Strona główna / Testy / Mercedes Viano – Dostawczak premium | Test OTOMOTO TV

Mercedes Viano – Dostawczak premium | Test OTOMOTO TV

Juliusz Szalek

8 min. czytania
00:00
00:00

Mercedes Viano to tak naprawdę dostawczy Vito, tylko że z osobowym wnętrzem, wygodnymi fotelami, lepszym wyciszeniem no i inaczej zestrojonym zawieszeniem. Wszystko po to, by podgryźć klientelę Volkswagena. W tym segmencie to przecież Multivan jest królem.

Mercedes Vito drugiej generacji otrzymał kod fabryczny W639. Auto zostało zaprezentowane w 2003 roku, a rok później ruszyła seryjna produkcja. W porównaniu do poprzednika gama silników została lekko zmieniona. W miejsce przedniego napędu pojawił się tylny, co poprawiło zwrotność auta. Poza unowocześnieniami, jak bogatsze wyposażenie i lepsze materiały wykończeniowe pojawiła się także możliwość konfiguracji długości nadwozia.

Po raz pierwszy w drugiej generacji Vito wyodrębniono wersję osobową, czyli właśnie Viano i co ciekawe oznaczono je, jako Viano I gen. W 2010 roku oba auta przeszły facelifting. Zmieniono przednie i tylne światła, błotniki oraz przemodelowano zderzaki. Zmianie uległo także wnętrze oraz charakterystyka zawieszenia. Wprowadzono również nowe wersje silnikowe, ale co najważniejsze poprawiono zabezpieczenie antykorozyjne głównie podłogi, progów, tylnej pokrywa. W 2014 roku zakończono produkcję II generacji Vito i Viano.

Mercedes Viano – sporo przestrzeni

Jak na osobową wersję, czyli coś w rodzaju obszernego vana wnętrze Viano jest obszerne i komfortowe, a obsługa intuicyjna. Deska rozdzielcza wykończona jest typowymi dla Mercedesa materiałami. W wysokich wersjach wyposażenia pojawia się nawet skóra o drewno. W wersji 6-osobowej fotele są przesuwane i obracają się wokół własnej osi, jest też miejsce na stolik i sporo przestrzeni. Wnętrze jest przytulnie urządzone i co najważniejsze w bagażniku zostaje jeszcze trochę miejsca na bagaż. W zależności od długości i rozstawu osi (475–522 /320–343 cm), to przynajmniej 430 l.

Mercedes Viano

Mercedes Viano standardowo ma napęd na tylne koła. W wersji 4×4 (później 4Matic) obydwa modele są wyposażone w stały napęd czterech kół z międzyosiowym mechanizmem różnicowym i blokadą elektroniczną; ich prześwit jest większy od standardowego o 7 cm. Jeśli więc ktoś planuje w mniej przyjaznym terenie, warto wziąć ją pod uwagę.

Mercedes Viano – jaki silnik wybrać?

Dostawczy rodowód Viano sprawia, że to auto wytrzymałe, przystosowane do ciężkiej pracy. Wszystkie jednostki napędowe Mercedesa Viano wyposażono w dość trwały łańcuchowy napęd rozrządu. Pod maską można znaleźć silniki benzenowe i wysokoprężne, jednak jeśli benzyna to tylko w wydaniu V6: 3.2 l. (190 i 218 KM), 3.7 l. (231 KM) i 3.5 l. (258 KM), I choć cenione są one za osiągi i wysoką trwałość, niestety są też paliwożerne i drogie w obsłudze. Właśnie dlatego Viano z silnikiem V6 to rzadkość.

Najpopularniejsze silniki

SILNIK 3.2 l. (119) 3.5 l. (126) 2.1 l. (111 CDI) 2.1 l. (115 CDI) 3.0 l. (120 CDI)
Pojemność skokowa 3199 cm³ 3498 cm³ 2148 cm³ 2148 cm³ 2987 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 190 KM 258 KM 109 KM 150 KM 204 KM
Maks. moment obr. 270 Nm 340 Nm 270 Nm 330 Nm 440 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,6 s 9,5 s 16,2 s 15,6 s 9,7 s
Prędkość maks. 181 km/h 199 km/h 157 km/h 174 km/h 198 km/h
Średnie zuż. paliwa 12,5 l/100 km 11,9 l/100 km 9,0 l/100 km 8,3 l/100 km 9,1 l/100 km

 

Podstawowym silnikiem Diesla jest czterocylindrowy rzędowy silnik 2.1 l. Do 2010 r. była to jednostka z rodziny OM 646 (109, 116 lub 150 KM). Niestety, po przebiegu ponad 200 tys. km pojawiał się problem z trwałością pierścieni, tłoków i panewek. Aby wyeliminować ten problem, wymieniono silnik na jednostkę z rodziny OM 651 o mocy 136 lub 163 KM.

I tutaj jednak zdarzają się problemu. Czasami, po ponad 200 tys. km, nadmiernie rozciągają się w niej łańcuchy rozrządu; koszt wymiany to ok. 4 tys. zł, ponieważ rozrząd znajduje się od strony skrzyni biegów.
Początkowo mocne silniki miewały awarie piezoelektrycznych wtryskiwaczy Delphi; wymieniano je na gwarancji, a po 2011 r. zastosowano wtryskiwacze elektromagnetyczne.

W przypadku Diesla 3.0 V6 o mocy 204, a później 224 KM czasami dochodzi do uszkodzenia klapek w kolektorze dolotowym, koszt naprawy to co najmniej 600 zł. Bywa, że po 200 tys. km niedomaga rozrząd.

Mercedes Viano – ceny

Jak to w przypadku vanów bywa, znalezienie auta z niedużym przebiegiem to nie lada wyzwanie. Nikt przecież nie kupuje takiego auta, by trzymać je pod kocem. Najtańsze egzemplarze to wydatek 20 tys. zł. jednak są to auta sprzed liftingu i z przebiegami powyżej 300 tys. zł.

Za 30 tys. – 50 tys. zł. można już szukać aut nowszych, jednak niech nikogo nie zdziwi przebieg w okolicy 500 tys. km. A jak chcemy kupić Viano dla rodzinnych potrzeb, warto przygotować nawet 100 tys. zł. Wtedy możemy pokusić się o egzemplarze z końca produkcji, z przyzwoitym przebiegiem i bogatym wyposażeniem. W końcu Mercedes Viano to niezła alternatywa dla wszelkiego rodzaju kombi i SUV-ów.

Wyższy poziom wyposażenia i wykończenia to wyższa cena – a czy Mercedes Viano jest tego warty? Czy mieszanka dostawczaka z Mercedesowskim bogactwem się sprawdza? Jaką prędkość może wycisnąć taki luksusowy bus? Czy w kwestii silnika warto postawić na prestiż i osiągi czy jednak na ekonomię? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.