Nawigacja samochodowa podczas jazdy

Mateusz Sikorski

6 lipca 2021

Nawigacja fabryczna – dlaczego traci popularność?

W podróży ważny jest nie tylko fakt, że jedziemy, ale także dokąd zmierzamy. Jedną z cudownych rzeczy w motoryzacji jest możliwość odkrywania nowych dróg w podróży do celu. Zdarza się też, że droga sama w sobie jest celem. Większość naszych tras pokonujemy po znanych nam drogach, np. do pracy. Jednak nie zawsze tak jest, i czasem musimy dotrzeć do nowego, nieznanego nam miejsca. Posiłkujemy się wtedy mapą. Urządzeniem, które ułatwi nam dotarcie do celu jest nawigacja. System nadajników GPS oraz odbiorników, z zainstalowaną siatką dróg i połączeń pomiędzy nimi, zwykle jest zintegrowany z wyświetlaczem multimedialnym na desce rozdzielczej. Wspomaga on kierowcę, dostarczając wskazówek, w którym kierunku ma się udać.

Nawigacja fabryczna podczas użytkowania.
Pierwszy pomysł stworzenia globalnej nawigacji powstał już w roku 1973. Inżynierowie potrzebowali 5 lat, aby w 1978 roku umieścić na orbicie pierwszego satelitę systemu GPS.

Pierwsze nawigacje samochodowe luksusem

Nawigacje samochodowe wraz z rozwojem systemów infotainmentowych ulegały ewolucji. Z racji swojej wygody użytkowania oraz nowoczesności szybko wyparły mapy papierowe. Potrafiły one nie tylko śledzić naszą pozycję na bieżąco, ale i w odpowiednim momencie wskazać, w którą stronę mamy pojechać oraz powiedzieć ile czasu potrwa podróż. Na początku nawigacja samochodowa była luksusem oraz stanowiła o tym, że auto, w którym jest zamontowana jest prestiżowe. Tylko auta z wyższej półki posiadały wyświetlacze, a nie wszystkie z nich, były wyposażone w nawigację. Popularna ,,navi” stała się zatem obiektem pożądania. 

Nawigacja samochodowa w kieszeni?

Rynek nawigacji rozwinął się, oferując alternatywy w postaci urządzeń przenośnych. Dziś takie urządzenia nazwalibyśmy małymi tabletami, które przyczepiamy do deski rozdzielczej lub szyby samochodu. Wraz z nadejściem ery smartfonów, każdy telefon posiadał swoją własną aplikację nawigacyjną. Poprzez dedykowane aplikacje – Apple CarPlay czy Android Auto – użyteczność smartfonów podczas jazdy diametralnie wzrosła.

Nawigacja w telefonie
Współczesne smartfony i wbudowane w nie mapy, pomagają nam nie tylko podczas jazdy samochodem, ale i w codziennym funkcjonowaniu.

Kilka tysięcy za nawigację fabryczną?

Systemy nawigacji samochodowych kosztują niewspółmiernie więcej, niż ich alternatywy. Często to wartość kilkunastu tysięcy złotych. Nawet biorąc pod uwagę wartość auta, jest to niemały wydatek. Alternatywne propozycje są tańsze. Zewnętrzne nawigacje, które można było przenosić pomiędzy samochodami to koszt zazwyczaj kilkuset złotych. Smartfon? Raczej każdy z nas go posiada więc powiedzenie, że nic nie kosztuje, wcale nie jest dużą przesadą. Nasze telefony łatwo można zamontować na desce rozdzielczej za pomocą uchwytów na kratki wentylacyjne lub szybę samochodu. Koszt takich uchwytów to maksymalnie kilkadziesiąt złotych. 

Zintegrowanie telefonu z fabryczną nawigacją?

Integracja aplikacji Apple CarPlay i Android Auto z nawigacją w samochodzie polega na tym, że system operacyjny z telefonu wysyłany jest na wyświetlacz multimedialny. Odbywa się to za sprawą podłączenia telefonu kablem USB z wyświetlaczem lub sparowaniem go bezprzewodowo przez Bluetooth. Kierowca może wtedy sterować telefonem za pomocą fabrycznych przyrządów. Smartfon w tym samym czasie może sobie leżeć zablokowany w schowku. W przejrzysty sposób mamy dostęp do kontaktów w telefonie oraz aplikacji muzycznych, oczywiście możemy też intuicyjnie obsługiwać aplikację nawigacyjną. Ładowanie smartfonu odbywa się za pomocą wspomnianego kabla USB lub ładowarki indukcyjnej, zatem nie grozi jego rozładowanie. 

GPS w telefonie

Powolność nawigacji fabrycznych

Systemy nawigacji w samochodach często były krytykowane za płynność działania. Owszem, potrafiły doprowadzić nas do celu, lecz ich szybkość pozostawiała wiele do życzenia. Dodatkowo w każdej marce samochodu odnajdziemy autorski sposób obsługi nawigacji fabrycznej, przez co korzystanie z niej wymaga chwili nauki w każdym z aut.

Problemy z aktualizacją map

Samodzielne dokonanie aktualizacji jest – dyplomatycznie mówiąc – niesugerowane przez producenta. Aktualizacje są kosztowne oraz w starszych autach, które nie są podłączone do Internetu, wymagają wizyty w serwisie. Proces aktualizacji, z powodu konieczności przesłania dużych paczek danych może trwać wiele godzin. To skutecznie zniechęca użytkowników do utrzymywania aktualności map w systemie fabrycznym. Dziś najpopularniejszą nawigacją jest Google Maps, gdyż każdy może posiadać ją w swoim smartfonie. Jest prosta w obsłudze, aktualizowana na bieżąco i bezpłatna. Dodatkowo –  funkcja ruchu drogowego na żywo, pozwala nam uniknąć korków i proponuje trasy alternatywne. 

Nowoczesne rozwiązania

Jednak nie można powiedzieć, że nawigacje fabryczne stoją w miejscu. Ich przewagą jest możliwość ,,przerzucania ekranu” na zegary cyfrowe za kolumną kierownicy lub projektory na przednią szybę – tak zwane wyświetlacze typu head-up. To nowoczesne rozwiązania, które zwiększają bezpieczeństwo jazdy przez to, że wzrok kierowcy nie jest ,,odrywany” od drogi na ułamki sekund celem spojrzenia na centralną część konsoli. 

Futurystyczna nawigacja samochodowa
Mimo, że wyświetlacz head-up display (HUD) może wyglądać, jak dziwaczny “bajer”, w rzeczywistości jest rozwiązaniem, które ma szansę diametralnie zwiększyć bezpieczeństwo podczas jazdy.

Nawigacja przyszłości

Co czeka na jutro w kwestii nawigacji? Zapewne technologia 5G, umożliwiająca ultra szybki transfer danych, pozwoli na jeszcze szybsze i bardziej płynne działania naszych nawigacji.  Systemy multimedialne będą miały dostęp do nawigacji chmurowych. To znaczy, że auto będzie na stałe podłączone do Internetu, z którego na bieżąco może pobierać aktualizacje map oraz analizować natężenie ruchu i wskazywać wybór optymalnej trasy. Zmianie ulegnie także prezentacja wskazówek nawigacyjnych. Inżynierowie testują rozwiązania, które pozwolą wyświetlać komunikaty na przedniej szybie pojazdu w znacznie szerszym zakresie niż do tej pory. Dziś z pewnością najpopularniejsza jest nawigacja z telefonu komórkowego, co będzie jutro – przekonamy się. 

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.