22 kwietnia 2024

Renesans u Fiata. Włosi szykują dwie zupełnie różne rodziny modeli

Nowy Fiat Panda

Fiat planuje wyodrębnienie dwóch głównych rodzin samochodów. Jedna z nich będzie inspirowana „pięćsetką”, natomiast druga – Pandą. Nowa generacja tej ostatniej ujrzy światło dzienne już latem bieżącego roku.

Według szefa designu Fiata – Francoisa Leboine – włoska marka ma dwie dusze. Jedną z nich wyraża pojęcie dolce vita (słodkie życie), co ucieleśnia „pięćsetka”. Obok niego jest również „bardziej praktyczne i funkcjonalne podejście”. Właśnie ono zdefiniowało oryginalną Pandę, zaprojektowaną przez Giorgetto Giugiaro.

„Te dwie dusze naszej marki odpowiadają dwóm różnym typom klientów. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że je mamy, ponieważ obie można interpretować w niezwykle oryginalny sposób. Dla nas, projektantów, to wręcz woda na młyn” – mówi Leboine w wywiadzie dla brytyjskiego Autocara.

Dodaje on również, że przyjęcie różnych języków projektowania dla dwóch rodzin pojazdów oznacza, że „Fiat nigdy nie będzie zbyt nudny i zbyt powtarzalny”.

Fiat i jego 5 konceptów

Niedawno Fiat pokazał 5 różnych konceptów, inspirowanych Pandą. Każdy z nich zawiera w sobie również elementy charakterystyczne dla fabryki tej włoskiej marki w turyńskiej dzielnicy Lingotto. Słynie ona przede wszystkim z toru testowego, ulokowanego na dachu. Znajduje on odzwierciedlenie przede wszystkim w owalnych elementach kabin tych aut.

Z kolei okna zakładu stały się inspiracją choćby dla reflektorów. Leboine podkreśla, że architektura tego budynku przejawia podejście do projektowania, w którym forma samochodów podąża za ich funkcją (TUTAJ poznasz najlepsze Fiaty w historii).

Pomimo czerpania inspiracji ze 100-letniego budynku, Fiat w swoich przyszłych modelach nie przejdzie na styl retro. „To, co dostajemy od Lingotto, to wieczna nowoczesność. Nie sądzę, żeby było coś retro w tym, co zrobiliśmy. Całkiem mi to odpowiada” – podkreśla Leboine.

„Wykorzystujemy przeszłość, aby opowiedzieć historię, ale tak naprawdę produkty, które tworzymy, są zdecydowanie nowoczesne, dlatego wybiegają w przyszłość” – dodaje projektant Fiata.

Fiat Panda będzie crossoverem?

Nowy Fiat Panda zostanie pokazany dokładnie 11 lipca bieżącego roku. Czyli w 125-lecie istnienia tej włoskiej marki. Auto powstanie na platformie Smart Car, na której już zbudowano Citroeny C3 i C3 Aircross oraz zupełnie nowego Opla Frontera.

Przyszła generacja Pandy ma być przede wszystkim pudełkowata. Jej wygląd zostanie oparty na koncepcyjnym Centoventi z 2019 roku, ale należy się spodziewać wyższego zawieszenia oraz mniejszej liczby zaokrąglonych elementów.

„Centoventi był wspaniałym samochodem koncepcyjnym, który pokazał filozofię Fiata w zakresie prostoty, przystępności cenowej i elastyczności. Zaproponował liczne inteligentne i sprytne rozwiązania, stanowiące o naszej sile” – mówi Leboine.

Co ciekawe, początkowo Centoventi nie miał być przekształcony w samochód produkcyjny. Kiedy Fiat stał się częścią koncernu Stellantis, zyskał znacznie więcej możliwości niż wcześniej. Mówiąc dokładniej, ma teraz dostęp do nowych technologii, w tym do wspomnianej wcześniej platformy Smart Car oraz przeznaczonych dla niej podzespołów.

Ma ona kluczowe znaczenie, aby zapewnić tej włoskiej marce odpowiednią elastyczność pod względem opracowywania nowych modeli dla różnych rynków. Poza tym architektura Smart Car cechuje się niewygórowaną ceną.

„Pięćsetka” wiecznie żywa

Obok linii modelowej Pandy, Włosi planują również rozwijanie „pięćsetki”. Wynika to z faktu, że modele tego producenta, inspirowane klasycznym Fiatem 500 z lat 50. XX wieku, cieszą się ogromnym zainteresowaniem ze strony klientów.

„Fiat 500 to zupełnie inna historia. Rozmawiamy z klientami, zdecydowanie zakochanymi w klimacie tego auta, które nigdy nie umrze i zawsze będzie miało swoich wiernych fanów” – mówi Leboine (TUTAJ poznasz plany dotyczące elektrycznego Fiata 500).

„Nie sądzę, żeby Fiat 500 kiedykolwiek wyszedł z mody” – kończy Leboine. A to świadczy o tym, że przyszłość tego auta oraz opartych na jego koncepcji stylistycznej modeli, jak choćby nowa „sześćsetka”, nadal będzie rozwijana.