statek zostanie pocięty na 8 sekcji o wadze od 2700 do 4100 ton, które następnie miały zostać przetransportowane za pomocą barek i usunięte. Operacja rozpoczęła się 6 listopada 2020 roku, a ostatnią sekcję usunięto 25 października 2021 roku. W międzyczasie kilkakrotnie wybuchał na pokładzie pożar.

Ponadto w usuwaniu Golden Ray przeszkadzały burze tropikalne.

Statek: Golden Ray
Długość: 200 m
Liczba samochodów: 4300 sztuk
Samochody: Hyundai i Kia, Chevrolet, GMC, GM, Mercedes-Benz i RAM
Przyczyna wypadku: niewłaściwe rozmieszczenie ładunku

Grande America (marzec 2019 r.) – zatonięcie

Statek Grande America staje w płomieniach 10 marca 2019 roku podczas podróży przez Ocean Atlantycki pomiędzy Francją a Hiszpanią w drodze z Hamburga do Maroka. Na pokładzie znajduje się 2000 samochodów, w tym Porsche 911 GT2 RS, Cayenne, Boxster, 911 oraz Audi A3, A5, Q7, RS 4 i RS 5.

Co ciekawe, w przypadku 911 GT2 RS to ostatnie cztery egzemplarze tego auta, jakie powstały w Zuffenhausen. Miały one trafić do Brazylii. I trafiły, ponieważ Porsche niedługo po wypadku zapowiedziało wznowienie produkcji.

Pomimo wysiłków załogi mającej na celu ugaszenie pożaru, jaki wybuchł w jednym z kontenerów – statek idzie na dno. Załoga, składające się z 27 osób, zostaje uratowana przez okręt Królewskiej Marynarki Wojennej HMS Argyll, dzień po zaprószeniu ognia.

Ostatecznie Grande America tonie w Zatoce Biskajskiej 12 marca 2019 roku. Na jego pokładzie jest 2200 ton paliwa morskiego, co powoduje potężny wyciek ropy naftowej ciągnący się na długość 10 km i szerokość 1 km. Wyciek i katastrofa zagrażają wybrzeżu Francji. Poza samochodami statek przewoził 365 kontenerów, z których 45 zawierało materiały uważane za niebezpieczne, w tym 10 ton kwasu solnego i 70 ton kwasu siarkowego.

Wszystko spoczywa dzisiaj na głębokości 4600 metrów. Obszar monitorowany jest przez Francuskie służby.

Statek: Grande America
Długość: 214 m
Liczba samochodów: 2000 sztuk
Samochody: Porsche, Audi
Przyczyna wypadku: pożar

Statek Sincerity Ace (2018/2019 r.) – wypadek

Przypadek Sincerity Ace nie zakończył się równie katastrofalnie, co Felicity Ace i Golden America. Statek zapalił się na Pacyfiku 31 grudnia 2018 roku, gdy był w drodze z Japonii na Hawaje. Załoga, składająca się z 21 osób nie była w stanie ugasić pożaru i została zmuszona do opuszczenia pokładu.

Ponieważ miejsce zdarzenia znajdowało się poza zasięgiem helikopterów, a najbliższe statki ratownicze były oddalone o wiele dni drogi, nie udało się uratować wszystkich członków załogi. 5 z nich poniosło śmierć.

Na pokładzie Sincerity Ace znajdowało się 3500 samochodów marki Nissan. W przeciwieństwie do Felicity Ace, pożar udało się opanować, a statek został odholowany do zatoki Shibushi na południowej wyspie Kiusiu, gdzie pojawił się 30 stycznia 2019 roku. Po wstępnej naprawie, jednostka została wyremontowana w Korei Południowej i powrócił na otwarte wody.

