15 kwietnia 2022

Pas rozbiegowy – co to jest, do czego służy i jak go wykorzystać.

pas rozbiegowy
pas rozbiegowy

Okazuje się, że większość korków, w jakich spędzamy długie minuty, tworzymy na własne życzenie. Pas rozbiegowy jest jednym ze sposobów na ich uniknięcie. Pod warunkiem, że wiemy, do czego służy i jak go umiejętnie wykorzystać.

Nieumiejętne wykorzystywanie infrastruktury, brak znajomości przepisów, a także zbytnia opieszałość za kierownicą to idealny przepis na korek drogowy. Inżynierowie dwoją się i troją, jak udrożnić przepływ ruchu, a jak już coś mądrego wymyślą, my kierowcy szybko jesteśmy w stanie to popsuć. I tak jest właśnie z pasem rozbiegowym, ale na początek nomenklatura. Pas rozbiegowy to nazwa potoczna, oficjalnie to pas włączający.

pas rozbiegowy

Pas włączający, czyli rozbiegowy to rozwiązanie stare jak autostrady. Niby wszystko jasne, a jednak nie każdy wie jak z niego korzystać. W teorii służy do zniwelowania prędkości samochodu, który włącza się do ruchu, z tymi, które jadą drogą. Manierą polskich kierowców jest jednak powolne wyjeżdżanie na pasie rozbiegowym, dojechanie do jego końca i czekanie na postoju, aż zrobi się luka. To błąd i nieumiejętne włączenie się do ruchu. Co więcej, na tyle niebezpieczne, że szybko może stworzyć się za nami korek.

Nie cwaniakuj!

Z jednej strony kolejne samochody włączające się do ruchu muszą się zatrzymać, z drugiej ruch na pasie, po którym jadą samochody z większą prędkością, nagle się spowalnia. Błędem jest także powolne przyspieszanie na pasie rozbiegowym i kontynuowanie powolnej jazdy bezpośrednio po zmianie pasa. Czy się nam to podoba, czy nie, czy jesteśmy entuzjastami motoryzacji, czy nie autostrada z założenia służy do jazdy większymi prędkościami? To przecież jedyna droga, na której obowiązuje minimalna prędkość i można za to dostać nawet mandat.

Na autostradach pasy rozbiegowe są na tyle długie, by umożliwiły rozpędzenie się do obowiązującej prędkości. W Polsce to nadal 140 km/h. Wtedy bezkolizyjnie włączymy się do ruchu, nie wymuszając na innych hamowania.

Dobrym obyczajem z kolei jest, by samochód, który jedzie prawym pasem, widząc włączający się pojazd, zrobił mu miejsce i zjechał na chwilę na lewy pas, sygnalizując ten manewr kierunkowskazem.

Jednak pasy rozbiegowe to nie tylko domena autostrad. Coraz częściej spotykamy je w ruchu miejskim. Tam również ich umiejętne wykorzystanie będzie powodować mniejsze zatory i płynniejszy ruch. A przecież o to właśnie chodzi.

Pierwszeństwo na pasie rozbiegowym

Warto pamiętać, że pas rozbiegowy wyłączony jest z zasady jazdy na suwak, o której więcej przeczytasz TUTAJ.

O ile zasada jazdy na suwak jest prosta, bo to nic innego jak naprzemienne włączanie się do ruchu w sytuacji, w której kończy się jeden z pasów i towarzyszy temu zator, tak pas rozbiegowy, choć podobny do wyżej opisanej sytuacji, to jednak włączanie się do ruchu.

A jeśli pas rozbiegowy służy do włączania się do ruchu, to poruszający się po nim pojazd musi ustąpić pierwszeństwa. Zatem kto ma pierwszeństwo przy włączaniu się do ruchu z pasa rozbiegowego? ? Ten kierujący, który porusza się drogą główną. Włączający się do ruchu musi mu ustąpić pierwszeństwa.