28 lutego 2023

Jeep Avenger. Pierwszy samochód elektryczny z Polski.

jeep avenger

Made in Poland do tego auta pasuje jak ulał. Jeep Avenger nie dość, że produkowany jest w Polsce, to także u nas powstaje wielu jego części. Do salonów auto trafi już w kwietniu. W pierwszej kolejności w wersji elektrycznej, ale będzie także dużo tańsza odmiana spalinowa.

Najbardziej z Jeepa Avengera cieszy się pewnie załoga Tyskiej fabryki, jedynej, w której auto powstaje. Produkcja nowego modelu to przecież gwarancja zatrudnienia i nowe miejsca pracy. Tym bardziej że oprócz produkcji samego auta i jego montażu, z polski pochodzi wiele komponentów Jeepa. To u nas nadwozie jest ostatecznie spawane i malowane, to w naszej fabryce powstają wytłoczki i panele niektórych elementów nadwozia, a także m.in. zderzaki, tapicerki i fotele.

Czy z Jeepa Avengera cieszyć się będą także klienci? Z pewnością, bo Avenger to pierwszy w historii marki miejski Jeep. 12 tysięcy osób w całej Europie a w tym ponad 100 w Polsce w ciemno złożyło już zamówienie. To najmniejszy crossover marki, rywalizujący z autami w segmencie B. Zbliżony jest wielkością do Renegada, ale ma zdecydowanie bardziej miejski charakter. Właśnie dlatego jest niżej zawieszony, w standardzie ma 16-calowe felgi (w najbogatszej wersji 18-calowe) i przedni napęd, choć w wersji elektrycznej w niedalekiej przyszłości ma się pojawić także wersja 4×4.

Auto ma nieco ponad 4 metry długości, a rozstaw osi to 256,2 cm. Powstało na francuskiej platformie e-CMP grupy Stellantis, na której powstają także m.in. Peugeot e-208 i DS3 Crossback. Miejsca za kierownicą i na miejscu pasażera jest wystarczająco. Jak na miejskie auto przystało, nieco ciaśniej jest na tylnych fotelach. Avenger służy bowiem do krótkich dojazdów, a nie wielokilometrowych wypraw w nieznane. Bagażnik także ma niewielką pojemność, choć na miejskie potrzeby 355 litrów w zupełności wystarczy.

Wnętrze sprawia dobre wrażenie. Materiały są przyjemne w dotyku, a całość ożywia element deski rozdzielczej w kolorze nadwozia. W tunelu środkowym jest olbrzymi schowek zamykany czymś w rodzaju przykrywki na magnes w całości zdejmowanej. Pod deską umieszczono także kolejny schowek i to na całej jej długości. Nad całością dominuje oczywiście ekran dotykowy. Na szczęście poniżej zlokalizowano przyciski nawigacji.

Napęd

Na początku Avenger miał być oferowany w Polsce wyłącznie w wersji elektrycznej BEV. Finalnie pojawi się także odmiana spalinowa do tej pory zarezerwowana dla rynku hiszpańskiego i włoskiego.

Elektryk ma silnik o mocy 156 KM i 260 Nm oraz baterię trakcyjną o pojemności 51 kWh netto. Można ją ładować prądem stałym o mocy 11 kW lub zmiennym 11 kW. Producent deklaruje zasięg na napędzie elektrycznym do 400 km w cyklu mieszanym (WLTP) i ponad 550 km w trybie jazdy miejskiej. Średnie zużycie energii ma wynosić 15,8 kWh/100 km. W przyszłości wersja 4×4 otrzyma dodatkowy silnik na tylnej osi.

Spalinowa odmiana Jeepa Avengera wyposażona będzie z kolei w silnik turbo 1.2 l. Puretech, ten sam który pracuje w innych modelach grupy. Trzycylindrówka będzie miała moc 100 KM, a moment będzie trafiał na przednie koła za pośrednictwem 6 biegowej skrzyni manualnej.

Ile Jeepa w Jeepie?

Jeep Avenger atrakcyjnie wygląda. Jest dość kanciasty, jak na Jeepa przystało i ma pudełkowate nadwozie. Typowy jest także grill i plastikowe osłony błotników. Wszystko ma sprawić wrażenie, że auto nie boi się żadnych przeszkód. Zresztą jak zapewnia producent zderzaki i osłony wykonane zostały z materiału, który ma wytrzymać nawet solidne uderzenia.

A jeśli ktoś naprawdę zechce Avengerem wybrać się w teren, warto by pamiętał, że co prawda 20-stopniowym kąt natarcia i 32-stopniowy kąt zejścia to wartości najlepsze w segmencie, jednak to cały czas crossover, a nie terenówka.

Wersje i opcje

Avenger niezależnie od napędu, oferowany będzie w czterech wersjach wyposażenia Avenger, Longitude, Altitude, Summit. Do wyboru będzie także 5 pakietów, 7 kolorów nadwozia (dwubarwne z czarnym dachem tylko w wyższych wersjach) oraz 4 wzory felg (od 16 do 18).

W podstawowej wersji auto będzie miało m.in.: w pełni LED-owe reflektory, klimatyzację automatyczną, 10,25-calowy ekran dotykowy oraz w pełni cyfrowy zestaw wskaźników 7, tempomat i asystent pasa ruchu (Lane Keeping Assist) oraz gamę usług online.

Cena

Jeep Avenger z silnikiem spalinowym kosztować będzie 99 900 zł. Wersja elektryczna to już wydatek przynajmniej 170 tys. zł.

Jeep Avenger - GALERIA

jeep avenger
jeep avenger
Jeep Avenger