14 lipca 2021

Mercedes E W212 – elegancko i z klasą

Mercedes klasy E to dostojna limuzyna. W212 produkowany był w latach 2009-2016, i mimo upływu lat nadal potrafi zachwycić swoim ponadczasowym wyglądem, komfortem prowadzenia i bogatym wyposażeniem. 

Błękitny Mercedes-Benz W212

Mercedes Klasy E to E-legancka limuzyna, której nie da się pomylić z żadnym innym samochodem.

Jak jeździ się Mercedesem W212?

Jazda nie wymaga wysiłku, zawieszenie świetnie izoluje kierowcę i pasażerów od tego, co dzieje się na nierównych drogach. To wszystko w połączeniu ze stonowanym i przestronnym wnętrzem powoduje, że jazda tym autem to czysta przyjemność. Przeszkadzać może jedynie masa wszelkiego rodzaju guzików i przełączników na desce rozdzielczej, które z dzisiejszej perspektywy wydają się archaiczne. 

Pięć gwiazdek uzyskane w testach NCAP gwarantuje dodatkowo poczucie bezpieczeństwa.

Wnętrze Mercedesa W212

We wnętrzu Mercedesa W212 znajdziemy naprawdę wiele gadżetów poprawiających komfort jazdy. Są tu m.in. ekran multimediów czy joystick, który pomaga w ich obsłudze. Niestety, liczba przycisków i dostępnych opcji może przeszkadzać współczesnemu kierowcy.

Mercedes W212 – dostępne silniki

Jak na Mercedesa, gama silnikowa E klasy może wydawać się skromna, mimo tego, że znajdziemy w niej jednostki o pojemności od 1.8 l do 6.2 l, od 4 do 8 cylindrów oraz różne rodzaje zasilania: benzynę, diesla, CNG oraz wersje hybrydowe

Największą popularnością w tym modelu cieszą się jednak silniki wysokoprężne. Mniejsza z jednostek ma pojemność 2.1 l, 4 cylindry i, w zależności od wersji, moc 136, 170 lub 204 KM. Większy z silników wysokoprężnych to 3.0 l V6 o mocy od 204 do 265 KM.

Mercedes W212 z benzyną

Silników benzynowych do wyboru jest znacznie więcej. Przed liftingiem najmniejsza jednostka miała pojemność 1.8 l, 4 cylindry, bezpośredni wtrysk oraz moc 184 lub 204 KM. Z kolei po liftingu w 2016 roku zwiększono pojemność silnika do dwóch litrów. Jego najsłabsza wersja nadal miała 184 KM, za to mocniejsza już 211 KM. 

Kolejne jednostki benzynowe dostępne w gamie to:

  • E350 – 3.5 l V6 w wersji z wtryskiem tradycyjnym ma 272 KM, a z wtryskiem bezpośrednim zyskuje dopisek CGI i generuje moc 292 KM,
  • E400 – silnik z biturbo i bezpośrednim wtryskiem. Najpierw występował w wersji o pojemności 3.0 l, a później 3.5 l. Jego moc niezmiennie utrzymywała się na poziomie 333 KM. Gwarantuje świetne osiągi na poziomie 5.3 sekundy do setki,
  • E500 to kolejny silnik, który występował w dwóch wersjach. Pierwsza z nich miała 5.5 litra pojemności, tradycyjny wtrysk i moc 388 KM,  a druga 4.7 litra, bezpośredni wtrysk i biturbo oraz moc 408 KM.
Mercedes W212 na parkingu

Przy W124 czy W210 gama silników W212 może się wydawać skromna. Wydaje się, że Mercedes przy projektowaniu W212 postawił na to, aby silniki były dopracowane, a nie żeby było ich dużo.

Fascynujące w Mercedesie W212 jest to, że wymienione wcześniej, dość imponujące jednostki stanowią zaledwie przedsmak naprawdę mocnych silników. Pod maską W212 E63 AMG można znaleźć bowiem trzy silniki V8:

  • 6.2 l V8 o mocy 525 KM,
  • 5.5 l V8 biturbo o mocy 525, a później 558 KM,
  • 5.5 l V8 z wtryskiem bezpośrednim i biturbo, generujące 585 KM.

W tym przypadku w najsłabszej wersji silnikowej Mercedes rozpędzi się do 100 km/h w 4,5, a w najmocniejszej – w 3,6 sekundy.

Mercedes W212 dostępny jest także w wersji z silnikiem E 200 NGT, napędzanym CNG oraz z napędem hybrydowym. 

Ile kosztuje Mercedes W212?

W 2021 roku najtańsze egzemplarze W212 można kupić już za 22-25 tys. złotych. Przy takiej kwocie trzeba liczyć się z przebiegiem nierzadko przekraczającym pół miliona kilometrów lub szukać angielskiej wersji. 

Ceny egzemplarzy z polskiego salonu zaczynają się od 35 tys. złotych, a najdroższe, np. w wersji AMG, sięgają nawet 225 tys. złotych. Trzeba też pamiętać, że W212, mimo niskiej awaryjności, nie należy do aut tanich w utrzymaniu. Co jeszcze warto wiedzieć przed zakupem? Zobacz Mercedesa W212 w naszym teście!