Strona główna / Porady / Kontrolki w samochodzie — praktyczny przewodnik

Kontrolki w samochodzie — praktyczny przewodnik

Juliusz Szalek

8 min. czytania
kontrolki w samochodzie

kontrolki w samochodzie

W zasadzie sprawa jest dość prosta. Jak w przypadku świateł lub znaków drogowych. Są kontrolki informacyjne – zielone, ostrzegawcze – żółte i czerwone, czyli te zakazu. Jedne można z gruntu pominąć, na inne trzeba reagować. Jak się w tym odnaleźć? Oto nasz praktyczny przewodnik pod hasłem „Co oznaczają kontrolki w samochodzie”.

Kiedyś deska rozdzielcza wyglądała dość ubogo. Duży analogowy prędkościomierz i obrotomierz, mniejsze wskaźniki poziomu paliwa i temperatury no i kilka kontrolek. Dzisiaj to cyfrowe wyświetlacze przypominają centrum dowodzenia wszechświatem. Można odnieść wrażenie, że zaczyna brakować miejsca na kolejne kontrolki, lampki, komunikaty. A przecież wszystko dodatkowo można konfigurować według własnych potrzeb, gustów i upodobań.

kontrolki w samochodzie
kontrolki w samochodzie

Zielone – możesz jechać

Niektórzy porównuję kontrolki do świateł drogowych. I słusznie, zielone – można jechać, żółte – uwaga, coś jest nie tak, ale nadal można jechać i czerwone, czyli bezwzględny STOP.

Zielone kontrolki w aucie pełnią funkcję informacyjną. Jeśli na desce coś się rozświetli na zielono, oznacza, że dana funkcja jest włączona lub aktywna i działa poprawnie. Na przykład ikonka świateł mijania czy kierunkowskazów. One zawsze są zielone.

Żółte – uważaj

Żółte ikony z kolei to wyraźny sygnał ostrzegawczy. Nie od razu oznacza to, że coś w samochodzie nie działa. Po prostu mamy zwrócić na kontrolkę większą uwagę, a przez to skontrolować dany element. Żółte kontrolki informują nas o tym, że pojawił się jakiś problem, który po prostu należy jak najszybciej rozwiązać. Czy trzeba się zatrzymać? Nie zawsze.

Żółte kontrolki w samochodzie
Żółte kontrolki w samochodzie

Najczęściej żółte kontrolki sygnalizują wyłączone systemy bezpieczeństwa np. ESP. Ale żółta jest też kontrolka sinika tzw. check engine. Oznaczać to może naprawdę wiele. Można z nią jechać, ale warto skontrolować, co powoduje błąd, i dlaczego lampka jest aktywna.

Najlepszym przykładem żółtej kontrolki jest lampka rezerwy. Jest żółta, świeci, gdy trzeba zatankować paliwo, po jego uzupełnieniu gaśnie. Żółte są też kontrolki świateł przeciwmgłowych. Dlaczego? By je szybko wyłączyć, bo w normalnych warunkach oślepiają innych kierowców.

Czerwone – STOP, ale nie zawsze

Gdy na desce rozdzielczej pojawia się jednak czerwona lampka, w głowie musi zapalić się również na czerwono. Najczęściej oznacza to konieczność natychmiastowego zatrzymania się i zakaz kontynuowania jazdy. I tutaj uwaga, czerwona ikona nie oznacza, że samochód przestał działać, a silnik zgaśnie. Na pierwsze oko wszystko może być z nim w porządku. Przykład? Zaciągnięty hamulec pomocniczy tzw. ręczny. Jego zaciągnięcie powodują zapalenie czerwonej kontrolki. Można z tym jechać? Można, ale skutki mogą być fatalne. Zużyty hamulec, sprzęgło, a nawet pożar.

Czerwony sygnał daje także zbyt wysoka temperatura płynu chłodniczego, a zlekceważenie tej usterki to rychłe kłopoty. Podobnie niski poziom oleju, awaria systemu ABS, czy rozładowany akumulator. Można tak wymieniać bez końca, więc czerwonych kontrolek nie należy bagatelizować.

A co z kontrolkami o innych kolorach? Na niebiesko sygnalizowane są włączone światła drogowe tzw. długie. To kolejna informacja dla kierowcy i tylko informacja.

kontrolki w samochodzie
60 najczęściej występujących kontrolek w samochodach

Kontrolki w samochodzie – opis najczęściej występujących ikon

  1. Kontrolka ABS – awaria systemu, świeci na czerwono.
  2. Kontrolka akumulatora – awaria układu ładowania lub samego akumulatora, świeci na czerwono.
  3. Kontrolka samochodu z kluczem – awarię układu elektroniki, świeci na czerwono.
  4. Kontrolka trójkąt z wykrzyknikiem – zaciągnięty hamulec ręczny lub awaria systemu hamulcowego, świeci na czerwono.
  5. Kontrolka poduszki powietrznej – istnieją dwie ikonki dot. poduszki powietrznej. Jedna może świecić się na zielono (system jest sprawny) lub na czerwono (doszło do awarii systemu). Druga ikonka w samochodzie może zapalić się na żółto – oznacza to, że poduszka po stronie pasażera jest wyłączona.
  6. Kontrolka oleju – niski poziom oleju w układzie, świeci na czerwono.
  7. Kontrolka temperatury cieczy chłodzącej – zbyt wysoka temperatura płynu w układzie, świeci na czerwono. Bezwzględnie należy zatrzymać auto i nie odkręcać korka układu.
  8. Kontrolka rezerwy paliwa – minimalny poziom paliwa, świeci na żółto.
  9. Kontrolka niskiego ciśnienia w oponach – zbyt niskie ciśnienie w oponach. Wiele samochodów ma system monitorujący prawidłowe ciśnienie, który wskazuje, w którym kole doszło do ubytku.
  10. Kontrolka z żarówką – przepalona żarówka, świeci na żółto.
  11. Kontrolka ESP – awaria systemu lub system nieaktywny, świeci na żółto.
  12. Kontrolka świec żarowych silnika – awaria, świeci się na żółto.
  13. Kontrolka awarii systemu wspomagania kierownicy – awaria lub brak płyny, świeci się na czerwono.