Strona główna / Testy / Jeep Grand Cherokee III – w teren czy w trasę?

Jeep Grand Cherokee III – w teren czy w trasę?

Juliusz Szalek

8 min. czytania
Jeep Grand Cherokee
00:00
00:00

Jeep Grand Cherokee III to Amerykanin pełną gębą – ot prosty, duży i kanciasty samochód. Na początku nie miał być jednak luksusowy, choć zastąpił de facto w ofercie Jeepa Wagonera. Prestiżu przybywało mu dopiero z każdą kolejną generacją.

Trzecia generacja Jeepa Grand Cherokee produkowana była w latach 2004–2010 (z liftingiem w 2007 roku) i oparta została na konstrukcji samonośnej, a nie na ramie. Samochód występował w kilku wersjach – od tylnonapędowej, przez Quadra-Trac I, czyli stały napęd na cztery koła i ulepszony Quadra-Trac II, aż po najlepszą z dostępnych opcji – Quadra-Drive, posiadający blokady mechanizmów różnicowych.

Choć bez ramy Grand Cherokee to cały czas mocny i wytrzymały samochód, dzisiaj ceniony przez miłośników off-roadu. Być może miejsca w środku nie ma za dużo, ale dzięki napędowi i potężnym silnikom Jeep potrafi przedrzeć się przez niejeden teren.

Jeep Grand Cherokee III – jaki silnik wybrać?

Wystarczy zajrzeć pod maskę, by utwierdzić się w przekonaniu, że mamy do czynienia z autem z Ameryki. Nie ma tu małych jednostek – wszystkie mają 6 albo 8 cylindrów a na szczycie stoi wersja SRT-8.

Jeep Grand Cherokee

Podstawowa jednostka to silnik 3.7 l. V6 o mocy 210–214 KM, która jak na amerykańskie standardy i tak nie jest zbyt duża. W najsłabszej wersji rozpędza auto do setki w 10,7 sekundy i gwarantuje prędkość maksymalną 180 km/h. Atutem tego silnika jest prosta konstrukcja oraz fakt, że bez problemu będzie współpracować z instalacją LPG.

W gamie znalazło się też kilka silników V8 z legendarnym HEMI włącznie:

  • 4.7 l. o mocy od 231 do 265 KM lub od 305 do 309 KM – mniejszy z nich osiągnie setkę w 8,8 sekundy i da radę wyciągnąć maksymalnie 200 km/h, podczas gdy większy potrzebuje do setki 8,2 sekundy i jedzie maksymalnie 210 km/h.
  • 5.7 l. HEMI generuje 326, 330 lub 357 KM.
  • 6.1 l. HEMI występował w usportowionej wersji SRT-8 i ma moc 425–426 KM, dzięki czemu osiąga setkę w zaledwie 5 sekund i da radę jechać nawet 245 km/h.

Zmiany w usportowionej wersji dosięgły nie tylko silnika – SRT-8 ma też większe koła, zmienioną stylistykę, obniżone i zmienione zawieszenie czy wzmocnione hamulce.

W ofercie pojawił się także jeden diesel – 3.0 V6 CRD o mocy 218 KM, który rozpędza Jeepa do setki w 9 sekund i zapewnia prędkość maksymalną 200 km/h. Silnik wysokoprężny łączy osiągi i zużycie paliwa na racjonalnym poziomie, jednak trzeba pamiętać, że „racjonalny” w tym przypadku nie jest równoznaczny z „oszczędny” i oznacza spalanie na poziomie kilkunastu litrów.

Silniki benzynowe w tym modelu uchodzą za trwałe, jednak nie można powiedzieć tego samego o dieslu. Szukając oszczędności, lepiej jest postawić na Jeepa w gazie. Już najmniejsza wersja silnikowa w połączeniu z LPG pozwoli jeździć taniej niż w wersji z dieslem, a przy tym ograniczy liczbę potencjalnych awarii.

Ile kosztuje Jeep Grand Cherokee III:

W 2022 roku na zakup najtańszych egzemplarzy tego modelu wystarczy 25 tys. złotych. Ceny najdroższych dotyczą wersji SRT-8 i sięgają 90 tys. złotych. Jednak 50–60 tys. w zupełności wystarczy, by kupić porządny i zadbany egzemplarz.

Czy to auto w trasie poradzi sobie równie dobrze co w terenie? Dowiedz się, oglądając nasz test.