8 czerwca 2022

Nowe BMW X1/iX1 – 10 najważniejszych rzeczy o nowym modelu

2023 BMW X1

Najnowsze BMW X1 debiutuje od raz w dwóch wariantach – spalinowych i elektrycznym, określanym jako iX1. To dopracowane i atrakcyjnie stylizowane auto ma jedną cechę, którą zdecydowanie nie zaskarbi sobie klientów. Jaką? O tym poniżej.

Kariera X1 rozpoczęła się w 2009 roku. O tym, że to ważny model w portfolio BMW świadczy fakt, iż w zeszłym roku skuszono się na niego 311 928 razy na całym świecie (łącznie z wprowadzonym w 2018 roku X2). Oznacza to, że X1/X2 było trzecią najchętniej kupowaną serią tego producenta – po serii 3/4 (w tym X3/X) oraz serii 5/6 (w tym X5/X6). Sprzedały się one w 2021 roku, odpowiednio, w 490 969 i 326 212 egzemplarzy.

2019 BMW X1

BMW X1 drugiej generacji – tutaj w wariancie hybrydowym xDrive25e.

Teraz debiutuje nowa, trzecia już generacja X1, do której z miejsca dołącza elektryczny wariant tego modelu w postaci iX1. Podobnie stało się wcześniej z serią 7 i wygląda na to, że w przyszłości również kolejne nowe auta tego producenta będą pojawiały się od razu w odmianach spalinowych i na prąd, określanych literą „i” (TUTAJ przeczytasz o nowym, włoskim rywalu BMW X1, czyli o Alfie Romeo Tonale).

Oto 10 najważniejszych cech nowego BMW X1/iX1, za którego wygląd odpowiada Polak, Jacek Pepłowski:

Oparte na platformie FAAR

Nowe X1/iX1 zostało oparte na platformie FAAR, która zadebiutowała w 2019 roku wraz z pojawieniem się aktualnego BMW serii 1. Opracowano na niej również modele serii 2 w postaci Active Tourera oraz Gran Coupe.

2023 BMW X1

Co to jest FAAR? To unowocześniony wariant platformy UKL, na której opracowano choćby drugą, ustępująca właśnie generację X1. Największą zmianą wobec niej jest możliwość zastosowania napędu czysto elektrycznego.

Do końca 2023 w ofercie znajdzie się 13 modeli elektrycznych

Elektryczna ofensywa BMW trwa w najlepsze. O ile w obecnej ofercie tego koncernu znajduje się 10 aut elektrycznych (łącznie z dwoma modelami Mini i różnymi wariantami silnikowymi tego samego modelu), o tyle pod koniec 2023 roku ma być już 13 samochodów. I to pomimo faktu, że w lipcu bieżącego roku, po 9 latach produkcji z oferty wypadnie i3.

Od października 2022 roku: 4 silniki do wyboru

W momencie rynkowego debiutu w październiku 2022 roku do wyboru będą dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. Ofertę otworzy 1,5-litrowy, turbodoładowany 3-cylindrowiec w przednionapędowym wariancie sDrive18i. Moc: 136 KM. Moment obrotowy: 230 Nm. Średnie zużycie paliwa: 6,3-7,0 l/100 km. 0-100 km/h: 9,2 s. Prędkość maksymalna: 208 km/h.

Nad nim znajdzie się 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik wersji xDrive23i, korzystający z układu miękkiej hybrydy. Napęd na cztery koła. Moc: 218 KM. Moment obrotowy: 360 Nm. Średnie zużycie paliwa: 6,5-7,2 l/100 km. 0-100 km/h: 7,1 s. Prędkość maksymalna: 233 km/h.

BMW X1 - silnik

Po stronie wysokoprężnej będzie mógł pracować 1 z dwóch 2-litrowych, 4-cylindrowych silników. Wariant sDrive18d jest przednionapędowy. Moc: 150 KM. Moment obrotowy: 360 Nm. Średnie zużycie paliwa: 4,9-5,5 l/100 km. 0-100 km/h: 8,9 s. Prędkość maksymalna: 210 km/h.

Czteronapędowa wersja xDrive23d, została z kolei zaopatrzona w układ miękkiej hybrydy. Moc: 211 KM. Moment obrotowy: 400 Nm. Średnie zużycie paliwa: 4,8-5,3 l/100 km. 0-100 km/h: 7,4 s. Prędkość maksymalna: 225 km/h.

Od listopada 2022 roku: elektryczne iX1 i dwie hybrydy plug-in

Miesiąc po rynkowym debiucie spalinowych X1 dołączą do niego elektryczny iX xDrive30 oraz dwie hybrydy plug-in: X1 xDrive25e i xDrive30e.

