31 marca 2022

Mitsubishi Pajero IV – ostatnia naprawdę twarda terenówka

Mitsubishi Pajero nie ma tak długiej historii, jak Land Cruiser, ale dla Mitsubishi jest tym samym, czym wspomniany LC dla Toyoty. To niezawodny, wytrzymały samochód terenowy. Legenda, która z biegłem lat, stawała się coraz bardziej luksusowa. Metamorfozy w SUV-a Pajero nie doczekało, bo produkcję ostatniej generacji zakończono w 2021 roku. Dla kogo używane Mitsubishi Pajero IV będzie idealne?

Jeśli potrzeba samochodu, który poradzi sobie w każdym terenie, a do tego zagwarantuje niezły poziom komfortu za kierownicą, Mitsubishi Pajero IV generacji z pewnością będzie idealny. Z generacji na generację auto stawało się bardziej wygodne, lepiej wykończone i przyjazne dla pasażerów, bo napędy do końca swoich dnia Pajero miał wystarczające.

To napęd na cztery koła realizowany przez skrzynię rozdzielczą z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego oraz blokowanym tylnego dyferencjału Super Select 4WDII. Konstrukcja oparta jest na ramie, co dodatkowo poprawia właściwości terenowe Pajero i sprawia, że bez obaw można wjechać w naprawdę wymagający teren.

W porównaniu z III generacją, oprócz przemodelowanego nadwozia w kabinie pojawiły się nowe materiały wykończeniowe oraz systemy pomagające podczas jazdy. W 2015 roku auto przeszło facelifting, dzięki któremu zyskało przede wszystkim nowy pas przedni i jeszcze bardziej muskularny wygląd.

Auto produkowane było w latach 2006–2021, jednak dostępność modelu na niektórych rynkach po 2017 była ograniczona. Nie zmienia to jednak faktu, że Mitsubishi Pajero IV to poszukiwane auto terenowe także dzisiaj

Mitsubishi Pajero IV – jaki silnik wybrać?

W gamie Mitsubishi Pajero IV silników może nie ma wiele, ale wszystkie dobrze sobie radzą z dużą masą i ekstremalnymi warunkami, do jakich auto jest stworzone. Zdecydowanie mniej popularne są silniki benzynowe, które występowały w pojemnościach od 2.4 l. do 3.8 l. (w zależności od rynku).

W Europie można było spotkać te większe o pojemnościach od 3.0 l. do 3.8 l., a w Polsce importer postawił na silnik V6 o pojemność 3.8 l. MIVEC o mocy 250 KM. Ze względu na niewielką popularność ciężko go znaleźć na rynku wtórnym.

Znacznie częściej spotykane są Pajero z silnikiem Diesla pod maską – te zawsze mają pojemność 3.2 litra, 4 cylindry w rzędzie i wtrysk Common Rail. Dostępne były w kilku wersjach mocy – przed liftingiem Pajero w dieslu z manualną skrzynią biegów miał 160 KM, a z automatem 170 KM. Po liftingu jego moc wzrosła do 190 lub 200 KM, bez względu na rodzaj przekładni.

Ile kosztuje Mitsubishi Pajero IV?

Mitsubishi Pajero IV produkowany był w dwóch wersjach nadwozia: krótkiej, 3-drzwiowej oraz długiej, 5-drzwiowej. Na rynku wtórnym zdecydowanie króluje dłuższa wersja z silnikiem diesla. Za najtańsze egzemplarze przyjdzie nam zapłacić 40–45 tys. złotych. Ceny najdroższych sięgają nawet 140 tys.

Przy zakupie Mitsubishi Pajero trzeba wziąć pod uwagę wysokie koszty serwisu oraz niestandardowo wysokie spalanie – 2-tonowe auto z napędem na 4 koła i automatyczną skrzynią biegów po prostu nie może palić mało. Jeśli jednak ktoś lubi zapuścić się w dziki teren, Pajero mu to wynagrodzi.

Czy atuty tego auta przewyższają jego mankamenty? Dowiedz się, oglądając nasz test.

Mitsubishi Pajero IV - GALERIA

Mitsubishi Pajero