Niemiecki samochód

Marcin Wiła

13 września 2021

Niemieckie samochody – legendarne marki

Niemcy – jeden z najbogatszych krajów świata, przemysłowa potęga i czwarty co do wielkości na świecie producent samochodów w 2020 roku. Motoryzacyjna historia tego kraju jest najstarsza na świecie. To właśnie tam w 1886 roku narodził się automobilizm. Dziś auta zza Odry to przede wszystkim: najnowsze technologie oraz najpopularniejsze marki. W Polsce, mimo częstych sporów z Niemcami, ich pojazdy cieszą się nieposzlakowaną opinią. Jak wyglądały historie najpopularniejszych niemieckich marek?

Mercedes – trzyramienna gwiazda

Bez gwiazdy nie ma jazdy – takie hasło przyświeca fanom najstarszego producenta samochodów na świecie. Mercedes przez lata zapracował sobie na prestiż i uznanie. Za pierwszy na świecie samochód uznaje się Patentwagen Nr. 1 konstrukcji Carla Benza. To on zapoczątkował markę Mercedes-Benz. Był to trójkołowy samochód z silnikiem montowanym z tyłu za siedzeniem kierowcy. Dziś Patentwagen wygląda niezwykle archaicznie, lecz w swoich czasach był prawdziwą rewolucją. 

W Polsce Mercedes często stawiany jest za wzór wszystkiego co dotyczy motoryzacji. Było to słuszne do końca lat 90-tych. Niestety, nowe millenium wniosło do Mercedesa spadek jakości. Rdza, awaryjność, a nawet błędy konstrukcyjne poważnie nadszarpnęły wizerunek giganta ze Stuttgartu. 

Niemieckie samochody Patent Motor-wagen
Pierwszy Patentwagen kosztował ok. 600 marek niemieckich. Dziś jest to równowartość ok. 4300 dolarów.

Volkswagen – auto dla ludu

Volkswagen zawsze był i nadal jest w świetnej formie nad Wisłą. Passat, Golf i Polo to ulubieńcy Polaków, ale nie zapominajmy o kultowym Garbusie, który w Europie był tym, czym Ford T za oceanem. Projektantem tego samochodu był Ferdinand Porsche, który opracował go na zlecenie Adolfa Hitlera. Beetle miał być prostym, ale wytrzymałym samochodem, którym Niemcy podróżowaliby po nowo wybudowanych sieciach dróg. Z tego względu był on poddawany niezwykle rygorystycznym testom, m.in. przy użyciu tunelu aerodynamicznego. Warto zaznaczyć, że w latach 30. ubiegłego wieku, samochód był postrzegany, jako prawdziwy luksus. Zaledwie 1 na 50 Niemców posiadał własne auto. Volkswagen miał to zmienić. 

Mimo że Volkswagen na przestrzeni lat oferował wiele modeli, od małego Lupo począwszy na ultra luksusowym Phaeton’ie skończywszy, to jednak te na początku wymienione modele podbiły serca naszych rodaków najbardziej. 

Niemieckie samochody Garbus
Mimo że Garbus miał być autem ludowym jego cywilne wersje zaczęto produkować dopiero pod koniec lat 40.

Opel – firma, która zaczynała od maszyn do szycia

Opel z kolei jest przedstawicielem stosunkowo taniej i dostępnej motoryzacji. Początki Opla sięgają 1862 roku. Co ciekawe, początkowo firma nie zajmowała się produkcją samochodów. U jej podstaw leżą… maszyny do szycia. Opel zaczął tworzyć samochody dopiero po śmierci pierwszego właściciela w 1895 roku.

W Polsce popularne modele to: Astra, Corsa lub większa Vectra. Wszystkie one to przykłady udanych samochodów, które niczym szczególnym się nie wyróżniają, poza tym, że są idealne w swoim przeznaczeniu. 

Niemieckie samochodu - Opel

Audi i BMW – giganci z Bawarii

Z kolei ci bardziej majętni, albo nieświadomi kosztów eksploatacji, często patrzą w stronę dwóch konkurujących ze sobą marek Audi i BMW. Pierwsza z nich jest kontynuacją dzieła Carla Benza. Nazwa koncernu Audi pochodzi od łacińskiego słowa „audire”, czyli „słuchać” i została zainspirowana nazwiskiem założyciela firmy Augusta Horcha, które po niemiecku również oznacza „słuchać”. 

BMW zasłynęło przede wszystkim doskonałymi silnikami lotniczymi, wykorzystywanymi między innymi w samolotach Messerschmitt. Charakterystyczna szachownica w logo bawarskiego koncernu to wariacja loga Rapp Motorenwerke oraz flagi Bawarii.

Współcześnie obie marki mają luksusowy charakter, jednak bardziej niż, np. Mercedes, stawiają na kierowców. Auta tych producentów mają przede wszystkim oferować osiągi i sprawiać radość za kierownicą.

Niemieckie samochody - BMW i Audi

Porsche – niemiecka elita motoryzacji

Porsche to chyba najlepiej postrzegana samochodowa marka z Niemiec. Firma znana jest przede wszystkim ze swoich doskonałych samochodów sportowych z legendarną 911’tką na czele. To auto z pewnością w formie plakatu wisiało w pokojach milionów polskich nastolatków. Było ono też zrealizowanym marzeniem wspomnianego już konstruktora – Ferdinanda Porsche. 911 był na tyle udanym modelem, że w rankingu samochodów stulecia, przeprowadzonym w 1999 roku, zajął 5 miejsce.

Ferdinand Porsche pierwsze samochody skonstruował w 1931 roku, ale w obliczu wojny zmienił swój profil działalności na pojazdy wojskowe i pancerne dla III Rzeszy. Nie sygnował ich jednak swoim nazwiskiem. 

Porsche
Oryginalny Porsche 911 (prod. 1964-1989).

Maybach – ultra luksusowe samochody

Niemiecki przemysł motoryzacyjny to nie tylko te znane i często widywane marki światowych koncernów. Maybach – aktualnie będący pod skrzydłami Mercedesa, to producent luksusowych samochodów. Jego nieistniejący już konkurent Horch oraz mała firma Gumpert, odpowiedzialni są za stworzenie jednego z najszybszych samochodów na świecie – Apollo. 

Obecnie jednym z ciekawszych projektów firm Maybach oraz Mercedes jest samochód koncepcyjny Vision Mercedes-Maybach 6. To futurystyczne auto z napędem elektrycznym zachwyca swoim designem oraz osiągami.

Maybach
Nazwa firmy pochodzi od nazwiska jej założyciela Wilhelma Maybacha.

Niemiecki przemysł motoryzacyjny nie zwalnia tempa od dziesiątek lat i jest w ścisłej światowej czołówce. Dla nas, nabywców i użytkowników tych samochodów, są one pewnym wzorem do którego równają inne marki. Teraz już pewnie wiecie czemu na pytanie „czego zazdrościmy Niemcom” tak często pada odpowiedź: „samochodów”.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.