Elektryk skorzysta z dwóch silników na prąd – po jednym przy osi. Moc: 313 KM. Moment obrotowy: 494 Nm. Średnie zużycie energii: 17,3-18,4 kWh/100 km. 0-100 km/h: 5,7 s. Prędkość maksymalna: 180 km/h. Zasięg: 413-438 km.

BMW iX1

Obie hybrydy plug-in będą korzystały z 3-cylindrowego, turbodoładowanego silnika 1.5 oraz dodatkowego silnika elektrycznego, umieszczonego przy tylnych kołach i wprawiającego je w ruch.

Wariant xDrive25e: Moc systemowa: 245 KM. Systemowy moment obrotowy: 477 Nm. Średnie zużycie paliwa: 0,8-,1,1 l/100 km. 0-100 km/h: 6,8 s. Prędkość maksymalna: 190 km/h. Zasięg na prądzie: 78-89 km.

Wariant xDrive30e: Moc systemowa: 326 KM. Systemowy moment obrotowy: 477 Nm. Średnie zużycie paliwa: 0,8-,1,1 l/100 km. 0-100 km/h: 5,7 s. Prędkość maksymalna: 205 km/h. Zasięg na prądzie: 78-89 km.

BMW X1: bez skrzyń ręcznych

Najnowsze wcielenie X1 korzysta wyłącznie z dwusprzęgłowych przekładni Steptronic o 7 biegach. Skrzynia ręczna w ogóle nie jest przewidziana do tego samochodu (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o używanym BMW X3 F25).

Wyraźnie większe niż poprzednik

Nowe BMW X1 urosło w każdym kierunku względem modelu drugiej generacji. Na długość przybyło mu 5,3 cm, na szerokość 2,4 cm, a na wysokość – 4,4 cm. Oznacza to, że mierzy: 450 cm długości, 184,5 cm szerokości oraz 164,2 cm wysokości. Wymiarami zewnętrznymi wbija się więc w sam środek segmentu kompaktowych SUV-ów.

2023 BMW X1

Dodatkowo powiększony o 2,2 cm rozstaw osi (do 269,2 cm) przekłada się na przestronniejszą niż do tej pory kabinę. Bagażnik odmian czysto spalinowych ma pojemność od 540 do 1600 l, natomiast w przypadku iX1 i wariantów plug-in: 490-1495 l.

BMW X1/iX1: z iDrive 8. generacji

Podobnie jak inne nowe samochody marki z Monachium, X1 i iX1 zostały zaopatrzone w system iDrive 8. generacji. Wyróżnia się on znakomitą grafiką oraz dwoma zakrzywionymi ekranami, znajdującym się pod wspólną taflą.

2023 BMW X1

Ten przed oczami kierowcy ma przekątną 10,7”, natomiast centralny – 10,25”. Zawiera on m.in. nawigację w chmurze (z opcjonalną rozszerzoną rzeczywistością), głosowego asystenta, czy liczne funkcje personalizacji.

12 kolorów do wyboru

Klienci do wyboru będą mieć 12 kolorów nadwozia, w tym po raz pierwszy w X1 – matowe barwy pochodzące z palety BMW Individual. Standardowo auto będzie się poruszać na kołach 17-calowych, natomiast maksymalnie dostępne będę obręcze aż 20-calowe.

2023 BMW X1

Elektryczne iX1 wyróżnia się niebieskimi akcentami nadwozia, typowymi dla modeli z linii BMW i.

Z licznymi systemami wspomagania kierowcy

Wyposażenie BMW X1/iX1 obejmuje bardzo wiele systemów wspomagających kierowcę w czasie jazdy. Standardem jest Cruise Control z funkcją ostrzegania i automatycznego hamowania w przypadku wykrycia innych pojazdów (w tym przy skręcaniu w lewo), a także pieszych czy rowerzystów (przy skręcaniu w prawo). Ponadto na pokładzie każdego nowego kompaktowego SUV-a niemieckiej marki znajdą się kamera cofania i układ wspomagania parkowania tyłem.

Opcje obejmują: asystentów utrzymania na pasie ruchu, adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, ekran head-up, czy BMW Drive Recorder oraz Remote Theft Recorder.

BMW X1: absurdalny wzrost ceny

Najnowsze BMW X1 wyraźnie dojrzało i urosło, co niestety ma swoje odzwierciedlenie w cenie. O ile za aktualny model trzeba zapłacić 139 900 zł (sDrive18i), o tyle do nowego Niemcy przyczepiają metkę z ceną wynoszącą przynajmniej 176 100 zł!

Cena elektrycznego iX1 nie została jeszcze ujawniona.

BMW X1/iX1 - GALERIA

2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
2023 BMW X1
BMW iX1
BMW iX1
BMW iX1
BMW iX1
BMW iX1
BMW iX1
BMW iX1
BMW iX1