8 września 2021

Najlepsze auta i silniki z dużym stażem

licznik przebieg drogomierz
Zdjęcie: Gettyimages
Czy trzeba się bać samochodów z dużym przebiegiem? Na to pytanie odpowiedź jest prosta: nie wszystkich. Odpowiednio zadbane auto może służyć kierowcy bezproblemowo nawet po przekroczeniu bariery 300 tys. km. Także silnik odgrywa ważną rolę w wiekowym samochodzie. Zatem, jakie silniki oraz auta z dużym przebiegiem zasługują na naszą uwagę?

Czym się posiłkować podczas wyboru?

Oglądając samochody z dużym stażem, warto sięgnąć po dane uzyskane w ASO, dokumenty weryfikujące zakup i wymianę części. Jeżeli sami nie posiadamy wystarczającej wiedzy na temat motoryzacji, możemy zwrócić się do firmy, która przygotuje dla nas dokładny raport z oględzin interesującego Was samochodu. 

Jakość spod trzyramiennej gwiazdy

Wiele z jeżdżących po naszych drogach Mercedesów, nabija już na licznik przebiegu drugi milion przejechanych kilometrów. Jednym z takich samochodów zdecydowanie jest niegdyś częsty bywalec postojów taksówkowych Mercedes W124. Dziś jest to auto postrzegane przez wielu, jako rasowy youngtimer. Do długodystansowców zaliczamy modele: 200D, 250D oraz 300D. Mimo, że nasz Mercedes z zewnątrz mógł prezentować się znakomicie, często wnętrze W124 zdradzało jego znaczny przebieg. Najszybciej poddawał się lewy bok fotela kierowcy.

Samochody z dużym przebiegiem

Kolejnym modelem wartym uwzględnienia jest Mercedes W210. Jest to samochód, który podobnie, jak wspomniany W124, przejechane kilometry nadrabia solidnością wykonania. Nie tylko to łączy oba samochody, bowiem część jednostek napędowych W210 pochodzi właśnie z W124. Niestety, nie jest to auto bez wad. Jego największym problemem jest często występująca zaawansowana korozja podwozia i nadwozia.

Najnowszy w tej stawce W211 ma prawie 20 lat i przeważnie ok. 400-500 tys. km przebiegu. Zdecydowana większość W211 z silnikami Diesla spokojnie — przy odpowiednim serwisowaniu — przejedzie drugie tyle. Mercedes w tym modelu poprawił zabezpieczenie antykorozyjne, choć zdarzają się modele, które dalej mają z tym problem. 

Szwedzki dystansowiec

Wyruszając na poszukiwanie solidnych samochodów warto za kurs obrać Szwecję, gdzie niepodzielnie rządzi Volvo. W Skandynawii na naszą uwagę zasługują modele V70 oraz S80 należące do segmentu Premium. W tych autach 800 tys. km, a nawet więcej nikogo nie dziwi. Mimo takich liczb na koncie często po wielu egzemplarzach nie widać tak dużej eksploatacji. Tak jak wspomniane powyżej Mercedesy, również omawiane modele Volvo często były wykorzystywane jako taksówki. Na koniec warto wspomnieć, że niestety naprawy w tym samochodzie nie należą do tanich, ale na szczęście nie zdarzają się one nagminnie.

samochody z dużym przebiegiem Volvo V70

Niemcy trzema literami, zmienili wszystko…

Powiedzieliśmy już trochę o konkretnych samochodach, więc warto w tym momencie powiedzieć też nieco o silnikach. Volkswagen tworząc 1.9 TDi zawiesił wysoko poprzeczkę. Na naszą uwagę w szczególności zasługuję odmiana 90-konna. Silnik Diesel od VW był na tyle udany, że pojawił się w wielu modelach niemieckiego koncernu, m.in. w Golfie, Borze, New Beetlu, Passacie oraz Caddy. Z 1.9 TDi korzystały również inne marki, przykładowo Seat montując go w Leonie i Toledo, czy Audi w modelach: 80, A3, A4 i A6

Sporą karierę zrobił też prostszy Diesel SDi, który trafił m.in. do Golfa III i IV, Seata Ibizy czy Skody Fabii. W przypadku tej jednostki musimy się jednak pogodzić z brakiem dynamiki auta. W samochodach z dużym przebiegiem z pewnością są to jednostki warte uwagi. Nawet po tylu latach ciągle mamy szansę kupić TDi w dobrym stanie, które nadaje się do dalszej eksploatacji.

samochody z dużym przebiegiem Golf IV

Włoski JTD oraz francuski HDi

Nie tylko Niemcy mają w swoim portfolio silniki zdolne przetrwać lata. Za przykład niech posłuży nam Fiat i jego silniki 1.9 i 2.0 JTD. Co ciekawe był to na tyle udany projekt włoskich inżynierów, że wielu mechaników uznaje wyższość JTD nad silnikami TDi. Jednostki debiutowały w modelach: Marea, Bravo oraz Brava. Po czasie trafiły też do aut takich marek, jak: Lancia, Opel oraz Alfa Romeo

Ostatnim silnikiem na naszej liście jest francuski Diesel HDi. Jednostki te montowano w Peugeotach 206 i 406 oraz w modelu Berlingo. Z powodzeniem sprawdzały się również w Citroenach Xsara i Xantia. 

Peugeot 206

Wszystko prowadzi nas do konkluzji, że samochodu z pokaźnym przebiegiem nie zawsze trzeba się bać. Kluczowe jest to, aby zweryfikować jego historie serwisu oraz ocenić faktyczny stan techniczny. Z całą pewnością na rynku znajduje się wiele perełek, które tylko czekają aż ktoś je znajdzie.