Nie ma samochodów, to kupujemy motocykle. Rynek motocykli się rozpędził
Choć kwiecień to tradycyjnie dopiero „przedwiośnie” na rynku motocykli, statystyki już teraz wyglądają bardzo obiecująco. Od początku roku zarejestrowano aż o 22 proc. więcej jednośladów niż w analogicznym okresie rok temu. Dlaczego kupujemy motocykle?
Tak dobre wyniki udało się uzyskać, mimo że i tę branżę dotykają problemy z dostępnością. Mimo to, w kwietniu na polskich drogach przybyło 2875 motocykli i 1207 motorowerów. W przypadku tych ostatnich, to przyrost w całym roku aż o 12,9 proc.
Wyniki cieszą, szczególnie jeśli porównamy je z wielkościami sprzedaży samochodów, o czym więcej pisaliśmy TUTAJ. Trzeba jednak zauważyć, że są i tak niższe, niż przed pandemią.
Taniej jednośladem
Czy popularność motocykli i skuterów to odpowiedź na drożejące paliwo? Być może, chociaż oczywiście nie dla każdego kierowcy będzie to dobra alternatywa. A jeśli o oszczędności mowa, najwięcej ofert sprzedaży dotyczyło w kwietniu jednośladów za 10-15 tys. złotych (15,5 proc. wystawionych ogłoszeń) i te cieszyły się największym zainteresowaniem użytkowników OTOMOTO (16,2 proc. wyświetleń). Drugim pod względem dostępności i popularności był przedział cenowy 15-20 tys. złotych.
Na rynku zdecydowanie dominują motocykle z napędem benzynowym (98 proc. ofert sprzedaży), pojazdy elektryczne to na razie tylko 1,9 proc. wystawionych ogłoszeń.
Motocykl uniwersalny
Najpopularniejszym typem motocykli są niezmiennie touringi (21,2 proc. wyświetleń ogłoszeń i wzrost o 0,7 p.p. w porównaniu z marcem). Rośnie też popularność typu naked (18,5 proc. wyświetleń) oraz chopperów (14 proc. wyświetleń).
Co ciekawe w kwietniu zmalało zainteresowanie skuterami (11,7 proc. wyświetleń, spadek o 2,9 p.p. miesiąc do miesiąca). Więcej użytkowników wyświetlało natomiast oferty sprzedaży quadów (6,4 proc. wyświetleń). Czyżby nadal popularnym prezentem komunijnym pozostawały małe czterokołowce?
Zdecydowana większość oferowanych do sprzedaży motocykli i skuterów to pojazdy nowe lub prawie nowe (roczniki produkcji 2022 i 2021). Takie ogłoszenia stanowiły aż 36,9 proc. wszystkich ofert. A co za tym idzie, najwięcej pojazdów miało przebieg poniżej 100 kilometrów na liczniku (37,5 proc. wystawionych ogłoszeń). Natomiast nie brakuje na rynku klientów, którzy szukają tanich, ale bardzo wiekowych motocykli. Jednoślady z roczników 2003-2007 wygenerowały aż 16,2 proc. wyświetleń.
Honda numerem 1
Najpopularniejszą marką wśród użytkowników OTOMOTO pozostaje Honda, choć zainteresowanie nią nieznacznie spadło (19,5 proc. wyświetleń ogłoszeń, zmiana o -0,4 p.p. w porównaniu z marcem). Na kolejnych miejscach są pojazdy Yamaha (18,1 proc. wyświetleń) oraz Suzuki (9,8 proc. wyświetleń). Swój wynik nieznacznie poprawiły motocykle BMW (8,9 proc. wyświetleń).
Jeśli chodzi o modele, niezmiennie królową popularności pozostaje Honda CBR (3,4 proc. wyświetleń). Na drugim miejscu utrzymuje się Yamaha MT (2,3 proc. wyświetleń), a trzecie miejsce na podium zajmują dwa modele ze stajni BMW: R i GS (po 2 proc. wyświetleń).