7 lutego 2023

Kia Ceed III (2022) – Nowy król kompaktów? VW Golf zdetronizowany | Test OTOMOTO TVceed

Pierwsza Kia Ceed z 2006 roku była dla Koreańczyków autem przełomowym. Świetnie zaprojektowane nadwozia, dobra jakość wykończenia i dynamiczne silniki sprawiły, że nagle Kia stanęła w jednym rzędzie z Volkswagenem Golfem, Oplem Astrą czy Fordem Focusem. Dwójka z 2012 roku była jeszcze lepsza. A jak jeździ Kia Ceed nr III?

Trzecie generacja Kii Ceed pojawiła się na rynku w 2018 roku. Samochód zbudowany został na zupełnie nowej płycie podłogowej K2 koncernu Hyundai, która wykorzystana została do bliźniaczego Hyundaia i30.
Co ciekawe trzecia generacja Ceeda ma dokładnie takie same wymiary jak poprzedniczka. Długość to nadal 431 cm, szerokość – 180 cm, wysokość – 144,7 cm. Identyczny jest także rozstaw osi, który wynosi 265 cm. Za to o prawie 10 cm urosła wersja kombi (460 cm)c o spowodowało zwiększenie przestrzeni bagażowej do 625 litrów.

To, czym może pochwalić się najnowszy Ceed i czym może skraść serca, bardziej wymagających klientów, jest dopracowany układ jezdny. Przecież Kia ściągnęła do swojego zespołu Alberta Biermanna twórcę BMW serii M i powierzyła mu prace nad Stingerem. Teraz przyszła pora na Ceeda.

Kia Ceed już po liftingu

Po roku od premiery Kia Ceed przeszła delikatny lifting głównie deski rozdzielczej z węższymi nawiewami konsoli centralnej, wyżej umieszczone przyciski i pokrętła pomocnicze wyświetlacza oraz większy ekran systemu multimedialnego o przekątnej do 10,25 cala.

W 2021 auto przeszło gruntowną modernizację. Przede wszystkim na aucie pojawiły się nowe logotyp, przeprojektowano atrapę chłodnicy i zderzaki, pojawiły się większe i inaczej zaprojektowane wloty powietrza, a także zmodyfikowane wzory reflektorów z innym układem soczewek i diod LED.

Restylizacja przyniosła też nowy wygląd lamp tylnych w topowej odmianie GT-Line wyróżniający się strukturą kilkudziesięciu małych diod LED, a także ponownie przeprojektowano deskę rozdzielczą, w której zastosowano powiększony ekran systemu multimedialnego z dotykowym panelem zamiast przycisków.

Kia Ceed jako Proceed

W przeciwieństwie do poprzednich dwóch generacji, w trzeciej — Pro Ceed stał się osobnym modelem. Kia Proceed od teraz zamiast sportowo stylizowanym 3-drzwiomym hatchbackiem stała się wyłącznie autem w wersji kombi albo jak ładniej nazywają to styliści czymś w rodzaju shooting brake połączonym z coupe.

Kia Ceed III — jakie silniki?

Gamę silników w chwili debiuty obejmowała zarówno silniki benzynowe i wysokoprężne o pojemności 1.0, 1.4 i 1.6 l. Jednak z czasem Kia wycofała się z silników Diesla na rzecz napędu hybrydowego Plug-in a silnik 1.4 l. zastąpiła nowocześniejsza jednostka 1.5 l.

Dzisiaj kupując Kię Ceed, można wybierać wyłącznie spośród dwóch silników benzynowych: l.0 lub 1.5 T-GDI i jednej hybrydy Plug-in z wolnossącym silnikiem spalinowym 1.6 l. i silnikiem elektrycznym. Taka wersja napędowa dostępna jest jednak wyłącznie w wersji kombi.

Silniki

SilnikPojemność
skokowa [cm³]
Moc maksymalna
[KM] przy obr./min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr./min
Układ i liczba
cylindrów
Przysp. (s)
0–100 km/h
Prędkość maks. km/hSpalanie (l/100km)
1.0 T-GDI998120/6000172/1500–4000R311,11905,2
1.5 T-GDI1482160/5500253/1500-3500R48,4 (8,6)2105,5
1.6 GDI

Plug-in Hybrid

1580141/5700

60,5 KM silnik elektryczny

105 KM silnik spalinowy

265/1000–2400R4 + silnik elektryczny10,81711,3

Układ napędowy utworzył 1,6-litrowy silnik benzynowy typu GDI o mocy 141 KM, który współpracuje z układem elektrycznym tworzonym przez 8,9 kWh baterię. W ten sposób samochód jest w stanie przejechać na samym napędzie elektrycznym do 57 kilometrów.

Kia Ceed – wersje wyposażenia

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji S pojazdu obejmuje m.in.: 6 poduszek powietrznych, system ABS i ESC, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, światła mijania typu projekcyjnego z czujnikiem zmierzchu oraz funkcją automatycznego przełączania pomiędzy światłami drogowymi a mijania, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, zamek centralny z pilotem, alarm, 6-głośnikowy system audio z radioodtwarzaczem CD/MP3 oraz wielofunkcyjną kierownicą, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym, klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, system autonomicznego hamowania (FCA) z dwoma trybami pracy: miejskim i pozamiejskim; system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (DAA), asystenta utrzymania pasa ruchu.

Wersja M dodatkowo wyposażona jest m.in.: w światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, dwustrefową klimatyzację automatyczną z funkcją automatycznego odparowywania przedniej szyby, tylne lampy wykonane w technologii LED z funkcją świateł do jazdy dziennej, 7-calowy ekran dotykowy z funkcją Android Auto lub Apple CarPlay, kamerę i czujniki cofania, skórzane wykończenie wnętrza, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, czujnik deszczu, chromowane dodatki wnętrza oraz gniazdo USB.

Wersja L dodatkowo wyposażona została m.in.: w elektryczną regulację podparcia lędźwiowego foteli przednich, materiałowo-skórzaną tapicerkę, 16-calowe alufelgi, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z funkcją kierunkowskazów LED oraz kolorowy wyświetlacz LCD komputera pokładowego o przekątnej 4,2.

Na tym nie koniec bo Kia Ceed dostępna jest także w wersji Business Line i GT Line.

Kia Ceed – Ile kosztuje?

Kia Ceed w najtańszej wersji S i z najmniejszym silnikiem kosztuje 92 900 zł. Wersja M zaczyna się od 100 400 zł. Za auto w wersji kombi trzeba dopłacić 7 tys. zł. Jeśli zależy nam na dwusprzęgłowej skrzyni, trzeba wybrać przynajmniej wersję M z silnikiem 1.5 l. Tak skonfigurowane auto to wydatek 111 400 zł.

Na szczycie cennika stoi odmiana Plug-in dostępna wyłącznie w wersji kombi i od wersji wyposażenia L. Za takie auto trzeba zapłacić przynajmniej 145 900 zł.

Czy Kia Ceed naprawdę ma szansę zająć miejsce na rynku samochodów kompaktowych takich marek jak VW Golf, Renault Megane czy Ford Focus? Czy jest na tyle udany, aby zostać samodzielnym liderem tego segmentu? Co w przypadku tego auta nas zaskoczyło, co się spodobało, a na co trzeba uważać? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.

Kia Ceed III - GALERIA

Kia Ceed