3 grudnia 2021

Opel Astra już nie z Gliwic. Co dalej z polską fabryką?

Opel Astra

Po 23 latach zakończyła się produkcji Astry w fabryce Opla w Gliwicach. Nowy Opel Astra produkowany będzie w Niemczech. Co przez ponad dwie dekady powstawało w fabryce i jakie będą jej losy?

W grudniu z taśmy w Gliwickiej fabryce zjechał ostatni Opel Astra. Czerwone auto w wersji kombi trafi do klienta w Polsce i pewnie, zamiast tracić na wartości jak to bywa z nowymi samochodami, zyska, dzięki swojej wyjątkowości.

Od Classic po OPC

Przez ponad 20 lat firma wyprodukowała nieco ponad 1,8 mln sztuk pięciu generacji i wielu odmian Astry. Zresztą gliwicka fabryka była jedyną w Europie, która produkowała wszystkie generacja auta.

Opel Astra Classic I

Opel Astra Classic I

Pierwszy egzemplarz Astry Classic I wyprodukowany 31 sierpnia 1998 i nadal stoi on w gliwickim zakładzie. Jednak Astra to nie jedyne auto, jakie wyjeżdżało z taśm produkcyjnych.

Przez 20 lat w Gliwicach wyprodukowano prawie 2,8 miliona wszystkich samochodów. Model Astra był najpopularniejszy, ale to tutaj powstawał także miejski Opel Agila i nieco większy Opel Zafira oraz bazująca na Astrze Cascada, czyli jedyny kabriolet marki Opel.

Opel Astra

Opel Astra – zwycięzca konkursu Car of The Year

Astra produkowana w Gliwicach sprzedawana była na całym świecie. W swojej historii auto zostało docenione przez międzynarodowe grono dziennikarzy zdobywając tytuł samochodu roku – COTY 2016. W kolejnych latach kończono i rozpoczynano produkcję następnych generacji. Od Astry Classic I po piątą generację oznaczoną literą K. To z Gliwic wyjeżdżały także najostrzejsze jej odmiany OPC o mocy 280 KM.

Opel Agila

Opel Agila to miejski samochód osobowy tzw. mikrovan. Pierwsza generacja tego modelu produkowana była tylko przez fabrykę w Gliwicach od 2000 do 2007. W 2003 roku model przeszedł facelifting. W sumie powstało 433 500 sztuk, z czego 97 proc. trafiło na eksport.

Opel Zafira

W 2005 roku po rozbudowie zakładu uruchomiono montaż Zafiry B. W sumie powstało 169 tysięcy nowych aut.

Co dalej z fabryką?

O tym, że koncern Stellantis, obecny właściciel marki Opel, przenosi produkcję Astry do Niemiec, wiadomo było od dawna. Wiadomo także, że już w przyszłym roku ruszy w Gliwicach produkcja samochodów dostawczych dla całego koncernu.

Od kwietnia 2022 będzie tutaj powstawał Opel Movano, Peugeot Boxer, Fiat Ducato i Citroen Jumper. Docelowo w Gliwicach ma powstawać 100 tys. samochodów rocznie, jednak w roku rozruchowym zakładana produkcja to 40-50 tys. aut.