11 października 2023

Finał Best Young Driver za nami. Jak wypadli Polacy?

Best Young Driver, czyli międzynarodowy finał konkursu OTOMOTO Najlepszy Młody Kierowca, za nami. Polskę reprezentowali Gabriela Mankiewicz i Andrzej Gut-Mostowy. Jak im poszło?

Na początku września odbył się polski finał konkursu OTOMOTO Najlepszy Młody Kierowca. Wśród pań zwyciężyła Gabriela Mankiewicz, zaś wśród mężczyzn wygrał Andrzej Gut-Mostowy. I to właśnie ta dwójka reprezentowała Polskę na międzynarodowym finale w Austrii.

Odbył się on pod Wiedniem, w miejscowości Teesdorf, gdzie na powierzchni 300 000 metrów kwadratowych, stworzono 9 tras treningowych, park terenowy (off-road), centrum motocyklowe i odkryty tor gokartowy. Jednak, choć praktyka jest ważna, nie można przecież zapominać o teorii. Dlatego na miejscu czekały też sale wykładowe wraz ze strefą szkoleń dotyczących ruchu drogowego przeznaczonych dla osób w każdym wieku, a w szczególności tych poniżej 18. roku życia.

W Austrii zjawili się przedstawiciele związków, federacji i klubów z niemal całej Europy, a także goście z Kenii i Botswany. Wśród nich była również biało-czerwona drużyna.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Choć w naturę wszystkich konkursów wpisana jest doza rywalizacji, to jednak w przypadku zmagań Best Young Driver na pierwszy plan zdecydowanie wybijała się troska o bezpieczeństwo. Każdy z uczestników podkreślał, że jest przede wszystkim ambasadorem bezpiecznej i rozważnej jazdy samochodem, a miejsce na wyścigi stanowią wyłącznie przeznaczone ku temu tory. Na drogach publicznych priorytetem musi być zaś bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz wzajemny szacunek. I to właśnie ta idea ma łączyć młodych kierowców.

Aby ideę wprowadzić w życie, w ośrodku w Teesdorf można się uczyć odpowiedniego zachowania w każdych warunkach drogowych. Instruktorzy płynnie i sprawnie demonstrują zagrożenia oraz podpowiadają co zrobić, aby je wyeliminować. Takich obiektów ÖAMTC (Austriacki Klub Samochodowy, Motorowy i Turystyczny) ma siedem. Ten pod Wiedniem jest największy. W Austrii każdy, kto zda egzamin na prawo jazdy, musi w ciągu 12 miesięcy zrealizować jazdy udoskonalające.

Jak wyglądała rywalizacja?

W tym roku tytuł Best Young Driver trafił do Austriaka Timo Svetiny, drugi był Elmedin Ćibo z Bośnii i Hercegowiny, a trzeci Alex Anastassov z Bułgarii.

Andrzej Gut-Mostowy zajął 13. miejsce, a Gabriela Mankiewicz – 20. Różnice pomiędzy miejscami 3. a 14. były minimalne. Polka, Gabriela Mankiewicz, świetnie pojechała slalom na czas, jazdę na płycie poślizgowej i na trolejach. Andrzej Gut-Mostowy był bardzo szybki w teście efektywnego hamowania na płycie poślizgowej, trolejach, off-roadzie i na płycie poślizgowej. Różnice w punktacji były niewielkie i do miejsc w pierwszej piątce zabrakło naprawdę niewiele.

Na koniec, w „szalonej” rywalizacji na torze kartingowym, gdzie reprezentacje krajowe tworzyli uczestnicy wraz z jednym z opiekunów/trenerów, Polska zajęła 6. miejsce, tracąc „pudło” po kraksie i zamieszaniu, na które nasi reprezentanci nie mieli wpływu. Emocje można było wręcz porównać do ostatniego wyścigu sezonu F1 z 2021 roku.

Wyróżnienie dla Polski

Oprócz indywidualnych osiągnięć Gabrieli Mankiewicz i Andrzeja Gut-Mostowego, w tym roku Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu wyróżniła także Polskę jako kraj. A to ze względu na fakt, że w latach 2012-2022 statystycznie zajęliśmy 2. miejsce w Europie z największa redukcją ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych.

Organizatorami konkursu OTOMOTO Najlepszy Młody Kierowca 2023 były Polski Związek Motorowy (PZM) i Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), a partnerami – OTOMOTO oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Zaś Austriacki Klub Samochodowy, Motorowy i Turystyczny (ÖAMTC) jako gospodarz międzynarodowego finału Best Young Driver, wraz z FIA region I (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) zorganizowali wydarzenie, które na długo pozostanie w pamięci.

Przyszłoroczna edycja konkursu będzie przygotowana przez ekspertów PZM wraz z tegorocznymi uczestnikami. Zmienią się format pytań i konkurencje finałowe. Więcej praktyki, mniej teorii. Czas wypracować w młodych kierowcach nawyki i pokazać, że jazda samochodem to nie tylko parkowanie i poruszanie się do przodu.

Zwiększona zostanie również liczba finalistów. Szczegóły na temat kolejne edycji zostaną przestawione już na początku 2024 roku. W oczekiwaniu na przyszłoroczną imprezę można poznać zasady, jakie obowiązywały w tym roku. Pisaliśmy o nich TUTAJ.