FiJeep, Alfa Rpmeo z Polski

Fabryka FCA Tychy

Juliusz Szalek

5 stycznia 2021

Fiat, Jeep i Alfa Romeo z Polski

W Tychach Fiat Chrysler Automobiles rozpocznie budowę nie jednego samochodu, nie dwóch, a trzech kompletnie nowych aut hybrydowych i elektrycznych marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo. Seryjna produkcja pierwszego z nich ruszy już w połowie 2022 r.

Przygotowania do rozbudowy zakładu oraz tworzenie nowych linii produkcyjnych już się rozpoczęły. Jak powiedział Rafał Grzanecki, rzecznik prasowy FCA Poland pierwszy powstanie samochód marki Jeep, a następnie w kilkumiesięcznych odstępach wdrożona zostanie produkcja Fiata i Alfy Romeo.

Na razie nie wiadomo jakie modele będą powstawać w Tychach. Z pewnością jednak będą to małe samochody miejskie, z których słynie śląska fabryka. Przecież to tutaj powstawał przez lata Fiat 126p – Maluch, później Cinquecento i Seicento, Panda i Ford Ka, a od 14 lat do dzisiaj produkowany jest z sukcesem Fiat 500 oraz spokrewniony z nim Abarth 500 i Lancia Ypsilon, która w całości trafia na eksport.

Jakie modele?

Tego jeszcze nie wiadomo. W przypadku Fiata spodziewać się można nowej pięciodrzwiowej odmiany Fiata 500 z segmentu B-SUV.

Fiat Centoventi to na razie koncept
Fiat Centoventi to na razie koncept.

Jeśli mówimy o Jeepie, z pewnością nie będzie to żaden z istniejących modeli. Spodziewać się trzeba mniejszego auta niż Jeep Renegade, czyli długo zapowiadanego tzw. Baby Jeepa. Warto jednak pamiętać, że gdy w 2014 roku na rynku debiutował właśnie Renegade (zbudowany na wspólnej platformie z Fiatem 500L), już wtedy mówiło się, że to nowy Baby Jeep.

Pomysłów na Baby Jeepa było wiele. Oto jeden z nich.
Pomysłów na Baby Jeepa było wiele. Oto jeden z nich.

A jeśli chodzi o Alfę Romeo – niestety w Tychach nie będzie produkowana zapowiedziana i zaprezentowana jakiś czas temu Tonale. Marka powoli się odradza i planuje wprowadzanie do sprzedaży kolejnych modeli. U nas najpewniej produkowany będzie jeden z nich. Co istotne wszystkie auta będą budowane na nowej płycie podwoziowej z napędem hybrydowym lub elektrycznym.

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

Pewne jest także, że po rozbudowie fabryki, Fiat nie zrezygnuje z produkcji w Tychach Fiata 500 i Lancii Ypsilon.

Nowe modele na okrągłą rocznicę

Ogłoszenie decyzji o produkcji nowych hybrydowych i elektrycznych modeli w Tychach marek Fiat, Jeep i Alfa Romeo przypada na okrągłą rocznicę obecności marki Fiat w Polsce. Dokładnie 100 lat temu w Warszawie powstała spółka akcyjna Polski Fiat, a 11 lat później w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie rozpoczęła się produkcja pierwszych Fiatów na włoskiej licencji.

"<yoastmark

Fiat wrócił nad Wisłę po wojnie i w 1967 roku w warszawskiej FSO ruszyła produkcja znowu licencyjnego Polskiego Fiata 125p. Sześć lat później w FSM w Bielsku-Białej z linii montażowej zjechały pierwsze egzemplarze Fiata 126p, a w 1975 roku ruszyła produkcja tego modelu w zakładzie w Tychach.

Jedno auto na minutę

Przez wszystkie te lata w fabryce produkowano nie tylko Malucha, Pandę, Cinquecento i Seicento. Montowano także Fiata Punto, Ducato i Punto II, a od 1998 roku Bravo, Brava i Marea, a także Marea Weekend. Później do fabryki w Tychach z zakładu w Bielsku-Białej przeniesiono montaż innych modeli — Palio, Uno, Siena i Palio Weekend.

Spółka FCA Poland, do której należy fabryka w Tychach, to największa z 13 spółek włosko-amerykańskiej Grupy Fiat Chrysler Automobiles w Polsce. Sam zakład w Tychach zatrudnia ponad 2,5 tys. osób i jest jednym z najnowocześniejszych na świecie.

Produkcja Tychy
Produkcja Tychy

Fabryka zajmuje powierzchnię 2,4 mln m kw., z czego pół mln m kw. to hale produkcyjne. Z linii montażowych co minutę zjeżdża dzisiaj nowy samochód, a 99 proc. produkcji trafia na zagraniczne rynki, do blisko 60 krajów świata. W rekordowym 2009 roku zakład opuściło ponad 600 tysięcy samochodów.

 

Czytaj więcej:

 

Filtr DPF – naprawiać, wymieniać, czy wycinać?

Najpopularniejsze auta używane w Polsce.

Nowy podatek od samochodów. Nawet 100 tys. zł.

Inwestycja w klasyka. Czy to się opłaca?

Używane auto za grosze – do 1000 zł.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.