29 czerwca 2022

Jaguar XJ40 – Brytyjski luksus czyli duże wydatki.

Jaguar kojarzy się przede wszystkim z luksusem, ale też z awaryjnością. Nie inaczej jest z modelem XJ40, który pamięta jeszcze lata 80. Duża i komfortowa, ale awaryjna i mało przyjemna w prowadzeniu limuzyna czwartej generacji wygląda zjawiskowo. Czy warto, by Jaguar XJ40 zaparkował w naszym garażu?

Seria XJ powstała w 1968 roku i według słów Sir Williama Lyonsa, czyli „Pana Jaguara” jak utarło się mówić, przedsiębiorcy i założyciela marki Jaguar, miał być najlepszym modelem firmy. Tak też się stało, choć przez lata Jaguar XJ nie ustrzegł się wpadek.

Czwarta generacja samochodu została zaprezentowana w 1986 roku, jednak trafiła na trudne dla firmy czasy. To właśnie wtedy Jaguar zaczął borykać się z kłopotami finansowymi i by ratować markę, zdecydowano o jej sprzedaniu Fordowi.

Jaguar XJ40

Jaguar XJ40

Model krytykowano za prostokątne reflektory i zachowawczą stylistykę, co miało pokazać, że marka jest nowoczesna. Nie tego oczekiwali klienci. W przypadku Jaguara XJ40 liczyła się brytyjskość, przywiązanie do tradycji i klasyka. Początkowo do napędu użyto silników rzędowych, sześciocylindrowych o pojemnościach 2919 cm³ i 3590 cm³. W 1990 roku zwiększono pojemność silników, a na rok przed planowaną modyfikacją pojawił się nowy silnik V12 6.0 l. o mocy 302 KM.

Stylowe i klasyczne nadwozie jak na limuzynę przystało, mierzy ponad pięć metrów długości, co może sugerować, że miejsca we wnętrzu Jaguara XJ40 będzie sporo. Nic z tego. Bagażnik kryje zaledwie 430 litrów pojemności, a miejsca na fotelach jest mniej więcej tyle, ile we współczesnym aucie kompaktowym.

Jaguar XJ40 ma jednak swój urok, a upływ czasu sprawił, że zakup brytyjskiej limuzyny coraz częściej jest możliwy dla przeciętnego kierowcy. Czy warto podarować sobie odrobinę luksusu właśnie w tym wydaniu?

Jaguar XJ40 – dostępne silniki

W gamie silnikowej tego modelu oferowano wyłącznie jednostki benzynowe. W ofercie znalazło się kilka silników rzędowych R6 i widlaste V12, które zmieniały się na przestrzeni lat:

  • 2.9 l. o mocy 150, 159 lub 167 KM.
  • 3.2 l. o mocy 200 KM, rozpędza się do setki w 9 sekund i pojedzie maksymalnie 211 km/h.
  • 3.6 l. o mocy 185, 203 lub 212 KM, oferowany od początku produkcji do ok. 1990, kiedy został zastąpiony przez silnik 4.0.
  • 4.0 l. o mocy 226 KM – stanowi najlepszy dostępny kompromis między osiągami i kosztami; do setki potrzebuje 8.1 sekundy, a jego maksymalna prędkość to 222 km/h.
  • 6.0 l. V12 o mocy 302 lub 311 KM – w mocniejszej odmianie rozpędza się do 100 km/h w 7,2 sekundy i rozwija prędkość 250 km/h.

Dobre osiągi tego auta mogą być związane z jego niską masą, bo choć to spora limuzyna to waży ok. 1700 kg.

Ile kosztuje Jaguar XJ40?

Dzisiaj Jaguar XJ40 to limuzyna niemal każdą kieszeń – w 2022 roku najtańsze egzemplarze kosztują nie więcej niż 10 tys. złotych, a najdroższe oferty nie przekraczają 50 tys. zł. Trzeba jednak pamiętać, że nie sztuką jest kupić Jaguara, ale sztuką jest go utrzymać. Jaguary są synonimem luksusu, ale nie słyną z wysokiej trwałości – wiele problemów w tym modelu naprawiano jeszcze w okresie gwarancji. Trzeba też pamiętać, że XJ40 produkowany był w czasach, gdzie nikt nie przejmował się ekologią i kierowany był raczej do osób, które nie przejmują się wysokim spalaniem.

Czy mimo to warto postawić na Jaguara XJ40? Zdecyduj, oglądając nasz test.