8 sierpnia 2023

Kontrolka akumulatora: co oznacza? Co należy robić?

kontrolka akumulatora

Kontrolka akumulatora wcale nie musi oznaczać kresu wytrzymałości samego akumulatora. Jeśli się zapali, może świadczyć o awarii jednego z elementów całego układu ładowania pojazdu. Co wtedy robić?


O akumulatorze przypominamy sobie zazwyczaj, gdy pojawiają się problemy z rozruchem. Najczęściej dzieje się to przy niskich temperaturach lub podczas dużej wilgotności powietrza. Więcej o akumulatorze pisaliśmy TUTAJ. Czym jest jednak kontrolka akumulatora i co robić jeśli pojawi się święcącą na desce wskaźników? Sam akumulator to wtedy nie jedyny problem.

Kontrolka akumulatora w samochodzie informuje o problemach z całym systemem ładowania akumulatora pojazdu, w skład którego wchodzi akumulator, alternator, regulator napięcia, przewody ładowania, a także pasek wielorowkowy, odpowiedzialny za poprawne działanie osprzętu silnika.

Za co odpowiada akumulator?

Akumulator w samochodzie jest kluczowym elementem układu elektrycznego pojazdu i pełni kilka istotnych funkcji. Odpowiada za:

  • Rozruch silnika.
  • Zasilanie urządzeń elektrycznych pojazdu.
  • Zapewnienie stabilnego napięcia.
  • Zapewnienie zasilania w sytuacjach awaryjnych.


Akumulator pełni także rolę zapasowego źródła energii w sytuacjach awaryjnych, gdy np. alternator nie działa prawidłowo. W takich przypadkach akumulator może zapewnić minimalne zasilanie, aby umożliwić dojazd do warsztatu lub punktu pomocy. Bez działające go alternatora, czyli bez dopływu prądu, dłuższa jazda będzie jednak niemożliwa. Samochód w końcu się zatrzyma, bo nie będzie zasilania.

Czerwona kontrolka akumulatora – co oznacza?

Kontrolka akumulatora ma przeważnie kolor czerwony (w niektórych pojazdach pomarańczowy). A to oznacza, że sygnalizuje awarię kluczowego układu w pojeździe. Gdy kontrolka się zaświeci podczas jazdy, koniecznie trzeba zatrzymać pojazd i sprawdzić, co może być tego przyczyną. Warto także wyłączyć niepotrzebne odbiorniki prądu i sprawdzić, czy kontrolka wtedy nie zgaśnie. A może ona oznaczać następujące problemy:

  • Problem z ładowaniem akumulatora: Kontrolka akumulatora może zaświecić się, gdy układ ładowania pojazdu nie działa prawidłowo. Może to być spowodowane awarią alternatora, który jest odpowiedzialny za generowanie prądu i ładowanie akumulatora podczas jazdy lub awarię regulatora napięcia.
  • Niski poziom płynu w akumulatorze: W niektórych przypadkach kontrolka może się zaświecić z powodu niskiego poziomu elektrolitu w akumulatorze. Dotyczy to starszych samochodów, w których zamontowany jest akumulator wymagający obsługi (możliwość uzupełnienia elektrolitu lub wody destylowanej). Niedostateczny poziom płynu może wpłynąć na wydajność akumulatora i jego zdolność do dostarczenia wystarczającej ilości energii do rozruchu silnika.
  • Niewystarczający prąd ładowania. Tutaj również może być kilka powodów. Najbardziej prozaiczny to zużyty pasek wielorowkowy, który napędza alternator (kiedyś prądnicę). Inne? Awaria przewodu ładowania, przerwany dopływ prądu wskutek poluzowania się przewodu bądź klemy na akumulatorze.

Uszkodzenie paska wielorowkowego

Pasek wielorowkowy, kiedyś pasek klinowy napędza wiele ważnych elementów silnika. Jest odpowiedzialny m.in. za napędzanie alternatora, pompy wspomagania kierownicy, klimatyzacji, pompy wody, kompresora klimatyzacji, kompresora.

Główne przyczyny uszkodzenia paska wielorowkowego to:

  • Zużycie: Pasek wielorowkowy jest wykonany z gumy lub gumowo-kewlarowej mieszanki, która podlega zużyciu w miarę użytkowania pojazdu. Z czasem ulega zużyciu, pęka lub się wyciera.
  • Przeciążenie: Zbyt duże obciążenie układu napędowego, na przykład spowodowane niesprawnymi komponentami, może powodować nadmierne napięcie na pasku, co prowadzi do uszkodzeń.
  • Uszkodzenia mechaniczne: Często przyczyną uszkodzenia paska wielorowkowego są uszkodzenia mechaniczne, takie jak kontakt z ostrymi elementami podwozia, jak i zbyt mocne naciągnięcie podczas montażu.
    Jednym z bardziej zauważalnych sygnałów zużycia paska jest charakterystyczny dźwięk, pisk podczas rozruchu.

Dlaczego pasek wielorowkowy piszczy? O tym przeczytasz TUTAJ.

Awaria regulatora napięcia

Regulator napięcia jest odpowiedzialny za dostarczanie równej ilości energii do akumulatora i układu elektrycznego samochodu niezależnie od obrotów silnika. Główne objawy awarii regulatora napięcia to:

  • Zbyt wysokie napięcie ładowania: W przypadku awarii regulatora napięcia, może dochodzić do nadmiernego ładowania akumulatora i układu elektrycznego. Może to prowadzić do przegrzania akumulatora, a nawet uszkodzenie innych elementów układu elektrycznego.
  • Zbyt niskie napięcie ładowania: Z drugiej strony, awaria regulatora napięcia może prowadzić do zbyt małego ładowania akumulatora. Skutkiem tego może być wyczerpanie energii w akumulatorze, co objawia się trudnościami w rozruchu silnika oraz nieprawidłowym działaniem elektrycznych urządzeń w samochodzie.

