20 lipca 2021

Praktyczne minivany do 20 tys. złotych

Wbrew pozorom minivany mocno różnią się od siebie. Te produkowane na rynek USA zwykle mają długość przekraczającą 5 metrów, a do tego ogromny bagażnik. W Europie minivany zwykle mają 5 miejsc, choć czasami pojawia się nawet opcja 7-miejscowa. W przeciwieństwie do modeli z USA, minivany ze Starego Kontynentu często przedkładają liczbę miejsc nad pojemność bagażnika. Natomiast minivany w Azji są znacznie mniejsze – mogą mieć poniżej czterech metrów długości i wagę poniżej tony. Jakie minivany warto wziąć pod uwagę, dysponując budżetem ograniczonym do 20 tys. złotych?

Mazda 5

Dysponując wspomnianym budżetem, można zdecydować się na Mazdę 5 I lub II generacji. W tym drugim przypadku przy takiej cenie trzeba się jednak liczyć z ograniczoną ofertą. Właśnie ze względu na budżet, na naszą listę trafiła Mazda 5 I generacji. 

Do plusów Mazdy 5 z pewnością można zaliczyć udane silniki benzynowe, wysoką bezawaryjność, wygodne przesuwne drzwi i przemyślane wnętrze. Za minus można uznać problemy z rdzą oraz słabe silniki Diesla. Właśnie dlatego stawiamy na silnik benzynowy o pojemności 2.0 l i mocy 145 KM – dobrze znana jednostka nie powinna sprawiać problemów i świetnie poradzi sobie z niemałym samochodem. 

Jako ciekawostkę można dodać to, że konstrukcyjnym bliźniakiem Mazdy 5 jest Ford i-Max dostępny na rynkach azjatyckich.

Minivan do 20 tys. Mazda 5

Ford Galaxy

Ford Galaxy, produkowany w latach 2006-2015, prezentuje się bardzo atrakcyjnie, a przy tym ma bardzo praktyczne wnętrze. Trzeci rząd siedzeń, w odróżnieniu od poprzednich generacji auta, składa się na płasko, co jest bardzo wygodne. Aby uzyskać dużą przestrzeń ładunkową nie trzeba wyciągać foteli, wystarczy je złożyć i dzięki specjalnemu systemowi schować pod podłogę.

Gama silnikowa Forda Galaxy jest mocno zróżnicowana – poczynając od dość leciwego 1.8 l TDCI aż po nowoczesne 1.6 l TDCI. Wśród jednostek benzynowych także jest w czym wybierać: od silnika 2.3 l pamiętającego jeszcze czasy współpracy z Mazdą, przez klasyczne 2.0 l znane z wielu modeli Forda, aż po 1.6 l i 2.0 l EcoBoost.

Nasz wybór padł na klasykę, czyli 2.0 l TDCI o mocy 140 KM. Silnik pozwala rozpędzić to niemałe auto do setki w 10,6 sekundy i rozwinąć maksymalną prędkość 190 km/h.

Minivan do 20 tys. Ford Galaxy

Volkswagen Touran

Volkswagen Touran to auto, które może poszczycić się bardzo szeroką gamą silnikową. Niestety, niektóre jednostki w tym modelu mogą przysparzać problemów, więc do zakupu w tym przypadku należy podejść bardzo ostrożnie. 

Najrozsądniejszym wyborem jest klasyczna, wolnossąca jednostka 1.6 l MPI. Dla wielu kierowców może się okazać jednak za słaba, dlatego warto zerkać w stronę turbodoładowanego silnika wysokoprężnego TDI.

Atutem Tourana może być jego wnętrze – ergonomiczne i dobrze przemyślane, choć zdaniem niektórych zbyt zachowawcze i nudne. Z zasady Touran jest 5-osobowy, ale w bagażniku mogą pojawić się dodatkowe 2 miejsca, które chowają się w podłodze. Za ten wariant Tourana musimy niestety dopłacić, dlatego nie wszystkie auta mogą pochwalić się siedmioma siedzeniami. 

Minivan do 20 tys. Volkswagen Touran

Chrysler Town & Country

Chrysler Town & Country w Polsce bardziej znany jest jako Grand Voyager – to sporych rozmiarów typowo amerykański minivan. Auto jest wygodne, dość przestronne, a przede wszystkim ma komfortowe fotele. 

Auto posiada duży i paliwożerny silnik benzynowy, przesuwne drzwi oraz fotele w trzecim rzędzie, które są składane we wnęki w podłodze. Ta funkcja niestety nie jest dostępna we wszystkich opcjach, więc warto sprawdzić, czy jest w wybranym przez nas aucie. 

W Polsce wnęki te często zagospodarowywane są jako miejsca na butle z gazem, czemu trudno się dziwić, jeśli wziąć pod uwagę wspomniany paliwożerny silnik. Klasyka to silnik V6 o pojemności 3.8 l o mocy 215 KM. W wersjach Chryslera przeznaczonych na rynek europejski można znaleźć silniki diesla albo mniejsze benzynowe 2.4 l z manualną skrzynią biegów, jednak takich aut nie jest dużo.

Minivan do 20 tys. Chrysler Town & Country.

Opel Zafira

Druga generacja Opla Zafiry, oznaczana literą B, stanowi rozwinięcie poprzedniej generacji i mieści w sobie wszystkie zalety poprzednika. Może pochwalić się sporym wyborem silników, od oszczędnych diesli 1.7 l czy 1.9 l, po sporą paletę benzyn, czasem bardzo mocnych – np. 2.0 l turbo o mocy 240 KM. 

Opel Zafira występuje także w wersji „ekologicznej”, napędzanej CNG i taki właśnie egzemplarz trafił na naszą listę. Jednostka turbo o pojemności 1.6 l o mocy 150 KM spokojnie poradzi sobie z gabarytem tego auta. Fotele w trzecim rzędzie są składane na płasko, a drugi rząd siedzeń można dodatkowo przesuwać, co pozwala zyskać wielką przestrzeń ładunkową.

Do minusów Opla Zafiry należy zaliczyć skrzynię biegów M32, która zyskała niechlubną sławę dzięki swojej wysokiej awaryjności. 

Minivan Opel Zafira.

Choć minivany nadal często spotykane są na drogach, coraz rzadziej można znaleźć je w salonach. Producenci rezygnują z nich na rzecz SUV-ów, które cieszą się znacznie większą popularnością. Nadal jednak są to interesujące, praktyczne i godne uwagi auta, których spory wybór można znaleźć na rynku wtórnym.