28 grudnia 2020

Porsche Boxster – Porsche w dobrej cenie

Porsche Boxster niezaprzeczalnie wyróżnia się sylwetką – można rozpoznać je z daleka. Nic dziwnego, że model pierwszej generacji, produkowany w latach 1996 – 2004, mimo, że nie jest legendarną 911, tak bardzo zwraca na siebie uwagę.

Samochód dostępny jest tylko z nadwoziem typu cabrio. Trudno się dziwić skoro jego nazwa to połączenie słów „roadster” oraz „boxer”. Mały zwinny i lekki samochód miał nie tylko sprawiać dużo frajdy z jazdy, ale także pozwolić klientom, których nie było stać na 911, wejść do rodziny Porsche. 

Z biegiem lat i w kolejnych generacjach, dokładniej w trzeciej, Boxster zaczął wyraźnie żyć własnym życiem. Nie dość, że stał się jednym z lepiej jeżdżących aut marki, to na dodatek otrzymał osobną nazwę 718 Boxster. 

Porsche Boxster 718

Po latach Boxster doczekał się większej uwagi producentów, a jego linia stała się bardzo atrakcyjna

Boxer, nie może być inaczej

W modelu pierwszej generacji znajdziemy wyłącznie jednostki benzynowe B6 z sześcioma cylindrami, powszechnie nazywane jako boxer. Nazwa pochodzi od rodzaju konstrukcji silnika, a dokładnie przeciwlegle ułożonych cylindrów. Tłoki pracują tu w poziomie, a wał korbowy znajduje się w centrum silnika. Równoważące się siły bezwładności zwiększają kulturę pracy.

Dodatkowo, silnik ten jest mały i płaski, dzięki czemu można go zamontować nisko, poprawiając wyważenie auta. Niestety, budowa tego typu silnika jest dość skomplikowana, co wiąże się z dodatkowymi kosztami obsługi. 

Dostępne silniki w Porsche Boxster

W Boxsterze znajdziemy silniki o pojemności od 2.5 l do 3.2 l litra i zakresie mocy od 204 do 266 KM. Najmniejszy z silników (2.5 l, 204 KM) dostępny był od początku produkcji. Nawet najsłabszy silnik tego modelu pozwala przyśpieszyć do 100 km/h w mniej niż 7 sekund!

W 2000 roku na rynku pojawiły się jednostki 2.7 l o mocy 220 KM oraz, w wersji Boxster S, 3.2 l o mocy 252 KM. W 2003 roku ich moc podniesiono odpowiednio do 228 i 260 KM. 

Wyprodukowana została również wersja limitowana – Porsche Boxster S550 Spyder o mocy 266 KM.

Silniki Boxstera zasługują na pochwałę z powodu niskiej awaryjności. Żeby zachować ich dobry stan, warto serwisować auto co 15 000 kilometrów. Dobrze też zainteresować się kondycją łańcucha rozrządu, który po ok. 130 000 kilometrów może wymagać wymiany. Ewentualne problemy mogą dotyczyć nietrwałych uszczelniaczy wału korbowego, pękniętych cewek zapłonowych czy nieszczelności w układzie chłodzenia.

Porsche Boxster

Porsche Boxster 986 często można spotkać podczas zlotów miłośników marki i coraz częściej – youngtimerów

Ile kosztuje Porsche Boxter?

Boxster od samego początku był tańszą alternatywa dla Porsche 911. Dzisiaj w przypadku aut używanych cena wydają się kusząca – można go bowiem kupić już za 30 tys. złotych. Egzemplarze za 65 tys. to już naprawdę perełki. 

Przy zakupie warto zachować czujność, czy egzemplarz nie został poddany modyfikacjom przez właściciela (rozwiązania seryjne są tu najwyżej cenione) lub nie padł ofiarą nieprofesjonalnego mechanika. Naprawa silnika może w tym modelu kosztować połowę ceny auta. Co jeszcze powinieneś wiedzieć przed zakupem? Sprawdź w naszym filmie.