5 listopada 2020

Peugeot 301 – prosty i tani

Peugeot 301 to pomysł Francuzów na auto budżetowe i… odpowiedź koncernu PSA na wskrzeszenie przez Renault marki Dacia. Tani i prosty samochód, wygodny i dobrze się prezentujący.

Tak powstał Peugeot 301 i bliźniaczy Citroen C-Elysee.  Auto z założenia przeznaczone na rynki Turcji, Rosji, Ukrainy, Grecji, Środkowego Wschodu, Afryki i niektóre w Ameryce Łacińskiej. Ktoś jednak pomyślał, że dzięki niskiej cenie, która znikąd się nie bierze (oszczędności w wyposażeniu i jakości wykończenia) auto może się przyjąć w Europie. Nie przyjął się, choć sam samochód jest duży, wygodny i nadal nieźle wygląda. 

Co jeszcze powinieneś wiedzieć o tym pojeździe?

Peugeot 301 – jaki silnik wybrać?

Gama dostępnych w tym modelu silników nie jest zbyt duża.  Zaczyna się od 3-cylindrowych silników 1,2 VTI o mocy 72 KM lub 82 KM. Najmocniejszy z silników benzynowych ma pojemność 1,6 oraz moc 115 KM.

Silniki 1,2 najlepiej sprawdzą się w mieście. Z pewnością docenią je oszczędne osoby, bo pali niewiele, a ze względu na zwykły wtrysk nada się pod instalację LPG. Z kolei silniki 1,6 nadają się zarówno do miasta, jak i na dłuższe trasy. 

Silnik wysokoprężny 1,6 HDI też może poszczycić się trwałością i oszczędnością. Początkowo produkowano go w wersjach o mocy 92, 95 i 100 KM, ale po liftingu została tylko wersja o 100 KM. Z czasem została zastąpiona przez 1,5 HDI o mocy 102 KM.

Najczęstsze awarie

Części Peugeota 301 są łatwo dostępne i raczej niedrogie. Nadal jednak warto wspomnieć o problemach, jakie mogą pojawić się w tym modelu. Wśród najbardziej awaryjnych części należy wymienić cewki zapłonowe, sondy lambda oraz drobną elektrykę. W przypadku silnika 1,2 mogą pojawić się problemy z rozrządem – po pewnym przebiegu pasek może ulec złuszczeniu, co może skutkować zatkaniem kanałów olejowych. Przed awarią silnik powinien zgłosić obniżone ciśnienie oleju, więc właściciel, odpowiednio wcześnie ostrzeżony, będzie miał szansę na naprawę. Z kolei w silnikach diesla najczęściej pojawiającym się problemem jest filtr DPF.

Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić, jaki osprzęt ma dana jednostka. Nie każdy silnik HDI ma zmienną geometrię turbiny czy dwumasowe koło zamachowe, a to może mieć duże znaczenie przy serwisowaniu.

Ile kosztuje Peugeot 301?

Peugeot 301 produkowany był w latach 2012-2018. To więc nadal świeży model. Jego ceny na rynku aut używanych wahają się miedzy 15 000 do 45 000 złotych. 

Zastanawiasz się nad zakupem tego auta? Dowiedz się więcej z naszego testu.