Strona główna / Co nowego? / Peugeot 408 – oryginał znad Sekwany

Peugeot 408 – oryginał znad Sekwany

Maciej Struk

8 min. czytania
Peugeot 408

Najnowszy model francuskiej marki ma ambicję, aby być samochodem innym niż reszta rynkowego planktonu. Ale czy Peugeot 408 to na pewno przedstawiciel zupełnie nowej klasy? Sprawdźmy!

Francuzi o Peugeocie 408 mówią, że to sportowo-użytkowy fastback. I coś w tym jest. W końcu ma solidny prześwit, wynoszący 18,9 cm oraz nadwozie typy liftback, czyli ze ściętym tyłem. Na rynku najnowsze dziecko tej marki chce podbierać klientów klasycznym sedanom. Tyle że ma być od nich bardziej uniwersalne.

Co ciekawe, Peugeot 408 w przeciwieństwie do innych uterenowionych modeli Francuzów (2008 czy 3008) nie ma w swojej nazwie dwóch zer. To celowy zabieg, którym przedstawiciele tej marki chcą udowodnić, że 408 jest autem jedynym w swoim rodzaju – innym, wyjątkowym, nieszablonowym i oryginalnym.

Peugeot 408

 

Dlatego na prezentacji swojego najnowszego dziecka, jaka miała miejsca na początku czerwca pod Paryżem, francuscy inżynierowie jak ognia unikali słowa crossover. Tyle, że patrząc na Peugeota 408 i na to, czym jest, najłatwiej określić go właśnie tym mianem (TUTAJ poznasz nowego Peugeota 308).

Peugeot 408: pomiędzy 3008 a 508

Na rynku Peugeot 408 ma być pozycjonowany pomiędzy modelami 3008, czyli klasycznym kompaktowym crossoverem oraz 508, które w najnowszym wydaniu stało się limuzyną w stylu coupe. Od tego ostatniego jest krótszy o 6 cm (469 wobec 475 cm), ale ma o tyle samo dłuższy rozstaw osi (279 wobec 273 cm).

Ten ostatni wymiar Peugeot 408 dzieli chociażby z Citroenem C5 X, który podobnie jak wspomniane 3008 i 508, również został oparty na modułowej platformie EMP2. W rezultacie najnowszy model francuskiej marki to samochód wyjątkowo przestronny.

Peugeot 408

W drugim rzędzie zapewnia bowiem wyraźnie większą przestrzeń niż choćby 508. Na nogi jest jej tyle, co w przestronnych przedstawicielach klasy średniej. Na głowy też nie brakuje miejsca, co konstruktorzy osiągnęli, dzięki dwóm wybrzuszeniom w tylnej części dachu. Nie są one tak wydatne, jak w niewielkim Peugeocie RCZ, gdzie określone je uroczym mianem double bubble, ale spełniają swoje zadanie.

Również przestrzeń ładunkowa prezentuje się solidnie i wynosi od 536 do 1611 l w przypadku podstawowego wariantu benzynowego. Hybrydy plug-in mają nieco mniejszy bagażnik: 471-1545 l.

Peugeot 408

Peugeot 408: klasyczna pozycja za kierownicą

Tym, co najbardziej odróżnia 408 od innych crossoverów, oczywiście poza kształtem nadwozia, jest pierwszy rząd siedzeń. I nie chodzi tutaj o bardzo nowoczesny kokpit z dwoma ekranami i rysunkiem typowym dla współczesnych modeli Peugeota.

Peugeot 408

Otóż za niewielką kierownicą siedzi się tutaj niczym w klasycznym sedanie. Czyli dość nisko i z nogami bardziej wyprostowanymi niż zgiętymi w kolanach. Ale coś za coś – cierpi na tym widoczność z miejsca kierowcy, którą dodatkowo pogarszają lusterka zewnętrzne zamocowane w narożniku drzwi oraz nisko tylna szyba.

Komfort i dynamika

Co typowe i nieco już oklepane, Francuzi o Peugeocie 408 mówią, że ma znakomicie łączyć ze sobą komfort jazdy oraz dynamikę prowadzenia. O tym pierwszym ciężko cokolwiek powiedzieć, natomiast o drugim może świadczyć kilka cech tego samochodu (TUTAJ dowiesz się, dlaczego sedany są lepsze niż SUV-y).

