Mercedes Viano to tak naprawdę dostawczy Vito, tylko że z osobowym wnętrzem, wygodnymi fotelami, lepszym wyciszeniem no i inaczej zestrojonym zawieszeniem. Wszystko po to, by podgryźć klientelę Volkswagena. W tym segmencie to przecież Multivan jest królem.
Mercedes Vito drugiej generacji otrzymał kod fabryczny W639. Auto zostało zaprezentowane w 2003 roku, a rok później ruszyła seryjna produkcja. W porównaniu do poprzednika gama silników została lekko zmieniona. W miejsce przedniego napędu pojawił się tylny, co poprawiło zwrotność auta. Poza unowocześnieniami, jak bogatsze wyposażenie i lepsze materiały wykończeniowe pojawiła się także możliwość konfiguracji długości nadwozia.
Po raz pierwszy w drugiej generacji Vito wyodrębniono wersję osobową, czyli właśnie Viano i co ciekawe oznaczono je, jako Viano I gen. W 2010 roku oba auta przeszły facelifting. Zmieniono przednie i tylne światła, błotniki oraz przemodelowano zderzaki. Zmianie uległo także wnętrze oraz charakterystyka zawieszenia. Wprowadzono również nowe wersje silnikowe, ale co najważniejsze poprawiono zabezpieczenie antykorozyjne głównie podłogi, progów, tylnej pokrywa. W 2014 roku zakończono produkcję II generacji Vito i Viano.
Mercedes Viano – sporo przestrzeni
Jak na osobową wersję, czyli coś w rodzaju obszernego vana wnętrze Viano jest obszerne i komfortowe, a obsługa intuicyjna. Deska rozdzielcza wykończona jest typowymi dla Mercedesa materiałami. W wysokich wersjach wyposażenia pojawia się nawet skóra o drewno. W wersji 6-osobowej fotele są przesuwane i obracają się wokół własnej osi, jest też miejsce na stolik i sporo przestrzeni. Wnętrze jest przytulnie urządzone i co najważniejsze w bagażniku zostaje jeszcze trochę miejsca na bagaż. W zależności od długości i rozstawu osi (475–522 /320–343 cm), to przynajmniej 430 l.
Mercedes Viano standardowo ma napęd na tylne koła. W wersji 4×4 (później 4Matic) obydwa modele są wyposażone w stały napęd czterech kół z międzyosiowym mechanizmem różnicowym i blokadą elektroniczną; ich prześwit jest większy od standardowego o 7 cm. Jeśli więc ktoś planuje w mniej przyjaznym terenie, warto wziąć ją pod uwagę.
Mercedes Viano – jaki silnik wybrać?
Dostawczy rodowód Viano sprawia, że to auto wytrzymałe, przystosowane do ciężkiej pracy. Wszystkie jednostki napędowe Mercedesa Viano wyposażono w dość trwały łańcuchowy napęd rozrządu. Pod maską można znaleźć silniki benzenowe i wysokoprężne, jednak jeśli benzyna to tylko w wydaniu V6: 3.2 l. (190 i 218 KM), 3.7 l. (231 KM) i 3.5 l. (258 KM), I choć cenione są one za osiągi i wysoką trwałość, niestety są też paliwożerne i drogie w obsłudze. Właśnie dlatego Viano z silnikiem V6 to rzadkość.
Najpopularniejsze silniki
SILNIK | 3.2 l. (119) | 3.5 l. (126) | 2.1 l. (111 CDI) | 2.1 l. (115 CDI) | 3.0 l. (120 CDI) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 3199 cm³ | 3498 cm³ | 2148 cm³ | 2148 cm³ | 2987 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 190 KM | 258 KM | 109 KM | 150 KM | 204 KM |
Maks. moment obr. | 270 Nm | 340 Nm | 270 Nm | 330 Nm | 440 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 9,6 s | 9,5 s | 16,2 s | 15,6 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 181 km/h | 199 km/h | 157 km/h | 174 km/h | 198 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 12,5 l/100 km | 11,9 l/100 km | 9,0 l/100 km | 8,3 l/100 km | 9,1 l/100 km |
Podstawowym silnikiem Diesla jest czterocylindrowy rzędowy silnik 2.1 l. Do 2010 r. była to jednostka z rodziny OM 646 (109, 116 lub 150 KM). Niestety, po przebiegu ponad 200 tys. km pojawiał się problem z trwałością pierścieni, tłoków i panewek. Aby wyeliminować ten problem, wymieniono silnik na jednostkę z rodziny OM 651 o mocy 136 lub 163 KM.
I tutaj jednak zdarzają się problemu. Czasami, po ponad 200 tys. km, nadmiernie rozciągają się w niej łańcuchy rozrządu; koszt wymiany to ok. 4 tys. zł, ponieważ rozrząd znajduje się od strony skrzyni biegów.
Początkowo mocne silniki miewały awarie piezoelektrycznych wtryskiwaczy Delphi; wymieniano je na gwarancji, a po 2011 r. zastosowano wtryskiwacze elektromagnetyczne.
W przypadku Diesla 3.0 V6 o mocy 204, a później 224 KM czasami dochodzi do uszkodzenia klapek w kolektorze dolotowym, koszt naprawy to co najmniej 600 zł. Bywa, że po 200 tys. km niedomaga rozrząd.
Mercedes Viano – ceny
Jak to w przypadku vanów bywa, znalezienie auta z niedużym przebiegiem to nie lada wyzwanie. Nikt przecież nie kupuje takiego auta, by trzymać je pod kocem. Najtańsze egzemplarze to wydatek 20 tys. zł. jednak są to auta sprzed liftingu i z przebiegami powyżej 300 tys. zł.
Za 30 tys. – 50 tys. zł. można już szukać aut nowszych, jednak niech nikogo nie zdziwi przebieg w okolicy 500 tys. km. A jak chcemy kupić Viano dla rodzinnych potrzeb, warto przygotować nawet 100 tys. zł. Wtedy możemy pokusić się o egzemplarze z końca produkcji, z przyzwoitym przebiegiem i bogatym wyposażeniem. W końcu Mercedes Viano to niezła alternatywa dla wszelkiego rodzaju kombi i SUV-ów.
Wyższy poziom wyposażenia i wykończenia to wyższa cena – a czy Mercedes Viano jest tego warty? Czy mieszanka dostawczaka z Mercedesowskim bogactwem się sprawdza? Jaką prędkość może wycisnąć taki luksusowy bus? Czy w kwestii silnika warto postawić na prestiż i osiągi czy jednak na ekonomię? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.