17 marca 2023

Wspólne prawo jazdy? Unia szykuje rewolucję.

Prawo jazdy

Prawo jazdy od 17. roku życia, cyfrowy dokument ważny w całej Unii Europejskiej i nowy system szkoleń oraz egzaminowania. Nowe przepisy mają przygotować kierowców na 2050 rok. Jest marchewka, jest i kij.

Komisja Europejska rozpoczęła prace nad zmianami przepisów dotyczących praw jazdy. W planach jest m.in. obniżenie granicy wieku do 17 lat w przypadku prawa jazdy na samochody ciężarowe, okres próbny dla młodych kierowców i wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy ważnego w całej Unii Europejskiej. Dużo mówi się także o wspólnym systemie karania piratów drogowych, egzekwowania mandatów i zatrzymywania a nawet odbierania praw jazdy.

Najważniejsze zmiany czekają nas chyba jednak w systemie szkolenia i egzaminowania przyszłych kierowców. Zasady mają być wspólne i jasne dla wszystkich. Bez znaczenia czy Wspólne prawo jazdy? Unia szykuje rewolucję. robimy na Sycylii, w Norwegii, Portugalii czy Szwajcarii.

Z jednej strony proponowane usprawnienia mają pomóc rozwiązać kryzys wynikający z braku kierowców zawodowych. Z drugiej przybliżyć nas do realizacji celu wizja zero, jaki narzuciła sobie Unia Europejska w 2050 r. Zgodnie z przyjętymi regulacjami drogi UE mają być wolne od ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych.

Co się zmieni?

Zmiany można podzielić na trzy bloki. Pierwszy dotyczy praw jazdy na samochody ciężarowe, drugi nauki i szkolenia, trzeci – cyfrowego dokumentu. W pomysłach pojawiają się tez pomysły, by poprawić ściągalność mandatów i ujednolicić system punktowy. Tak, by mógł on działać w całej Unii.

Wspólne prawo jazdy? Unia szykuje rewolucję. od 17 lat.

Brakuje kierowców — to fakt. Pomysłem jest, więc obniżenie wieku, w którym przyszli kierowcy mogliby starać się o uprawnienia do kierowania największymi pojazdami. Jeśli zmiany wejdą w życie, od 17. roku życia będzie można zdawać na Wspólne prawo jazdy? Unia szykuje rewolucję. kat. C, by po osiągnięciu pełnoletności (18 lat) samodzielnie prowadzić auto i pracować, jako kierowca zawodowy.

Wszystkich kierowców z kolei miałby obowiązywać okres próbny wynoszący, co najmniej dwa lata.

Wspólny egzamin

Unia chce również dostosować system szkoleń i badań psychofizycznych przyszłych kierowców. Nie tylko przed zdaniem prawa jazdy, ale także w trackie jego posiadania. Sprowadzać się to może do częstszego kontrolowania stanu zdrowia kierowców, szczególnie tych obarczonych chorobami przewlekłymi.

Nowe przepisy dotyczące szkolenia mają uwzględniać zmiany zachodzące na naszych drogach, czyli większy udział różnego rodzaju urządzeń transportu osobistego (hulajnogi, jeździki) oraz pojazdów bezemisyjnych (BEV, EV). Początkujący kierowcy będą się również uczyć, w jaki sposób ich styl jazdy wpływa na zużycie paliwa/energii i jak się to przekłada na emisję spalin.

Podczas egzaminów z kolei ma być także sprawdzana wiedza na temat zaawansowanych systemów wspomagania jazdy i innych technologii wspierających jazdę, coraz częściej obowiązkowych w autach.

Cyfrowe dokumenty

Komisja europejska proponuje także cyfrowe Wspólne prawo jazdy? Unia szykuje rewolucję. dla mieszkańców całej Unii. Zamiana, przedłużenie ważności lub wymiana prawa jazdy mają być znacznie łatwiejsze, ponieważ wszystkie procedury będą prowadzone online.

Wspólny system kar i mandatów to kolejny ważny element całej układanki. Skoro mamy mieć równe przepisy we wszystkich krajach, a przynajmniej równy system kar i punktów, to, aby łatwiej rozliczać się z mandatów, powstanie specjalna platforma internetowa.

A skoro mamy mieć wszyscy cyfrowe prawo jazdy, policjant z Sycylii ma mieć taki sam dostęp do rejestrów i naszej samochodowej historii, jak policjant z Warszawy. Wszystko pod jednych szumnym hasłem bezpieczeństwo.

Zakaz prowadzenia samochodu także wspólny

W dzisiejszym systemie karnym, jeśli pirat drogowy straci uprawnienia w jednym kraju, może spokojnie prowadzić samochód w innym. Zmiany mają temu zapobiec, by skutecznie wykluczyć piratów z dróg.

Propozycje Komisji Europejskiej trafią teraz do Parlamentu Europejskiego i Rady.