Strona główna / Porady / Płukanka silnika – jak i po co się ją stosuje?

Płukanka silnika – jak i po co się ją stosuje?

Maciej Struk

8 min. czytania
Płukanka silnika

Kluczem do długowieczności samochodu jest dobry stan jednostki napędowej. Jak o nią zadbać? Z pomocą przychodzi płukanka silnika. Podpowiadamy co to jest, po co się ją stosuje i jakie przynosi korzyści.

Silnik to serce każdego samochodu, dlatego trzeba o niego dbać i nie zapominać o właściwiej konserwacji. Oczywiście wymiana oleju to podstawowy sposób na utrzymanie go w dobrym stanie, jednak można zrobić dla niego więcej.

Jednym ze sposobów dbania o jego jak najlepszą kondycję jest płukanka silnika. Przydaje się ona szczególnie, gdy samochód nie jest często używany lub właściciel zapomina o regularnej wymianie oleju (TUTAJ przeczytasz o tym, czy poduszki powietrzne mają termin ważności).

Skąd biorą się zanieczyszczenia w silniku?

Trzeba powiedzieć sobie to otwarcie – zanieczyszczenia potrafią zamienić nawet najlepszy silnik w złom. Należą do nich powietrze, woda, paliwo, sadza, odłamki metalu itp. Obok filtrów, stosowanych w jednostkach napędowych, główną broń w walce z nimi stanowi olej silnikowy, który pochłania zanieczyszczenia i nie pozwala im na sianie spustoszenia wewnątrz jednostki napędowej.

Silnik 1.2 Pure Tech

 

Oto skąd się biorą zanieczyszczenia w silniku:

  • pył/zanieczyszczenia dostają się do silnika przez nieszczelności w układzie dolotowym powietrza i zużyte uszczelki
  • opiłki metalu powstają, gdy części silnika ocierają się o siebie
  • woda wnika przez uszkodzone uszczelki, odpowietrzniki, uszkodzone przewody, czy w wyniku zjawiska kondensacji. Osadza się na ściankach cylindra i dostaje do skrzyni korbowej, gdzie prowadzi do powstawania szlamu i korozji. Zanieczyszczenie wodą zmniejsza zdolność smarowania oleju i prowadzi do zużycia elementów silnika
  • kwasy: kiedy woda łączy się z gazami spalinowymi, powstają kwasy, które niszczą tłoki, pierścienie i tuleje
  • sadza: wszystkie silniki wytwarzają w pewnym stopniu sadzę. Powstaje ona w wyniku mieszania się spalanego paliwa z olejem i składa się z drobnych cząstek węgla. Gdy sadza przedostanie się do skrzyni korbowej, miesza się z olejem, a to obniża jego lepkość, wpływa negatywnie na ciśnienie oleju oraz przyczynia się do tworzenia szlamu i innych osadów
  • paliwo przedostaje się do oleju z powodu zatkanych filtrów powietrza, przedmuchów w silniku, uszkodzonych wtryskiwaczy, pęknięcia przewodów paliwowych czy awarii pompy paliwa. Jeśli duża ilość miesza się z olejem, traci on swoje właściwości smarne, przez co nie jest w stanie chronić/smarować części silnika, takich jak cylindry, tłoki i pierścienie

Długotrwała obecność zanieczyszczeń w oleju sprawia, że traci on swoją skuteczność. Regularna wymiana oleju to klucz do zminimalizowania ich wpływu na jednostkę napędową (TUTAJ przeczytasz jak sprawdzić świece żarowe).

Na czym polega płukanka silnika?

Jak sama nazwa wskazuje, płukanie silnika to proces, który polega na wypłukiwaniu zanieczyszczeń z wnętrza jednostki napędowej. Polega na usuwaniu sadzy i innych osadów, powstających w kluczowych elementach silnika w wyniku starzenia się go, niewłaściwego spalania paliwa lub paliwa niskiej jakości itp.

Płukanka silnika

Ponieważ nadmierne nagromadzenie nagaru w silniku może ostatecznie prowadzić do poważnych komplikacji, takich jak niedomykanie się zaworów, awarii świec zapłonowych i innych, płukanka silnika jest procedurą zapobiegawczą, którą często wykonuje się w celu znacznego wydłużenia żywotności jednostki napędowej oraz zwiększenia jej mocy, wydajności i przebiegu.

Czym są płukanki do silnika?

Typowa płukanka silnika zawiera detergenty, środki dyspergujące, dodatki przeciwzużyciowe, środki smarne i inhibitory rdzy. Przy wyborze środka do płukania warto sprawdzić czy zawiera podane powyżej składniki.

Co daje płukanka silnika?

Przygotowuje silnik na przyjęcie nowego oleju

Płukanka silnika pomaga usunąć szkodliwe osady i inne zanieczyszczenia. Oczyszczając silnik przed wlaniem nowego oleju, zapewniasz, że będzie on działał zgodnie z przeznaczeniem i zapewni maksymalną ochronę.

Pomaga zwiększyć wydajność paliwa

Zanieczyszczenia krążące w silniku mogą prowadzić do rozkładu oleju i zwiększenia jego lepkości, a olej o wyższej lepkości wymaga więcej energii do cyrkulacji. Szlam i osady na częściach silnika mogą również zwiększać opór, którego pokonanie powoduje straty paliwa. Płukanka silnika zapewnia sprawne poruszanie się części, maksymalizując oszczędność paliwa.

