Strona główna / Moto Biznes / Minęły dożynki, czas przygotować się do kolejnego sezonu

Minęły dożynki, czas przygotować się do kolejnego sezonu

Jan Niemiec

8 min. czytania
Ciężkie maszyny - ciągnik na polu

Wrzesień nie oznacza wakacji na wsi. Zaczynają się intensywne przygotowania do kolejnego sezonu, które będą miały wpływ na przyszłoroczne plony. Dodatkowo wchodzimy w czas wielu imprez branżowych, na których producenci pokazują swoje nowości. Wszystko to sprawia, że mimo rosnących cen, ciężkie maszyny nie tracą zainteresowania.

Kłopoty z dostawami nowych maszyn

Według danych Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych w sierpniu zarejestrowano 1191 nowych ciągników, a od początku roku już 9093. To oznacza ponad 36% wzrost porównując rok do roku. Niestety, także na tym rynku odczuwalne są skutki pandemii i kłopoty z dostawami nowych maszyn. Może to oznaczać konieczność długiego oczekiwania na odbiór pojazdu. Eksperci zwracają uwagę, że dodatkowy popyt napędzany jest też przez inflację. Rolnicy obawiają się dalszego wzrostu cen maszyn i inwestują zgromadzone oszczędności, zanim te stracą na wartości.

Ciężkie maszyny - ciągnik na polu
Ze względu na inflacje i trudności w dostawach ciężkie maszyny rolnicze są poszukiwanym towarem.

Jakich maszyn rolniczych szukają Polacy?

Na OTOMOTO w sierpniu odnotowaliśmy nieznacznie mniejszą liczbę ogłoszeń dotyczących pojazdów i maszyn rolniczych (9588 ogłoszeń, czyli o 99 mniej niż w lipcu). Tradycyjnie najwięcej ogłoszeń sprzedaży dotyczyło ciągników (30% liczby ogłoszeń, wzrost o 2 p.p. miesiąc do miesiąca). Dalej znalazły się agregaty (10% ogłoszeń), inne maszyny rolnicze (9% ofert) i kombajny (8% ogłoszeń, spadek o 2 p.p. w porównaniu z lipcem). Na dalszych miejscach uplasowały się kosiarki, prasy i owijarki. Jednocześnie kategoria rolnictwo była najczęściej odwiedzaną kategorią wśród pojazdów specjalistycznych (43% odwiedzających i wzrost popularności o 5% w porównaniu z lipcem).

Liderem wśród marek pozostaje John Deer, choć jego przewaga nad konkurentami maleje (14,5% liczby wyświetleń, spadek o 1,1 p.p. w porównaniu z lipcem). Na drugim miejscu uplasował się CLAAS (11,9% wyświetleń i spadek o 1 p.p.). Podium zamykają maszyny Massey Ferguson (6,4% wyświetleń). Co ciekawe, rośnie popularność marek na dalszych miejscach w rankingu. Fendt zyskał 0,8 p.p. (w sierpniu 6,7% liczby wyświetleń). Wzrost zainteresowania odnotowały też marki New Holland i Case IH.

Maszyny rolnicze infografika

Wzrost liczby ogłoszeń pojazdów budowlanych

W sierpniu sezonu wakacyjnego nie było też widać na rynku maszyn i pojazdów budowlanych. Na OTOMOTO pojawiło się o 768 ogłoszeń więcej niż miesiąc wcześniej. Najwięcej z nich dotyczyło wózków widłowych (17% ogłoszeń). Na kolejnych miejscach podium znalazły się ładowarki (15% ofert) oraz koparki gąsienicowe (10% ogłoszeń). Dalsze miejsca w rankingu zajęły dźwigi, koparki kołowe i maszyny drogowe.

Najpopularniejszą marką pozostaje niezmiennie JCB (14,6% liczby wyświetleń). Minimalnie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się maszyny Caterpillar (14,2 % wyświetleń ogłoszeń i wzrost o 0,2 p.p. w porównaniu z lipcem). Na dalszych miejscach znalazły się ciężkie maszyny marki Volvo, Liebherr i Komatsu.

Ciężkie maszyny - pojazdy budowlane

Samochody ciężarowe – co wzbudza największe zainteresowanie?

Tradycyjnie najwięcej ogłoszeń sprzedaży dotyczyło samochodów ciężarowych. Wśród nich najpopularniejsze były oferty ciągników siodłowych (33% liczby wyświetleń). Na kolejnym miejscu znalazły się ex aequo: autobusy, dźwigi i żurawie oraz wywrotki (każda kategoria po 9% liczby wyświetleń).

Najpopularniejszą marką pozostaje MAN (20,6% liczby wyświetleń). Na drugie miejsce w rankingu awansowały pojazdy Mercedes-Benz (18,4% wyświetleń i wzrost o 0,6 p.p. w porównaniu z lipcem). Podium zamykają samochody marki Scania (17,1% wyświetleń i spadek o 1 p.p.).

Na rynku wtórnym najwięcej oferowanych pojazdów było z roczników 2016-2018 (łącznie 49% liczby ogłoszeń). Dodatkowo, najczęściej spotykanym przedziałem cenowym było 100-125 tysięcy złotych oraz 150-175 tysięcy złotych (po 12% liczby ofert). Większość oferowanych pojazdów pochodziła z Polski (63,4% liczby ogłoszeń), mniej z Niemiec (17,4% ofert) i z Francji (13% liczby ogłoszeń). 

Samochody ciężarowe infografika

Naczepy i przyczepy w sierpniu

Na koniec zajrzyjmy na rynek przyczep i naczep. W sierpniu najwięcej ofert sprzedaży dotyczyło przyczep do samochodów osobowych oraz naczep burtowych i plandek (po 13% wystawionych ogłoszeń). Na kolejnych miejscach pod względem liczby ofert były naczepy chłodnie i izotermy (11% ogłoszeń) oraz naczepy wywrotki i przyczepy do przewozu pojazdów (po 9% wystawionych ogłoszeń).

Nie zmienia się ranking popularności marek. Wśród naczep, najwięcej potencjalnie kupujących oglądało ogłoszenia marki Schmitz-Cargobull (26,9% liczby wyświetleń, czyli o 0,5 p.p. więcej niż w lipcu) oraz Krone (18,4% wyświetleń, spadek o 1,4 p.p.). Duży wzrost zainteresowania odnotowały przyczepy kempingowe Hobby (16,8% wyświetleń, wzrost o 3,3 p.p.). Na kolejnych miejscach w rankingu popularności uplasowały się przyczepy Niewiadów (7,4% wyświetleń) oraz Dethleffs (5,2% wyświetleń).

Naczepy i przyczepy infografika