23 lipca 2021

Opel Astra III generacji. Będzie Diesel, benzyna i hybryda PHEV

Opel Astra J

Nowy Opel Astra zapowiada się obłędnie, wygląda nowocześnie, a pod maską pojawi się po raz pierwszy napęd hybrydowy plug-in. Po odnowieniu gamy SUV-ów i crossoverów oraz finalizacji kwestii właścicielskich Opel przypomniał sobie wreszcie o swoim bestsellerowym hatchbacku i na 30 urodziny zafundował mu rewolucję. Aby Astrę kupić, będziemy musieli jednak jeszcze trochę poczekać.

Na początek ćwiczenie, jakie modele oferuje na naszym rynku Opel? Corsa, Astra, Insygnia – to dobrze znane, ale jednak dinozaury, które przetrwały, choć nie wiadomo do końca dlaczego. Przecież sedanów i hatchbacków nikt nie chce kupować. Właśnie dlatego najważniejsze w gamie są SUV-y i crossovery Mokka, Crossland i największy Grandland X. A skoro są najważniejsze, to właśnie one zapoczątkowały stylistyczną rewolucję w Oplu.

Opel Astra J

Teraz ma się ona rozlać na pozostałe modele. A nie jest ich wcale dużo. To raptem wspomniana właśnie Astra, która historycznie zastąpiła Opla Kadetta i Corsa. Bo los Insigni nie jest wcale przesądzony.

Na placu boju pozostaje jeszcze Zafira, mały minivan segmentu B, który na początku swojego istnienia powstawał na Astrze (G). Kilka lat temu zdecydowano, że Zafira stanie się osobową wersją modelu Vivaro.

Od GM do Fiata

A czym staje się dzisiaj Astra? Szósta generacja to tak naprawdę kompletnie nowe auto. Z poprzednikami ma niewiele wspólnego. Powstało na platformie EMP2 (Efficient Modular Platform) koncernu PSA Peugeot Citroen, na której od 2013 roku budowane są m.in. Peugeot 308 II generacji, Citroen C4 Picasso II generacji, a później Opel Grandland, Vivaro/Zafira, DS7 Crossback i DS9, Citroen C5 Aircross, Peugeot 308 III generacji, 508, 3008, 4008 i 5008, a także Toyota ProAce.

Skąd taki miks i popularność platformy EMP2 w Oplu? To nie przypadek. Niemiecki Opel od 2017 roku należy do grupy PSA Peugeot Citroen (wcześniej GM), która to w 2019 roku porozumiała się z Fiat Chrysler Automobiles i rok później wspólnie stworzyły czwartą na świecie pod względem wielkości produkcji grupę motoryzacyjną Stellantis, do której dzisiaj należą:

  • Abarth,
  • Alfa Romeo,
  • Chrysler,
  • Citroën,
  • Dodge,
  • DS,
  • FIAT,
  • Jeep,
  • Lancia,
  • Maserati,
  • Opel,
  • Peugeot,
  • Ram,
  • Vauxhall.

Astrze L bliżej zatem do Citroena i Peugeota niż do swojego poprzednika. Niemniej jednak nadwozie wygląda nowcześnie i atrakcyjnie. Dominują ostre linie i kanciaste kształty. Motyw przewodni całego auta nazwany został Vizor. To ciemny pas rozciągający się przez cały przód auta, w miejscu tradycyjnego grilla. Sprawia wrażenie, że samochód jest szerszy niż w rzeczywistości, ale także umożliwia lepsze wkomponowanie różnego rodzaju czujników, kamer oraz reflektorów.

We wnętrze nie znajdziemy już tradycyjnych wskaźników, a jedynie dotykowe wyświetlacze. Dwa 10-calowe tworzą kokpit „Pure Panel” bez zbędnych przycisków, guzików i przełączników. Astra L ma być bardzo nowoczesna. Nie tylko pod względem wygląda, ale także technologii. I trzeba przyznać, że systemów bezpieczeństwa w niej nie brakuje.

Opel Astra J

To między innymi wielofunkcyjna kamera na szybie przedniej, cztery kamery nadwozia, pięć czujników radarowych oraz czujniki ultradźwiękowe. W systemie Intelli-Drive 2.0 kamery i czujniki są zintegrowane z usługą online e-horizon, co rozszerza zakres działania kamer i radaru. Umożliwia to systemowi dostosowanie prędkości na łukach, komunikowanie zaleceń dotyczących prędkości oraz wykonywanie półautomatycznych zmian pasa ruchu. Do tego auto wyposażone może być w alarm o ruchu poprzecznym pojazdów z tyłu, wykrywanie obiektu w martwym polu na dalekich odległościach oraz aktywne utrzymywanie pojazdu pośrodku pasa ruchu.