Statek: Sincerity Ace
Długość: 200 m
Liczba samochodów: 3500 sztuk
Samochody: Nissan
Przyczyna wypadku: pożar

Statek Cougar Ace (lipiec 2006 r.) – wypadek

W dniu 23 lipca 2006 roku, mierzący 200 m długości Cougar Ace płynie z Japonii do kanadyjskiego Vancouver. Na jego pokładzie znajduje się 4812 pojazdów. Podczas rutynowej wymiany wody balastowej, co odbywa się na południe od Wysp Aleuckich, Cougar Ace traci stabilność i przechyla się na lewą burtę o 60 stopni. Szczęśliwie jednak nie tonie.

Załoga, składająca się z 23 członków, zostaje uratowana przez Straż Przybrzeżną Stanów Zjednoczonych oraz 176 Skrzydło Lotniczej Gwardii Narodowej Alaski. Na pokładzie nadal pozostaje 4703 samochodów marki Mazda, z czego 60 proc. to modele 3, a 30 proc. CX-7. Pozostałe auta to przeważnie Mazdy RX-8 i MX-5, a także Isuzu Elf. Koszt ładunku wynosi 117 mln dolarów.

30 lipca 2006 roku do działań przystępuje zespół ratowników z firmy Titan Salvage, której zadaniem jest odholowanie Cougar Ace w bezpieczne miejsce. Najpierw trafia on na północną stronę Wysp Aleuckich, a później, za pomocą holowników Sea Vicotry, Gladiator oraz Emma Foss – na wyspę Unalaska. Tam zostaje wypoziomowany, by 25 sierpnia trafił do Porland w celu przeprowadzenia oględzin i naprawy.

Początkowo Mazda ogłasza, że samochody znajdujące się na pokładzie Cougar Ace w większości przypadków są w idealnym stanie. Jedynie 41 z nich obluzowało się i przesunęło. Późniejsze doniesienia nie są już tak optymistyczne. Najpierw Japończycy publikują listę aut, które nie zostaną sprzedane jako nowe, ale ostatecznie 15 grudnia przedstawiciele Mazdy ogłaszają, że jednak żadne auto nie zostanie sprzdane. Wszystkie pojazdy z feralnego frachtu zostały zezłomowane.

Statek Cougar Ace pływa jeszcze do 2020 roku. 23 czerwca trafia Indii, gdzie zostaje pocięty na kawałki.

Statek: Cougar Ace
Długość: 200 m
Liczba samochodów: 4812 sztuk
Samochody: Mazda, Isuzu
Przyczyna wypadku: utrata stabilności

Statek Tricolor (grudzień 2002 r.) – katastrofa

Statek towarowy Tricolor, zarejestrowany w Norwegii, tonie 14 grudnia 2002 roku w kanale La Manche. Na jego pokładzie znajduje się 2862 fabrycznie nowych samochodów m.in. marek BMW, Volvo i Saab.

Przyczyną wypadku jest zderzenie z kontenerowcem Kariba, pływającym pod banderą Bahamów. Do kolizji następuje w czasie gęstej mgły, 32 km na północ od wybrzeża Francji. Co ciekawe, podczas późniejszego procesu sądowego, uznano, że do wypadku przyczynił się kolejny statek – MV Clary.

MV Tricolor

Tricolor tonie w pobliżu portu w Dunkierce. Statek przewraca się na bok i spoczywa w mule na głębokości 30 m. Wrak zostaje uznany za zagrożenie dla żeglugi – w końcu leży przy jednym z najbardziej uczęszczanych szlaków na świecie. Niedługo po zatonięciu dochodzi do kilku kolizji z jego udziałem (m.in. Holenderski Nicola i turecki Vicky). I to pomimo faktu, że miejsca zatonięcia strzegą statki straży przybrzeżnej.

W rezultacie rozpoczyna się operację usunięcia MV Tricolor, która trwa od lipca 2003 roku do 27 października następnego roku. Statek zostaje pocięty na 9 części i przetransportowany do zezłomowania. 2862 samochody zostają poddane recyklingowi.

Film dokumentalny z operacji usuwania MV Tricolor można obejrzeć poniżej:

Statek: MV Tricolor
Długość: 190 m
Liczba samochodów: 2862
Samochody: m.in. BMW, Volvo, Saab
Przyczyna wypadku: zderzenie z innym statkiem