3 października 2022

Intercooler – co to jest, po co się go stosuje i jak działa?

Intercooler
Intercooler czyli chłodnica powietrza

Dlaczego piłkarze boją się mundialu w Katarze? Bo w upale słabnie ich wydajność. Wszystko przez gorące powietrze, którym oddychają. Podobnie jest z silnikiem. Jeśli do cylindrów trafi gorące powietrze, mocy będzie z tego niewiele. Właśnie dlatego powstał intercooler.

Intercooler to nic innego jak chłodnica powietrza, które po przejściu przez turbinę z powrotem trafia do silnika. Jeśli nie zostanie schłodzone, to silnik nie osiągnie dużej mocy.

Popularność intercoolerów zawdzięczamy modzie na turbosprężarki i to zarówno w silnikach Diesla, jak i benzyniakach. Szybko się wtedy okazało, że może i turbina tłoczy więcej powietrza do układu, ale jeśli nie jest ono schłodzone, niewiele to daje.

Poprawnie działający intercooler jest w stanie schłodzić sprężone powietrze nawet o 40 stopni Celsjusza, co może się przełożyć na 20-procentowy wzrost mocy. Wszystko przez zwiększenie gęstości powietrza korzystnie wpływającego na spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Rodzaje intercoolerów

W zależności od producenta intercooler może być zwyczajną chłodnicą, podobną do tej w układzie cieczy chłodzącej wyposażoną lub nie w wentylator. Standardowy intercooler ma wlot i wylot powietrza po tej samej stronie. Czasami konstrukcja i umiejscowienie silnika wymagają jednak innego rozwiązania, wtedy stosuje się chłodnicę typu cross-flow, gdzie wlot i wylot znajdują się po przeciwnych stronach.

Interccoler

Interccoler

Innym rozwiązaniem, znacznie mniej rozpowszechnionym jest natrysk wody na chłodnicę tak jak w przypadku spryskiwaczy szyb czy reflektorów. Realizowane jest to zwyczajną dyszą, która schładza układ, poprawiając jego wydajność. Ciekawe, że w wielu samochodach o sportowych aspiracjach takie rozwiązanie dostępne jest jako wyposażenie akcesoryjne.

Z płaszczem wody

Najbardziej skomplikowanym, a zarazem najpopularniejszym rodzajem intercoolera jest dzisiaj intercooler tzw. wodny. Takie rozwiązanie może i jest bardziej skomplikowane, ale także bardziej wydajne. Płyn w układzie znacznie szybciej odprowadza ciepło i chłodzi powietrze. Co ciekawe tego typu intercooler jest mniejszy od swojego klasycznego odpowiednika, jednak wymaga zastosowania dodatkowego osprzętu jak pompy, kolejnej chłodnicy czy zbiorniczek płynu. W konsekwencji cały układ jest więc znacznie większy i skomplikowany.

Jak to działa?

Powietrze wydostające się ze sprężarki specjalnym przewodem trafia do chłodnicy, którą chłodzi opływające powietrze. Właśnie dlatego intercoolery montowane są najczęściej tuż za przednim zderzakiem. Wszystko po to, by „łapały” jak najwięcej opływającego i chłodnego powietrza.

Jeśli w samochodzie zamontowany jest intercooler wodny lub z wentylatorem może być on schowany głębiej w komorze silnika.

Awarii brak

Każda nieszczelność intercoolera może obniżyć ilość powietrza, które ma trafić do silnika. A to wpływa na zmianę jakości mieszanki paliwowo-powietrznej i co za tym idzie, zakłóca proces spalania. Silnik traci dynamikę i zaczyna zużywać więcej paliwa.

W skrajnych przypadkach nieszczelności intercoolera mogą też prowadzić to uszkodzenia turbosprężarki. Warto o tym pamiętać i na czas kontrolować stan silnika oraz intercoolera, tym bardziej że wymiana samej chłodnicy do drogich nie należy.

Interccoler

Jest jednak dobra informacja, intercooler bardzo rzadko sam z siebie nie ulega awariom. Najczęściej dzieje się to za sprawą usterki mechanicznej. Kolejna dobra wiadomość jest jednak taka, że w przypadku popularnych marek samochodów nowy intercooler to wydatek około 200 – 400 zł.