Reflektory – powód do dumy

Długa lista zautomatyzowanych systemów wspomagania kierowcy obejmuje również system ułatwiający parkowanie, adaptacyjny tempomat, który w zależności od ruchu pojazdu poprzedzającego zwiększa lub zmniejsza prędkość bez przekraczania zadanej prędkości — w razie potrzeby aż do całkowitego zatrzymania. Dzięki automatycznej przekładni i funkcji „Stop & Go” następuje automatyczne wznowienie jazdy.

Warto wspomnieć także o nowych reflektorach. W Astrze pojawią się reflektory pikselowe Intelli-Lux LED z 168 diodami LED (po 84 w każdym z reflektorów). Wiązka świateł drogowych płynnie dostosowuje się do warunków w ciągu milisekund i nie oślepia innych użytkowników dróg. Pojazdy poruszające się z przodu lub z tyłu są precyzyjnie wyciemniane, a zasięg i kierunek światła zmieniają się w zależności od sytuacji na drodze i warunków otoczenia.

Benzyna, Diesel lub hybryda

Nie wiadomo na razie, jakie silniki posłużą do napędu Astry. Dzisiaj auto dostępne jest praktycznie z jednym silnikiem benzynowym 1.2 l. o mocy 110, 130 lub 145 KM oraz silnikiem wysokoprężnym 1.5 l. o mocy 105 i 122 KM.

Opel Astra J

Z pierwszych doniesień wynika, że Opel nie zrezygnuje z tradycyjnych silników spalinowych. Co więcej, mają być dostępne zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne o mocy od 110 do 130 KM. Najprawdopodobniej będą to więc te same dwie jednostki. Pierwszy raz w historii Astry zastosowany zostanie także napęd hybrydowy typu plug-in (PHEV) o łącznej mocy 180 KM lub 225 KM.

W zależności od wybranej wersji z jednostkami napędowymi będzie współpracowała 6-stopniowa, manualna skrzynia lub 8-biegowa przekładnia automatyczna.

Opel Astra na rynku pojawi się jesienią, jednak pierwsze egzemplarze klienci otrzymają dopiero w przyszłym roku.

30 lat doświadczeń

Astra pojawiła się po raz pierwszy w 1991 roku i zastąpiła wysłużonego już Opla Kadetta. Nazwa jednak istniała już wcześniej w należącej do Opla marce Vouxhall. Był to jeden z ważniejszych projektów dla Opla, który potrzebowała nowoczesnego i popularnego modelu. W pracach nad konstrukcją pojazdu uczestniczyło ponad 8 tysięcy inżynierów, techników i projektantów. Początkowo pojazd oferowany był w wersji hatchback i komi. Rok później do oferty wprowadzona została wersja sedan, a w 1993 roku nadwozie typu cabrio wyposażone w miękki dach zaprojektowany przez włoską firmę stylistyczną Bertone. Dzisiaj na tyle wersji nadwoziowych nie ma co liczyć. Będzie jedna i musi wystarczyć.

Opel Astra F

Opel Astra F

Przez 30 lat Astra doczekała się 5 generacji. Wiele z nich produkowane były równolegle, otrzymując przydomek Classic. Pierwsza, Astra F, produkowana była przez długie 11 lat, od 1991 do 2002.

Opel Astra G

Druga generacja-oznaczona jako Astra G, premierę miała w 1998, jej produkcję definitywnie zakończono w 2009 r. w Europie i 2013 w Brazylii.

Opel Astra H

Opel Astra H

Opel Astra H pojawił się w 2004 roku i również wytrzymał na rynku przez 10 lat. Auto było sprzedawane na różnych rynkach całego świata pod różnymi nazwami m.in. jako Chevrolet Vectra, Holden Astra, Saturn Astra, czy Vauxhall Astra.

Opel Astra J

Opel Astra GTC - prezentacja podczas Motor Show 2014 w Brukseli

Kolejna Astra, Astra J, produkowana od 2009 do 2021 w zależności od wersji nadwoziowej (5D: 2009 – 2015, GTC: 2011 – 2018, 4D 2012 – 2021). Auto występowało także pod nazwą Buick Excell XT, Holden Astra GTC, Opel GTC i Vauxhall Astra.

Opel Astra K

 Opel Astra K

Piąta generacja, Astra K, pojawiła się w 2015 roku i produkowana jest do chwili obecnej m.in. w fabryce Opla w Gliwicach. Na Śląsku produkowane były z resztą wszystkie generacji Astry. Dodatkowo pierwsza, czyli F, montowana była przez chwilę w fabryce FSO na Żeraniu. Niestety szósta generacja popularnego hatchbacka nie będzie już produkowana w Polsce. Opel zdecydował, że Gliwice to dobre miejsce na produkcję aut dostawczych.

Opel Astra - Galeria

Opel Astra J
Opel Astra J
Opel Astra J
Opel Astra J