14 lipca 2021

Peugeot 2008 I – miejskie auto z charakterem

Peugeot 2008 to auto, które doskonale poradzi sobie w miejskiej dżungli – nierówności na drogach, czy wysokie krawężniki nie robią na nim żadnego wrażenia. To nie SUV, ale typowy crossover, nieco wyżej zawieszony, z większym prześwitem, ale napędem na jedną oś. 

Pierwsza generacja Peugeota 2008 produkowana była w latach 2013-2019. Mimo niedużych rozmiarów, Peugeot gwarantuje bezpieczną jazdę, co potwierdza maksymalny wynik 5 gwiazdek uzyskany w testach NCAP.

Peugeot 2008 w mieście

Choć to francuskie auto, zawieszenie jest zestrojone w taki sposób, by samochód nie bujał się i przesadnie nie pływał. Już na pierwszy rzut oka widać, że jest to auto z charakterem.

Silniki benzynowe Peugeota 2008

Jak na miejskie auto, wybór silników w Peugeocie 2008 jest dość obszerny. Pierwszym z silników benzynowych, które możemy ujrzeć pod maską tego auta jest 1.6 l VTi o mocy 120 KM. W tej wersji nie znajdziemy raczej nowoczesnych rozwiązań, więc mogłoby się wydawać, że omawiany silnik będzie bezpiecznym wyborem. Niestety, zdarzają się w nim awarie hydraulicznego napinacza łańcucha rozrządu oraz wariatora zmiennych faz rozrządu. To nie stawia jednak tych jednostek na przegranej pozycji – znajomość wad fabrycznych sprawia, że łatwo zdiagnozować i skutecznie przeciwdziałać problemom. 

Peugeot 2008 jazda terenowa

Są i tacy, którzy Peugeota 2008 testują nie tylko na asfalcie, ale i w terenie.

Kolejny z silników benzynowych miał 3 cylindry, turbinę i bezpośredni wtrysk. Jednostka PureTech o pojemności 1.2 l występowała w trzech wariantach mocy: 82, 110 i 130 KM. W przypadku tego silnika pasek rozrządu pracuje w kąpieli olejowej i ma tendencje do łuszczenia się, co w konsekwencji może prowadzić do zapchania się smoka olejowego, a dalej – zatarcia silnika. Poza tą wydawałoby się poważną wadą, silnik jest godny polecenia. Jeżeli będziemy pamiętać o wymianie rozrządu nie powinniśmy mieć najmniejszego problemu.

Silniki Diesla

Wśród silników Diesla w Peugocie 2008 można było znaleźć różne generacje silników HDI i BlueHDi:

  • 1.4 l HDI o mocy 68 KM – najmniejsza z jednostek; jej wadą jest niska moc, która obniża komfort jazdy, a jednocześnie nie pozwala uzyskać dużych oszczędności na spalaniu.
  • 1.6 l BlueHDi o mocy 75, 100 i 120 KM do którego potrzeba czynnika AdBlue. Jego zadaniem jest pomoc w wypalaniu filtra cząstek stałych. Poza tym silnik obarczony jest wadą fabryczną paska rozrządu. Mimo deklaracji producenta o wymianie paska przy 160-180 tys. km, potrafi się on zerwać już przy przebiegu 100 tys. km. 
  • 1.6 l e-HDI  o 92 i 115 KM. Niech nikogo nie zwiedzie literka „e”. Nie ma ona nic wspólnego z elektromobilnością. To konwencjonalny czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem. Być może nie ma oszałamiającej mocy, ale jest za to długowieczny.
  • 1.5 l, który zastąpił silniki 1.6 l we wszystkich modelach Peugeota, nie jest zbyt popularny w I generacji 2008, bo wszedł do oferty dopiero w 2018 roku.
Peugeot 2008

Poza szeroką gamą silników, Peugeot 2008 posiada również pojemny bagażnik, który świetnie sprawdzi się podczas rodzinnych wypady poza miasto!

Ile kosztuje Peugeot 2008?

Jak na auto tej marki, Peugeot 2008 całkiem nieźle trzyma cenę. To solidne auto w popularnym segmencie i rzadko kto chce się go pozbyć. Ceny najtańszych egzemplarzy w 2021 roku rozpoczynają się od 28 tys. złotych. Druga generacja 2008 weszła do sprzedaży w 2019, więc jedynkę nadal można kupić z niewielkim przebiegiem – wtedy należy się spodziewać ceny ok. 70 tys. złotych. Czym przyciąga Peugeot 2008? Sprawdź w naszym teście.