Awaria alternatora

Alternator w samochodzie odpowiedzialny jest za wytwarzanie i dostarczanie prądu do akumulatora oraz układu elektrycznego pojazdu. Więcej o alternatorze oraz jego regeneracji pisaliśmy TUTAJ. Główne objawy awarii alternatora to:

  • Spadek mocy silnika: Awaria alternatora może prowadzić do wyładowania akumulatora, co powoduje spadek mocy silnika i trudności z jego uruchomieniem. Po wyczerpaniu energii w akumulatorze silnik może się wyłączyć nawet podczas jazdy.
  • Brak lub słabe ładowanie akumulatora: Podczas jazdy, niesprawny alternator może nie dostarczać odpowiedniego napięcia do ładowania akumulatora, co skutkuje jego wyładowaniem.
  • Dziwne odgłosy: Awaria alternatora może być sygnalizowana przez dziwne odgłosy, takie jak stukanie, skrzypienie, szum lub buczenie. Mogą one wynikać z uszkodzenia łożysk lub innych elementów alternatora.
  • Przepalające się bezpieczniki: Niesprawny alternator może powodować przepięcia elektryczne, które skutkują spalaniem się bezpieczników lub uszkodzeniem innych elementów układu elektrycznego.

Czy warto regenerować alternator? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz TUTAJ.

Problem z przewodami układu ładowania

Przewody układu ładowania pełnią kluczową funkcję w przesyłaniu energii elektrycznej od alternatora do akumulatora oraz do innych urządzeń elektrycznych w samochodzie. Główne problemy z przewodami ładowania to:

  • Uszkodzenia fizyczne: Przewody mogą ulec uszkodzeniu na skutek zużycia, przetarć, przecięć lub korozji.
  • Korozja i oksydacja: Przewody są narażone na działanie wilgoci, soli drogowej i innych czynników środowiskowych, co może powodować korozję lub oksydację ich powierzchni.
  • Luzy w połączeniach: Niewłaściwie dokręcone lub luźne połączenia przewodów z alternatorem, akumulatorem lub regulatorami napięcia mogą prowadzić do utraty prądu i niesprawności układu ładowania.

Rozładowany akumulator

Rozładowany akumulator to sytuacja, gdy poziom energii w akumulatorze samochodowym spadnie poniżej poziomu wymaganego do uruchomienia silnika lub do prawidłowego zasilania elektrycznych urządzeń w samochodzie. Może to być spowodowane kilkoma czynnikami:

  • Długotrwałe nieużywanie pojazdu: Jeśli samochód pozostaje nieużywany przez długi czas, akumulator może się rozładować, ponieważ pewna ilość energii jest zużywana nawet wtedy, gdy silnik nie jest uruchomiony (np. na zasilanie zegarów, systemów alarmowych itp.).
  • Problemy z układem ładowania.
  • Włączona światła: Pozostawienie włączonych urządzeń elektrycznych, takich jak światła, radio, klimatyzacja itp., gdy samochód jest wyłączony, może powodować rozładowanie akumulatora.
  • Starzenie się akumulatora: Żywotność akumulatora obliczona jest na 3-5 lat. Po dłuższym okresie eksploatacji akumulator może zacząć tracić zdolność do utrzymywania odpowiedniego poziomu naładowania i stawać się bardziej podatny na rozładowanie.

Kontrolka akumulatora zapala się i gaśnie – co może być przyczyną?

Wbrew pozorom jednorazowe zapalenie się kontrolki akumulatora jest bezpieczniejsze niż jej miganie. Gdy się zaświeci, wiadomo, że nastąpił spadek napięcia i łatwo można sprawdzić przyczynę. Jeśli kontrolka pojawia się i gaśnie, oznacza, że raz napięcie jest, raz go nie ma. To trudniejsza awaria do zdiagnozowania i raczej nie powinno się takich objawów lekceważyć. Powodem mogą być m.in. zużyte szczotki alternatora lub uszkodzony komutator. Powody mogą być jednak bardziej prozaiczne jak choćby zaśniedziałe styki, uszkodzone przewody.

Świecąca się kontrolka akumulatora – co robić?

Co robić, gdy zaświeci się kontrolka akumulatora:

  • Nie ignoruj tej informacji. Kontrolka akumulatora wskazuje na poważny problem w układzie ładowania, który może prowadzić do wyczerpania akumulatora i utraty mocy silnika.
  • Sprawdź, czy ręczny hamulec jest zaciągnięty i czy inne kontrolki na desce rozdzielczej nie sygnalizują innych problemów. Czasami niektóre kontrolki mogą się zaświecić ze względu na niewielkie zakłócenia elektryczne.
  • Zatrzymaj pojazd w bezpiecznym miejscu i wyłącz silnik. Wyjmij kluczyk ze stacyjki, aby uniknąć dalszego rozładowania akumulatora.
  • Jeśli problem jest spowodowany niskim poziomem płynu w akumulatorze, możesz próbować uzupełnić go odpowiednim elektrolitem (demineralizowaną wodą) lub skonsultować się z mechanikiem w celu dokładnej oceny sytuacji.

Podsumowanie

Warto pamiętać, że akumulator i cały system ładowania są kluczowymi elementami działania pojazdu. Sygnałów ostrzegawczych nie należy bagatelizować, bo może to doprowadzić do unieruchomienia pojazdu.

Alternator
kontrolka akumulatora
kontrolka akumulatora
zaśniedziały klemy