10 października 2021

Peugeot 308 (T9). Kompakt po nowemu.

Peugeot 308 drugiej generacji to popularny kompakt o dość ciekawym i cały czas atrakcyjnym kształcie. Druga generacja okazała się rewolucją, bo nagle zniknęły obłe kształty i pojawiły się zdecydowane linie. Auto stało się nowocześniejsze nie tylko od strony designu, ale także infoteinmentu, bo silniki praktycznie pozostały bez zmian.

Auto produkowane było w latach 2013–2021, z liftingiem w 2017 roku. Oprócz pewnego prowadzenia i bezpieczeństwa na poziomie 5 gwiazdek NCAP, do jego atutów z pewnością można zaliczyć przestronny bagażnik – w hatchbacku ma pojemność 420 l, a w kombi imponujące 610 l.

Peugeot 308

Peugeot 308 II – dostępne silniki

Peugeot 308 to auto kompaktowe i silniki dają o tym dobitnie znać. Na próżno szukać w tym modelu dużych pojemności. Wśród benzyn 1.6 l. konstrukcji BMW to szczyt możliwości.

Decydując się na wersję benzynową, mamy do wyboru:

  • 1.2 l. VTI o mocy 82 KM – trwały, jednak trochę za słaby do tego samochodu; pozostaje jednak jedyną jednostką w gamie, która może bezproblemowo współpracować z instalacją LPG
  • 1.2 l. PureTech o mocy 110 lub 130 KM – ma 3 cylindry, bezpośredni wtrysk, turbinę, rozrząd napędzany paskiem w kąpieli olejowej i osiągi na poziomie 9,1 sekundy do setki oraz prędkość maksymalną 200 km/h
  • 1.6 l. THP o bardzo zróżnicowanej mocy od 125 do 272 KM – ma 4 cylindry, łańcuch rozrządu, turbinę, zmienne fazy rozrządu i bezpośredni wtrysk paliwa; najmocniejsze jednostki pozwalają rozpędzić się do setki w czasie poniżej 6 sekund, a przy tym, jak na swoje osiągi, są dość oszczędne. Ale uwaga, silnik miał wadę fabryczną i trzeba dokładnie sprawdzić, czy działa bez kłopotów.

Silniki THP wyposażone są nie tylko turbosprężarkę, ale także bezpośredni wtrysk benzyny oraz system zmiennych faz rozrządu Vanos, który dostarczyła firma BMW. Zasadniczym problemem, szczególnie w pierwszej serii silników (do 2010–2011 r.) był wadliwy napinacz rozrządu, który pracuje w kąpieli olejowej z układu smarowania silnika. Jego rozszczelnienie powodowało nieprawidłowe napięcie łańcucha, szczególnie w fazie rozgrzewania silnika, a tym samym łańcuch nie pracował w korzystnych warunkach i miał tendencję do rozciągania się. A to powodowało delikatne przestawianie faz rozrządu, co prowadzi do poważnych usterek całego silnika.

Do tego dochodzą problemy z kolektorem dolotowym oraz nietypowy napęd dodatkowym paskiem pompy płynu chłodzącego i awaryjny system wariatorów. Właśnie dlatego dość skomplikowany silnik THP został ochrzczony „samoniszczącym”. W zasadzie nie było w nim nic szczególnie awaryjnego, jednak szybkie zużywanie poszczególnych elementów generuje kolejne awarie. Szczególnie istotna jest więc częsta wymiana oleju i dbanie o rozrząd.

Mniej awaryjne są Diesle. W tym modelu utrzymane są na niezłym poziomie:

  • 1.6 l. HDI – bardzo udany i popularny silnik, który można spotkać w wielu autach na całym świecie; w początkowych latach produkcji występował w wariantach mocy 92 lub 115 KM, ale jeszcze przed liftingiem dodano mu kilka koni, przez co generował 100 lub 120 KM
  • 1.5 l. BlueHDI o mocy 102 lub 130 KM zastąpił jednostkę 1.6; był równie udany, ale dodatkowo spełniał normy emisji spalin
  • 2.0 l. o mocy 150 KM (w wersji GT 177 lub 181 KM) rozpędza się do setki w 8,6 sekundy.

Ile kosztuje Peugeot 308 II?

Rozstrzał cenowy w przypadku Peugeota 308 II jest dość spory, co może mieć związek z dość długim okresem produkcji. W 2021 ceny najtańszych egzemplarzy zaczynają się od 25 tys. złotych, a już 30 tys. w portfelu pozwala na przebieranie w ofertach. Zakup nowego lub prawie nowego egzemplarza to wydatek na poziomie 78–116 tys. złotych.

Czy warto rozglądać się za tym autem? Zobacz, jak wypadło w naszym teście.