11 grudnia 2020

Opel Zafira C – bezpieczne auto rodzinne

Czy praktyczny, rodzinny samochód może się podobać? Oczywiście, pod warunkiem, że to Opel Zafira C, który cieszy się dużą popularnością nie tylko wśród aut rodzinnych. Trzecia generacja modelu produkowana była w latach 2012-2019, a w pierwszych czterech latach produkcji oznaczana była dodatkowo dopiskiem Tourer, wskazującym na jego sportowo-rekreacyjny charakter. 

Opel Zafira C dostępny był w wersji 5- i 7-osobowej. Wszyscy członkowie rodziny mogą cieszyć się jego bezpieczeństwem, gdyż model otrzymał 5 gwiazdek w testach EuroNCAP.

Silniki benzynowe

W gamie silników Opla Zafiry C nie spotkamy sportowych jednostek. Żadna z dostępnych opcji nie będzie jednak słaba jakościowo. Wybór jest spory: znajdziemy tu zarówno silniki Diesla jak i benzynowe, wersje z fabryczną instalacją gazu LPG a także CNG.

W ofercie Opla znajdują się silniki o zapłonie iskrowym, o pojemnościach od 1.4 l do 1.8 l w zakresie mocy od 115 do 200 KM. Najsłabsza z jednostek to wolnossący 1.8 Twinport Ecotec – solidny silnik z pośrednim wtryskiem paliwa. Można spotkać go również w wersji z mocą 140 KM. Mimo prostej konstrukcji, przez luzy zaworowe regulowane popychaczami szklankowymi nie sprawdzi się we współpracy z instalacją LPG.

Wśród jednostek turbodoładowanych możemy wybierać spośród:

  • 1.4 l Ecotec o mocy 120 i 140 KM; ma wtrysk pośredni, przez co dobrze współpracuje z LPG. Można spotkać go również w wersji z fabrycznym zasilaniem LPG.
  • 1.6 l Ecotec o mocy 150, 170 i 200 KM; jego budowa podobna jest do silnika 1.4 l. Dodatkowo, w wersji 150 KM można spotkać go z zasilaniem CNG.
  • 1.6 l SIDI o mocy 170 KM, z wtryskiem bezpośrednim. Gwarantuje dobrą dynamikę i niezawodność, ale ze względu na bardziej nowoczesną konstrukcję może być droższy w naprawie, a instalacja LPG jest mniej opłacalna.

Silniki wysokoprężne

Diesle w Oplu Zafira C występują w dwóch pojemnościach. To 1.6 l i 2.0 l Mniejsza jednostka generuje 120 lub 136 KM. Jest oszczędna i dynamiczna, ale mogą występować w niej problemy z napędzanym łańcuchem rozrządem. Niepokojące dźwięki przy rozruchu to ostatnia chwila na naprawę. 

Jeśli uparliśmy się na Zafirę z Dieslem lepiej wybrać silnik z większą pojemnością. 2.0 l CDTi dostępny jest w wariantach o mocy 110, 130, 165 i 170 KM, a także w wersji biturbo o mocy 195 KM. 

Niezależnie jednak na jaki motor się zdecydujemy, w większości przypadków gwarancja rozsądnego spalania, niezawodności i przyzwoitej dynamiki. Kilka najpopularniejszych usterek w dieslach może dotyczyć uszkodzonego przewodu układu doładowania, elektrozaworu turbiny, chłodniczki oleju, klapek w kolektorze dolotowym oraz smoka pompy oleju. 

Ile kosztuje Opel Zafira C?

Ceny Zafiry III generacji zaczynają się od 25 tys., a sięgają do 85 tys. złotych. Czy warto zdecydować się na to ekonomiczne auto rodzinne? Przekonaj się, jak wypadło w naszym teście.