13 czerwca 2022

Mitsubishi ASX – Nowa generacja, znane rozwiązania

Mitsubishi ASX

Po trzech faceliftingach i ponad 10 latach na rynku wreszcie nadeszła pora na drugą generację popularnego SUV-a. Nowy Mitsubishi ASX pojawi się w sprzedaży w przyszłym roku. Ile w nim będzie z Renault, a ile z Nissana?

Wszystkie trzy marki należą do jednego aliansu. Wspólne platformy, na których powstaję auta i wymiana technologii to zatem rzecz normalna. Tak jest m.in. w przypadku nowego Nissan Juke Hybrid, który wykorzystuje napęd z Renault Clio i Capture. Więcej o nowym hybrydowym Nissanie pisaliśmy TUTAJ.

A jak będzie wyglądał nowy Mitsubishi ASX? Tego jeszcze nie wiadomo, ale pewne jest, że auto powstanie na tej samej platformie CMF-B, na której budowany jest Juke. To oznacza, że nowy ASX może być nieco mniejszy od dotychczasowego i dzięki temu będzie mógł być napędzany mniejszymi silnikami.

CMF-B to bowiem modułowa platforma dla wielu modeli aliansu od Dacii Logan III, Sandero i Jogger przez Nissana Juke i Note po Renault Clio, Capture i Arkanę na Mitsubishi ASX kończąc.

Wspólna platforma oznacza zatem, że wiele rozwiązań będzie podobnych, a co najważniejsze także napęd będzie taki sam. Już wiadomo, że nowy ASX będzie miał silniki spalinowe benzynowe, a także napęd hybrydowy. To, co będzie odróżniać ASX od reszty rodzeństwa to wersja Plug-in.

Trzy cylindry i hybryda

Podstawowym silnikiem będzie teraz trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra o mocy 91 KM połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Wcześniej tak małego silnika w ASX nie było.

W gamie znajdzie się także silnik czterocylindrowy turbodoładowany o pojemności 1.3 l. generujący w zależności od skrzyni biegów 140 lub 158 KM mocy oraz hybryda 1,6 l., ta sama, która napędza nieco mniejszego Nissana Juke. Silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra połączony będzie z dwoma silnikami elektrycznymi i akumulatorem o pojemności 1,3 kWh oraz automatyczną, wielostopniową skrzynią biegów. Moc całego układu to 145 KM.

A jeśli ktoś poszukuje jazdy bezemisyjnej, ale samochód elektryczny nie spełnia jego oczekiwań, Mitsubishi przygotowało coś specjalnego – to ASX w wersji hybrydowej Plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazda. Silnik 1,6 l. połączony także z dwoma silnikami elektrycznymi ma tutaj moc 160 KM, ale większy akumulator trakcyjny będzie gwarantować możliwość przejechania na prądzie ok. 50-60 km.

To podobne rozwiązanie, które stosowało Mitsubishi modelach Outlander PHEV i Eclipse Cross PHEV.

Mistubishi ASX – napęd

  • 1,0 l. MPI-T: 3-cylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy z wtryskiem wielopunktowym + 6-biegowa manualna skrzynia biegów, moc: 91 KM.
  • 1,3 l. DI-T: 4-cylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem + 6-biegowa manualna skrzynia biegów: moc: 140 KM lub 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (7DCT): moc: 158 KM.
  • 1,6 l. Hybrid (HEV): silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra z dwoma silnikami elektrycznymi i akumulatorem o pojemności 1,3 kWh z automatyczną, wielostopniową skrzynią biegów, moc (silnik benzynowy): 145 KM.
  • 1,6 litra Plug-in Hybrid (PHEV): dwa silniki elektryczne i akumulator o mocy 10,5 kW/h, połączone z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra i automatyczną, wielostopniową skrzynią biegów, moc 160 KM.

Pierwsza generacja i trzy liftingi

Mistubishi ASX zadebiutowało w 2007 roku, jednak do sprzedaży trafiło dopiero w 2010 roku. Powstało we współpracy z PSA i wykorzystywało platformę kolejnych generacji Lancera, Lancera Evolution oraz Outlandera. Pod koniec 2011 roku zaprezentowano bliźniacze modele Citroena C4 aircross i Peugeota 4008.

W 2012 roku auto przeszło drobny facelifting, a na początku 2016 roku zafundowano mu nieco więcej zmian. Przemodelowano przód pojazdu, wprowadzono nowe wzory felg aluminiowych, a wewnątrz poprawiono materiały wykończeniowe, zmieniono kierownicę oraz system multimedialny.

Głęboką modernizację samochód przeszedł w 2019 roku. Auto otrzymało zupełnie nowy przód, z tyłu zmieniono klosze lamp i zderzak. We wnętrzu po raaz kolejny zmieniono system multimedialny oraz zmodyfikowano konsolę centralną. Oprócz tego pojazd otrzymał nowy silnik benzynowy 2.0 150 KM z Outlandera, zastępujący stary silnik 1.6 l.

Zmiany okazały się jednak zbyt kosmetyczne i w 2021 roku Mitsubishi wycofało ASX ze sprzedaży. Przyłożyła się do tego także obecność na rynku innego, znacznie nowocześniejszego modelu Eclipse Cross w podobnym rozmiarze.

Sprzedaż modelu ASX nigdy nie była w Polsce olbrzymia, ale przez lata auto zyskało grono wielbicieli. Ciekawe czy w nowej odsłonie ASX podbije serca kierowców.