10 listopada 2021

Na rynku mniej Fiatów Tipo i BMW X3. Jakich modeli jest więcej?

Fiat Tipo SW
Nie kończy się pandemiczna gorączka na rynku samochodów nowych. Do braku pojazdów w salonach i wielomiesięcznego oczekiwania na dostawę dochodzi kolejny problem: wzrost cen. Niektórzy dilerzy przewidują, że w sytuacja uspokoi się najwcześniej w 2023 roku, a osoby czekające z zamówieniem nowego auta muszą liczyć się z cenami o 15-25% wyższymi niż teraz.

Przyczyny tej sytuacji są powtarzane jak mantra: brak półprzewodników i wstrzymana produkcja. Do tego dochodzą rosnące ceny energii, paliw i kosztów pracy. Jeżeli dołożymy jeszcze rosnące wymogi środowiskowe wobec silników spalinowych, to nasuwa się jeden możliwy wniosek: taniej już było i raczej nie będzie. A przynajmniej nie w dającej się przewidzieć przyszłości. Ale nawet jeżeli kierowcy pogodzą się z tą diagnozą i są gotowi zapłacić więcej, nadal zderzają się z brakiem możliwości zakupu tu i teraz. 

Podaż aut nowych – Tipo prosto z placu

Analizując oferty nowych samochodów na OTOMOTO (październik 2021) należy zaznaczyć, że nie wszystkie pojazdy dostępne są od ręki. Bardzo wielu ogłoszeniom towarzyszy dopisek: odbiór w II lub III kwartale 2022. Ale przynajmniej teoretycznie, najłatwiej jest kupić Fiata Tipo, bo ofert tego modelu nadal jest najwięcej (2,9% liczby ogłoszeń, spadek o 0,5 p.p. w porównaniu z wrześniem).

Na drugim miejscu dostępności uplasowały się Audi Q5, Opel Mokka i BMW X3 (2,3% liczby ofert). W porównaniu z wrześniem zmniejszyła się dostępność BMW X3 (spadek o 0,3 p.p.). Wzrosła natomiast modeli Audi Q5 (więcej o 0,3 p.p.) i Opla Mokka (wzrost o 1 p.p.). Z listy TOP10 ofert sprzedaży zniknęła zupełnie Skoda Octavia, natomiast pojawił się Opel Corsa (1,3% liczby ogłoszeń).

popyt na rynku aut nowych - październik 2021

Jakich aut poszukiwali Polacy? Popyt na rynku aut nowych – październik 2021.

Klient kupuje to co jest

Brak nowych samochodów na rynku powoduje, że nie ma większego sensu analiza preferencji kupujących, bo w tej chwili skazani są oni na kupowanie tego, co jest dostępne. I z tej perspektywy spojrzymy na statystyki rynkowe. 93,1% oferowanych pojazdów wyprodukowano w 2021 roku, choć „gdzieś” uchowało się jeszcze 6,6% z rocznika 2020.

Zdecydowana większość ofert zakupu to przedział cenowy 100 000 – 200 000 złotych (38,6% wystawionych ogłoszeń). Dostępność tych ogłoszeń zmalała o 0,5 p.p. w porównaniu z wrześniem. Wzrosła natomiast liczba ofert samochodów za ponad 200 000 złotych. Stanowią 32,5% wystawionych ogłoszeń i notują wzrost o 2,5 p.p. miesiąc do miesiąca. Dla porównania: najdroższe oferty w maju 2021 stanowiły tylko 22,5% liczby ofert, czyli mamy wzrost o 10 p.p.!

Niskoemisyjne przyspieszenie

Sprzedający najczęściej oferują samochody z silnikiem benzynowym (61,9% liczby ofert), na drugim miejscu nadal Diesel (20,1% wystawionych ogłoszeń). Z miesiąca na miesiąc rośnie natomiast dostępność ofert samochodów niskoemisyjnych. W październiku już 16,2% ogłoszeń to samochody elektryczne albo hybrydy (wzrost o 0,4 p.p. w porównaniu z wrześniem i o 3,8 p.p. w porównaniu z majem). 

Co drugi to SUV

Od kilku miesięcy najczęściej wyszukiwanymi, ale jednocześnie najchętniej oferowanymi do sprzedaży są nowe samochody typu SUV (w październiku aż 48,5% ofert). Dalej w rankingu dostępności są kompakty (12,7% liczby ogłoszeń) oraz sedany (11,3% wystawionych samochodów). Kolejne miejsca to nadwozie kombi (8,3% ofert) i auta miejskie (8,2% ogłoszeń). Porównując miesiąc do miesiąca zmalała w ogłoszeniach dostępność kompaktów i kombi, a wzrosła aut miejskich. Zgodnie z preferencjami kupujących, do sprzedaży najczęściej oferowano samochody z automatyczną skrzynią biegów (64,2% ogłoszeń).

najpopularniejsze nadwozia - auta nowe w październiku 2021