Pomaga ograniczyć emisję spalin

Jeśli osady na pierścieniach tłokowych powodują ich zaklejanie się, olej może przedostawać się do komory spalania, gdzie ulega spaleniu. Prowadzi to nie tylko do powstawania szkodliwych osadów, ale także do zwiększenia emisji spalin, ponieważ spalony olej wydostaje się z rury wydechowej.

Płukanka silnika pomaga uwolnić zakleszczone pierścienie i zmniejszyć zużycie oleju, a tym samym ograniczyć emisję spalin.

Pomaga ograniczyć ciepło

Ekstremalne ciepło zmniejsza wydajność silnika, jednocześnie zwiększając tempo utleniania (chemicznego rozkładu) oleju. Szlam i osady działają jak izolatory, które uniemożliwiają silnikowi odprowadzanie ciepła w optymalny sposób.

Płukanie silnika pomaga zapewnić prawidłowe zarządzanie ciepłem w celu uzyskania jak najlepszych wydajności i trwałości oleju.

Płukanka silnika – jak często stosować?

Płukanie silnika powinno być stosowane tylko okresowo. Idealnie byłoby regularnie wymieniać olej i odpowiednio dbać o silnik, aby nie gromadził się w nim szlam. Nie ma potrzeby stosowania płukania jednostki napędowej przy każdej wymianie oleju.

Warto przeprowadzać ten proces raz lub dwa razy w roku, w zależności od tego, ile krótkich podróży odbywasz i czy jeździsz głównie w gorącym lub zakurzonym klimacie.

Jak wygląda płukanka silnika?

Płukanie silnika to zasadniczo proces polegający na wprowadzeniu przez technika do oleju silnikowego substancji chemicznych w celu usunięcia osadów szlamu lub węgla ze starego oleju. Istnieją trzy różne metody przeprowadzenia tego procesu:

  • z silnika usuwa się niewielką ilość oleju, a do układu dodawany jest środek chemiczny, który ma za zadanie rozbić osady węglowe. Następnie samochód jest zabierany na jazdę próbną w celu rozprowadzenia środka chemicznego w całym silniku. W miarę jak osady są rozluźniane, zostają zawieszone w oleju i uwięzione w filtrze. Na koniec pojazd jest poddawany wymianie oleju i filtru, dzięki czemu usuwane są zanieczyszczenia oraz śmieci
  • z silnika usuwa się niewielką ilość oleju, a następnie dodawany jest środek chemiczny do płukania, po czym pojazd jest unieruchamiany na biegu jałowym przez 5-10 minut. Umożliwia to cyrkulację roztworu chemicznego w silniku i rozbicie wszelkich osadów oraz zawieszenie ich w filtrze oleju. Na koniec wymienia się olej wraz z filtrem. Wszelkie osady znajdujące się w silniku są usuwane wraz ze zużytym olejem
  • olej jest spuszczany z pojazdu, tak jak w przypadku każdej wymiany oleju, a do silnika zostaje dodany nowy olej zawierający płyn do płukania. Następnie silnik jest uruchamiany i pozostawiony na biegu jałowym, aby środek czyszczący dotarł do każdego miejsca w silniku, do którego dotarłby olej. Na koniec wymienia się olej i filtr

Czy stosowanie płukanek jest bezpieczne?

Niektórzy specjaliści przestrzegają przed tym, że płukanie może spowodować wypchnięcie zanieczyszczeń i osadów z krytycznych miejsc w silniku, co spowoduje ich przemieszczenie się do innych, jeszcze ważniejszych obszarów i spowoduje większe szkody. Można usłyszeć również głosy, że zabieg płukania silnika może nie rozpuścić całkowicie osadów, a jedynie je rozbić. Wówczas osad może być rozprowadzony jeszcze bardziej w silniku, co może dodatkowo zmniejszyć jego wydajność.

za dużo oleju w silniku

Prawdziwe niebezpieczeństwo związane ze stosowaniem płukania silnika może pojawić się w samochodach z dużym przebiegiem. W autach o długim okresie eksploatacji uszczelki silnika mogą być zużyte i nieszczelne. W takich przypadkach połączenie oleju i szlamu działa niemal jak uszczelniacz, zasadniczo utrzymując je w stanie używalności i maskując ich prawdziwą kondycję.

Jeśli tak jest w przypadku Twojego silnika, zdecydowanie nie warto stosować płukanki. Gdy jednak zdecydujesz się na nią, może to doprowadzić do wycieków, a nawet sprawić, że jednostka napędowa przestanie nadawać się do eksploatacji (TUTAJ przeczytasz o wodorowaniu silnika).

A co producenci samochodów na płukanie silnika?

Ford na przykład uważa, że nie należy stosować produktów do płukania silnika. „Nie należy stosować dodatków do oleju ani innych środków do pielęgnacji silnika. W pewnych warunkach mogą one uszkodzić silnik. Jeżeli użyjesz takiego środka i w następstwie tego wystąpi problem z silnikiem, gwarancja straci ważność” – możemy wyczytać w informacji tego producenta na temat płukanki.

To chyba jedna z najbardziej niepokojących rzeczy. Nawet jeśli silnik nie zostanie uszkodzony, gwarancja może zostać unieważniona, a jeśli coś innego, zupełnie niezwiązanego z silnikiem zepsuje się w samochodzie, może się okazać, że z powodu użycia płynu do płukania silnika utraciliśmy prawo do naprawy gwarancyjnej.

Powodem, dla którego wielu producentów samochodów nie zaleca stosowania płukania silnika, jest obawa, że środki chemiczne mogą wejść w reakcję z gumowymi lub plastikowymi elementami w tym samym czasie, w którym usuwane są zanieczyszczenia i osady, powodując przedwczesną degradację i awarię jednostki napędowej.