3 sierpnia 2021

Mazda 5 II – zgrabne auto 7 osobowe

Czy siedmioosobowe auto może wyglądać dynamicznie? Oczywiście! Jeśli jest to Mazda 5 albo jak kto woli Mazda Premacy. Druga generacja modelu, produkowana w latach 2010-2016, to świetny dowód na to, że nawet minivan może sprawiać wrażenie kompaktowego. 

Mazda 5 II z przodu

Projektanci Mazdy potrafią tworzyć dynamiczne nadwozia, co potwierdza Mazda 5 II. Warto zaznaczyć, że to nie taka prosta sprawa, w końcu mówimy o minivanie.

Plusów Mazda Premacy ma naprawdę sporo. To między innymi wspomniane kompaktowe wymiary, przestronne wnętrze, przesuwne drzwi i dobra widoczność ułatwiająca manewrowanie. 

A co z tą nazwą? Japończycy dobrze znają Mazdę Premacy. Auto pierwszej generacji dostępne było wyłącznie na rynku japońskim. Druga generacja wyruszyła na podbój Świata, ale pod zmienioną nazwą – 5. Równolegle Japończycy w swoim kraju nadal sprzedawali drugą generację pod starą nazwa. Sytuacja powtórzyła się przy kolejnej generacji, więc zależnie od tego z jakiego rynku mamy auto, taką mamy nazwę. 

Mazda 5 II – jaki silnik wybrać?

Gama silnikowa tego modelu nie jest zbyt rozbudowana. W palecie silników benzynowych znajdują się:

  • 1.8 l o mocy 115 KM – to jednostka przeznaczona raczej dla cierpliwych kierowców. Przez niedużą moc i spore możliwości załadunkowe, auto uznawane jest za paliwożerne. Doceniają ją jedynie ci, dla których nie liczy się sprint spod świateł. Silnik jest bezawaryjny, w czym pomaga łańcuch rozrządu
  • 2.0 l o mocy 150 KM, ma bezpośredni wtrysk, a przy tym nie jest tak oszczędny, jak można by przypuszczać. Dodatkowo, serwisowanie jest nieco droższe niż przy tradycyjnym wtrysku.

Obie jednostki mogą być zasilane LPG, ale trzeba przy tym zachować ostrożność. 1.8 l ma delikatne gniazda zaworowe, a do 2.0 l potrzeba dedykowanej instalacji. Manualna regulacja luzów zaworowych obniża opłacalność korzystania z gazu.

Mazda 5 III z otwartymi drzwiami

Wrażenia z jazdy są takie, jakich możemy się spodziewać po tym typie auta. Podczas ostrych zakrętów możemy poczuć się niepewnie, a podmuchy wiatru mogą być mocno odczuwalne.

Wśród silników Diesla mamy do wyboru:

  • 2.0 l MZRCD o mocy 110 lub 143 KM, który ma dobrą kulturę pracy i gwarantuje niezłe osiągi. Niestety, ten silnik niesie ze sobą wysokie ryzyko problemów ze smokiem pompy olejowej, który się po prostu zatyka.
  • 1.6 l MZCD o mocy 115 KM to nic innego jak dobrze znane HDI, co daje szanse na niezbyt drogi serwis i dobry dostęp do zamienników. Po latach ta jednostka może mieć problemy z zużytą turbiną czy kołem dwumasowym. Warto też uważać na DPF, ale ogólny poziom trwałości tego silnika jest wysoki.

Mazda 5 II generacji dostępna była z manualną skrzynią biegów lub klasycznym, 5-stopniowym automatem. Bez względu na to jaką skrzynie wybierzemy, możemy być o nią spokojni, o ile przyzwyczaimy się do powolnej zmiany biegów w przypadku automatu. 

Ile kosztuje Mazda 5 II?

Ceny Mazdy 5 II generacji startują już od 20 tys. złotych, a za najdroższe egzemplarze przyjdzie nam zapłacić ok. 40-45 tys. złotych. Przy 25 tys. w portfelu można już liczyć na spory wybór porządnych egzemplarzy. 

Jakich ciekawych rozwiązań można spodziewać się w tym aucie? Sprawdź w naszym teście.