6 grudnia 2022

Ford C-MAX II – Minivany były super! ale wyginęły | Test OTOMOTO TV

Ford C-Max to auto z olbrzymim potencjałem. Przestronny, wygodny i komfortowy samochód, który mimo swoich zalet nie wytrzymał konfrontacji z modnymi crossoverami. Czy w świecie SUV-ów warto skusić się na minivana?

Ford C-Max drugiej generacji do sprzedaży trafił w 2010 roku. Po czterech latach odświeżono jego wygląd, zmodernizowano silniki i wnętrze, by po kolejnych pięciu ogłosić koniec produkcji. Trzeciej generacji nie było. I nie będzie. A szkoda, bo C-Max to pierwszy minivan Forda, od pierwszej generacji mocno spokrewniony z Focusem. C-Max I zbudowany został na tej samej platformie C1 co Focus i Mazda Premacy.

Podobnie w drugiej generacji. C-Max Jako pierwszy model po miejskiej Fieście zaprojektowany został zgodnie z nowym językiem stylistycznym. Zyskał bardziej dynamiczną stylizację z dużym, trapezoidalnym wlotem w zderzaku, zadartą linią okien, agresywnie ukształconymi reflektorami i wyraźnie zarysowanymi przetłoczeniami na drzwiach bocznych.

Oprócz nowej stylistyki przyniosła ona coś znacznie ważniejszego – długą odmianę nadwoziową, czyli C-Maxa z dopiskiem Grand i możliwość przewożenia 7 osób. Samochód zyskał 14 cm długości i tyle samo centymetrów rozstawu osi, a także wyżej poprowadzoną linię dachu, odsuwane drzwi drugiego rzędu siedzeń, a także inaczej stylizowaną tylną część nadwozia.

Fiord C-Max

Wnętrze po lifcie zyskało na funkcjonalności i nowoczesności. Infotainment to teraz 8-calowy wyświetlacz z dobrze znanym systemem Sync z prostym, czytelnym i intuicyjnym sterowaniem. Pojawiły się także reflektory zintegrowane z ledowymi światłami do jazdy dziennej i przemodelowana tylna klapa.

Ford C-Max II – jaki silnik wybrać

Na samym początku Ford C-Max II dostępny był wyłącznie z jednym silnikiem benzynowym 1.6 l. Wolnossące odmiany rozwijały 85, 105 lub 125 KM, turbodoładowanie (EcoBoost) – 150 i 182 KM. Ten sam silnik dostępny był także z fabryczną instalację LPG, wtedy auto rozwijało 117 KM.

W 2012 roku gamę uzupełniły nowe trzycylindrowe jednostki 1.0 l. EcoBoost o mocy 100 i 125 KM, a po liftingu 1.6 l. EcoBoost ustąpiły miejsca silnikom 1.5 EcoBoost o tej samej moc.

W przypadku silników Diesla wybór ograniczał się do silników o pojemności 1.6 l. TDCi o mocy 95 i 115 KM oraz 2.0 l. TDCi 115, 140 i 163 KM. Po liftingu także zmniejszono pojemności tego mniejszego (moc 95, 105, 120 KM), z kolei silnik dwulitrowy podkręcono do 150 i 170 KM.

W słabszych silnikach Ford montował 6-biegową skrzynię manualną. W mocniejszych dwusprzęgłową skrzynię Powershift, która ma podobną trwałość jak popularne przekładnie DSG w Volkswagenach.

Ford C-Max II – typowe awarie

Wszystkie silniki stosowane w C-Maxie są godne polecenia. Nawet trzycylindrowe silniki EcoBoost dobrze znoszą większe przebiegi i mają wystarczającą moc.

Jeśli już coś się psuje w C-Maxie to nie silnik a np. układ klimatyzacji, skrzynia PowerShift, w której czasami zawodzi sterownik lub czujnik prędkości wałka. Słaba jest też powłoka lakiernicza, za to plastiki i materiały we wnętrzu dobrze znoszą próbę czasu.

Ford C-Max II – ile kosztuje?

Szukając kompaktowego auta dla rodziny, minivanem Forda bez wątpienia warto się zainteresować. Mimo kompaktowych wymiarów jest przestronny, funkcjonalny, oszczędny i stosunkowo bezawaryjny.

Przy zakupie tego auta oprócz silnika, wersji wyposażenia trzeba zdecydować, czy potrzebujemy odmianę Grand. To dodatkowe 14 cm przestrzeni, które mogą się zawsze przydać.

A jak Ford C-Max II wypadł w naszym teście? Jakie uzyskaliśmy spalanie, przyspieszenie i elastyczność? Zapraszamy na nasz test wideo na OTOMOTO TV.

Ford C-Maxx II - GALERIA

Fiord C-Max
Ford C-Max