3 czerwca 2023

KG Mobility Tivoli: marka SsangYong powoli odchodzi do lamusa

KG Mobility Tivoli

Nazwa SsangYong zaczyna znikać z modeli koreańskiego producenta. Od teraz pojawia się na nich KG Mobility. Pierwsze takiemu zabiegowi zostało poddane kompaktowe Tivoli, które przy okazji zyskało też nową twarz.

SsangYong, którego losy przez lata były bardzo wyboiste, w zeszłym roku przeszedł pod skrzydła ogromnego koreańskiego koncernu chemicznego – KG Group. Przejął on 61% udziałów producenta pojazdów terenowych i uterenowionych za kwotę 700 mln dolarów (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Stało się to po tym, gdy SsangYong popadł w ogromne problemy finansowe w 2020 roku. Częściowo spowodowała je pandemią koronawirusa. Od tamtej pory dotychczasowy właściciel firmy – Mahindra & Mahindra – rozpoczął poszukiwanie nowego inwestora.

Po drodze było kilku zainteresowanych, jednak ostatecznie SsangYong przeszedł w ręce KG Group. Tuż po przejęciu jego włodarze sygnalizowali, że zmianie ulegnie również nazwa producenta samochodów. Tak się stało 22 marca bieżącego roku podczas walnego zgromadzenia akcjonariuszy.

Wtedy to przyjęto nazwę KG Mobility. Teraz zadebiutował pierwszy owoc nowego związku. Czyli odświeżone Tivioli.

KG Mobility Tivoli: w produkcji od 2015 roku

Tivoli pojawiło się jeszcze w 2015 roku, a w 2019 przeszło niewielką modernizację. Wraz z nadejściem nowego właściciela zmieniło się już odrobinę więcej. Przede wszystkim przeprojektowano twarz tego samochodu, nadając jej nowocześniejszy i atrakcyjniejszy wygląd.

Za zmianę tak naprawdę odpowiada inny niż dotychczas przedni zderzak z asymetryczną osłoną w górnej części oraz napisem Tivoli z lewej strony. Znacznie powiększono również wlot powietrza do chłodnicy i dodano dookoła niego aluminiowe wykończenie. W ten sposób najmniejszy z modeli KG Mobility z przodu nieco upodobnił się do samochodów marki... Land Rover (TUTAJ przeczytasz o zmianach u Brytyjczyków).

Reszta nadwozia, z wyjątkiem nowych 18-calowych obręczy z lekkich stopów oraz delikatnie zmienionych progów i tylnej pokrywy, pozostała praktycznie bez zmian. Poza tym z Tivoli zniknęły emblematy SsangYonga, a na klapie bagażnika pojawił się napis KG Mobility.

SsangYong Tivoli
KG Mobility Tivoli

Wewnątrz zadebiutowały dotykowy panel klimatyzacji, inne wykończenia oraz nowe, obite skórą siedzenia. 10,25-calowy ekran wskaźników i 9-calowy wyświetlacz centralny zostały przeniesione z wcześniejszego modelu. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje 7 poduszek powietrznych i do 14 systemów wspomagania kierowcy.

KG Mobility Tivoli: dwa silniki do wyboru, ale nie w Polsce

Gama silników nadal zawiera dwie niezelektryfikowane jednostki benzynowe. Podstawowa to wolnossące 1.6, wytwarzające 126 KM i 155 Nm. Z kolei 1,5-litrowiec z turbodoładowaniem legitymuje się 163 KM i 260 Nm.

Oba silniki współpracują z 6-biegową skrzynią ręczną lub automatem o tej samej liczbie przełożeń. Napęd trafia na przednie koła lub do obu osi.

KG Mobility Tivoli jest już dostępne w Korei. Do tej pory ten uterenowiony model sprzedano na całym świecie w liczbie sięgającej 290 000 egzemplarzy. Jak na tak długi rynkowy byt, to raczej skromny wynik.

W Polsce SsangYong Tivoli jest oferowany wyłącznie z mocniejszym silnikiem benzynowym. Jego cena – w przypadku aut z roku modelowego 2022 – startuje z pułapu 80 990 zł. Samochody z obecnego rocznika są wycenione na 89 490 zł.

Skrzynia automatyczna wymaga dopłaty 7500 zł, natomiast układ 4x4 – 8500 zł (niezależnie od wersji). Tivoli jest objęte 5-letnią gwarancją mechaniczną.

KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli
KG Mobility Tivoli