Peugeot Hypercar 9X8

Juliusz Szalek

7 lipca 2021

Peugeot Hypercar 9X8 – Francuzi wracają do Le Mans

Peugeot Hypercar 9X8 to prototyp samochodu wyścigowego, który ma zadebiutować w przyszłorocznych Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych FIA (WEC). Napęd hybrydowy, silnik V6 i brak tylnego skrzydła. Czy to może się udać?

Napędzany silnikiem hybrydowym i wyposażony w napęd na wszystkie koła Peugeot 9X8 jest częścią opracowanej przez markę strategii Neo-Performance. Stworzono ją, by oferować najwyższe osiągi zarówno w samochodach seryjnych, jak i wyścigowych. Zdaniem Peugeota to właśnie motosport jest idealnym polem doświadczalnym dla technologii, które później trafiają do samochodów drogowych. Nie jest to stwierdzenie odkrywcze. Większość marek była zaangażowana w sporty motorowe. Kosmiczne budżety, przestawienie wajchy na elektromobilność spowodowały jednak, że cześć wycofała się z motosportu.

Peugeot Hypercar 9X8

Czy teraz nadchodzi czas powrotów? Trudno nie zgadnąć, że jeśli na starcie nie ma tych największych, najbardziej utytułowanych słowem najlepszych, powrót jest łatwiejszy. Peugeot jednak w swojej historii ma naprawdę spore doświadczenie w tej dziedzinie.

Pierwszy hipersamochód

Model 9X8 zawdzięcza swoje powstanie połączeniu sił dwóch zespołów – inżynieryjnego i designerskiego. Jeszcze nigdy, jak twierdzi Peugeot, design nie był tak ważny w przypadku samochodów wyczynowych. Efektem współpracy jest bolid o płynnej sylwetce i pozbawiony tylnego spojlera.

Nazwa samochodu nawiązuje do legendarnych modeli Peugeota 905 i 908, zwycięzców 24-godzinnego wyścigu Le Mans odpowiednio w latach 1992 i 1993 oraz w roku 2009.

Cyfra „9” oznacza w nomenklaturze marki samochody ekstremalnie wyczynowe, takie jak dwa kultowe bolidy do wyścigów długodystansowych: 905 (1990-1993) i 908 (2007-2011).

Peugeot Hypercar 9X8

Litera „X” odnosi się do technologii związanych z napędem na wszystkie koła i hybrydowego zespołu napędowego, w jaki jest wyposażony nowy hipersamochód.

Natomiast cyfra „8” stanowi element oznaczenia wszystkich obecnych modeli marki: 208/2008, 308, 3008, 5008 i oczywiście 508, który niedawno trafił w ręce tego samego zespołu konstruktorów i designerów co 9X8, by stać się pierwszym modelem marki noszącym oznaczenie Peugeot Sport Engineered.

Bez skrzydła

Co zaskakuje najbardziej? Fakt, że w samochodzie wyczynowym brakuje tylnego skrzydła. To przecież on odpowiada za docisk tylnej osi samochodu podczas jazdy z dużymi prędkościami. Peugeot pozbył się tego elementu. Został dyfuzor, z napisem „We need no rear wing” (Nie potrzebujemy tylnego spojlera).

Zasadność zastosowanego po raz pierwszy w bolidach Chaparral 2F podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1967 roku tylnego spojlera została zakwestionowana po raz pierwszy od ponad pół wieku. Innowacyjny kształt tyłu nadwozia 9X8 został podyktowany wynikami badań przeprowadzonych przez inżynierów.

Peugeot Hypercar 9X8
Peugeot Hypercar 9X8

Czy takie rozwiązanie sprawdzi się w praktyce? Tego nie wiadomo, inżynierowie dość lakonicznie wypowiedzieli się o możliwościach nowego hipersamochodu, dodając, że przed nimi długie testy. Wszystko by zdążyć na start wyczerpującego i legendarnego wyścigu Le Mans. Ale za rok. Tam tylko w czasie 24-godzinnego wyścigu auto będzie musiało pokonać na najwyższych obrotach aż 5400 km.

Napęd

Peugeot Hypercar 9X8 do napędu wykorzystuje silnik V6 2,6 l bi-turbo o mocy 500 kW (680 KM) i kącie otwarcia 90°. Od kwietnia kręci kolejne kilometry, ale na stanowiskach badawczych, nie na torach wyścigowych. Do tego silnik elektryczny o mocy 200 kW, który zostanie umieszczony z przodu, 7-stopniowa sekwencyjna skrzynia biegów oraz akumulator dużej mocy.

Czy to wszystko wystarczy na pierwsze miejsce podium? Dowiemy się podczas wyścigu w 2022 roku.

Dane techniczne – PEUGEOT 9X8

Kategoria: LMH – Le Mans Hypercar
Długość: 5000 mm
Szerokość: 2080 mm
Wysokość: 1180 mm
Rozstaw osi: 3045 mm
Zespół napędowy: PEUGEOT HYBRID4 500 kW z napędem na cztery koła
Tylna oś: silnik spalinowy V6 2.6 l o kącie rozwarcia 90° i mocy 500 kW (680 KM) i sekwencyjna
skrzynia biegów z 7 przełożeniami
Przednia oś: silnik/alternator o mocy 200 kW i przekładnia redukcyjna
Akumulator trakcyjny: Peugeot Sport TotalEnergies Saft
Paliwo i oleje: TotalEnergies

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.