Czyli niskie jak na crossovera nadwozie, mierzące 148 cm wysokości. Szeroki rozstaw kół z przodu i z tyłu, wynoszący, odpowiednio, 159,0 i 160,4 cm, oraz stosunkowo niewielka masa własna. Podstawowa, benzynowa odmiana 1.2 PureTech o mocy 130 KM ma ważyć od 1396 kg.

Zapewne sporo cięższe będą hybrydy plug-in, czyli dwa kolejne warianty 408. Oba korzystają z 1,6-litrowej turbodoładowanej jednostki napędowej oraz z silnika elektrycznego (81 kW) i akumulatora trakcyjnego o pojemności 12,4 kWh. Standardowa ładowarka pokładowa ma moc 3,4 kW, natomiast opcjonalna – 7,4 kW (TUTAJ poznasz najmniej awaryjne hybrydy i auta elektryczne).

Peugeot 408

Obie hybrydy plug-in mają napęd na przednie koła oraz 8-biegową przekładnię automatyczną. Słabsza udostępnia kierowcy moc 180 KM, natomiast mocniejsza – 225 KM. Dane dotyczące osiągów i zużycia paliwa nie zostały jeszcze ujawnione.

Z licznymi systemami wsparcia

Typowo dla współczesnych samochodów Peugeot 408 oferuje bardzo liczne systemy wsparcia kierowcy. Jest ich jednak więcej niż w konkurencyjnych modelach i są bardziej rozbudowane, co dodatkowo pokazuje, że Francuzi chcą, aby ich auto było pozycjonowane w segmencie premium.

Na aktywne bezpieczeństwo w czasie jazdy pracuje 6 kamer i 9 radarów. Wśród najważniejszych systemów należy wymienić:

  • adaptacyjny tempomat z funkcją Stop and Go oraz regulowaną wartością zadanej odległości między pojazdami
  • automatyczne hamowanie awaryjne z funkcją ostrzegania przed kolizją: wykrywa pieszych i rowerzystów, w dzień i w nocy, od prędkości 7 km/h do 140 km/h
  • aktywny system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z korektą toru jazdy
  • system Night Vision, który wykrywa żywe istoty (pieszych/zwierzęta), znajdujące się przed pojazdem w nocy lub przy słabej widoczności. Zasięg systemu wynosi od 200 do 250 m przed samochodem
  • monitorowanie martwego pola o dużym zasięgu (75 metrów)
  • układ wspomagania parkowania 360° z 4 kamerami o wysokiej rozdzielczości (przednia, tylna i boczna)
  • matrycowe reflektory LED zapewniające maksymalne wykorzystanie mocy świateł drogowych bez oślepiania pojazdów poprzedzających i nadjeżdżających

Ale to nie wszystko. Nieco później do oferty Peugeota 408 dołączy pakiet systemów Drive Assist 2.0, który oznacza dwie nowe funkcje:

  • półautomatyczną zmianę pasa ruchu, pozwalająca wyprzedzić pojazd jadący przed samochodem i wrócić na swój pas poprzez zasygnalizowanie chęci wykonania manewru za pomocą kierunkowskazu (działa w zakresie od 70 km/h do 180 km/h)
  • zalecenie dotyczące przewidywanej prędkości, które sugeruje kierowcy dostosowanie swojej prędkości (przyspieszenie lub zwolnienie) do znaków ograniczenia prędkości

Peugeot 408: debiut w styczniu 2023 roku

Rynkowy debiut Peugeota 408 jest planowany na początek 2023 roku, dlatego ciężko cokolwiek powiedzieć dziś na temat jego ceny. Kilka miesięcy po rozpoczęciu sprzedaży do spalinowych wariantów tego modelu dołączy w pełni elektryczny.

Peugeot 408

Nowy Peugeot 408 ma być samochodem sprzedawanym na wszystkich rynkach, na których dostępne są produkty francuskiej marki. W tym w Chinach, gdzie od 2014 roku jest oferowany pod tą samą nazwą (Peugeot 408) spory sedan, oparty na modelu 308.