Renault Zoe

Juliusz Szalek

13 grudnia 2021

Dopłaty do samochodów elektrycznych wreszcie w leasingu i wynajmie.

 

Po wielu miesiącach oczekiwania NFOŚiGW w ramach programu „Mój elektryk” wreszcie uruchomił dopłaty do samochodów elektrycznych w leasingu lub wynajmie długoterminowym. Zdaniem ekspertów dopiero to może tak naprawdę rozruszać rynek elektryków w Polsce.

Dlaczego? Bo nie jest tajemnicą, że ponad 70 proc. kupowanych nowych samochodów osobowych to właśnie leasing lub wynajem długoterminowy. Rzadko kto dzisiaj wykłada na zakup auta gotówkę. I to niemałą, bo średnia cena nowego auta kompaktowego przekroczyła już dawno 120 tys., a samochody elektryczne są jeszcze droższe.

Udział zakupów firmowych w segmencie aut elektrycznych, jak wynika ze statystyk, jest jeszcze większy i sięga 90 proc. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej szacuje, że średnio cztery na pięć nowych aut w Polsce trafia do przedsiębiorców właśnie w formie leasingu lub wynajmie.

Bank Ochrony Środowiska, który jako jedyny jest upoważniony do realizacji programu, pod koniec listopada podpisał pierwsze umowy z firmami leasingowymi w ramach programu Mój elektryk”. W efekcie pierwsze firmy leasingowe Arval, LeasePlan i Volkswagen Financial Services zaczęły przyjmować wnioski o leasing i najem samochodów elektrycznych z dopłatą NFOŚiGW.

Jakie samochody objęte są dopłatami?

Dopłatami do leasingu objęte są pojazdy zeroemisyjne kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu max. 8 osób) oraz pojazdy kategorii N1 (pojazdy dostawcze z masą do 3,5 t).

Jak działa program?

Formalności są uproszczone do minimum. Wniosek o dotację i leasing przedsiębiorca załatwia w firmie leasingowej, która podpisała umowę z BOŚ (Bank Ochrony Środowiska). Z dopłat do leasingu mogą skorzystać m.in.:

  • przedsiębiorcy,
  • osoby fizyczne,
  • spółdzielni,
  • rolnicy indywidualni,
  • jednostki sektora finansów publicznych,
  • stowarzyszenia,
  • fundacje,
  • kościoły,
  • inne związki wyznaniowe.

Jeśli staramy się o dopłatę zakupu elektryka za gotówkę, indywidualnie całą procedurę związaną z dotacją zainteresowany kierowca musi przejść samodzielnie. Co więcej, musi najpierw zapłacić za auto, by później otrzymać zwrot części poniesionych kosztów, czyli dotację.

Ile wyniesie dopłata?

Kwoty dopłat są takie same jak w przypadku zakupów indywidualnych. Zamiast progu związanego z liczbą dzieci w gospodarstwie, więcej o tym pisaliśmy TUTAJ (dopłata w przypadku posiadacza karty dużej rodziny wynosi nie 18 750 a 27 tys.) pojawił się próg deklarowanego przebiegu rocznego. I tak w przypadku auta osobowego i deklaracji pokonania rocznie do 15 tys. km dopłata wynosi 18 750 zł. Jeśli przedsiębiorca zadeklaruje przebieg powyżej 15 tys. kilometrów, może liczyć na 27 tys. dopłaty.

Nie zmieniła się także maksymalna wartość pojazdu, do którego staramy się o dotację i wynosi ona 225 tys. zł.

W przypadku samochodów dostawczych do 3,5 t pokonujących mniej niż 20 tys. km rocznie można zyskać do 20 proc. kosztów kwalifikowanych (ale nie więcej niż 50 tys. zł) lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (ale nie więcej niż 70 tys. zł) – w przypadku przebiegów powyżej 20 tys. km.

Cena niższa, niższe raty

Dopłata w leasingu w całości przeznaczona jest na spłatę kapitału. Od samego początku umowy wynajmu samochodu elektrycznego pomniejsza ona wartość raty.
Jak obliczył Arval, po uwzględnieniu dofinansowania z programu Mój elektryk miesięczna rata za samochód elektryczny może być niższa od 300 do nawet 800 zł.

Przykładowe porównanie najmu z i bez dopłaty:

  • Renault ZOE – wynajem na 36 miesięcy, limit 15 000 km – 1259 zł netto / 1769 zł netto bez dopłaty (rata mniejsza o 510 zł);
  • Hyundai IONIQ 5 – wynajem na 36 miesięcy, limit 15 000 km – 1709 zł netto / 2309 zł netto bez dopłaty (w kieszeni zostaje 600 zł);
  • Tesla Model 3 – wynajem na 36 miesięcy, limit 15 000 km – 2159 zł netto / 2789 zł netto bez dopłaty (mniej o 630 zł);
  • Mercedes EQA – wynajem na 36 miesięcy, limit 15 000 km – 1919 zł netto / 2459 zł netto bez dopłaty (540 zł taniej miesięcznie).

Jak wynika z kolei z kalkulacji Volkswagen Financial Services w ofercie Lease&Care dla firm przy limicie do 15 tys. km i 36-miesięcznej umowie nowy VW ID.3 kosztuje miesięcznie od 1077 zł netto miesięcznie, Skoda Enyaq iV 60 od 1450 zł, Audi Q4 e-tron od 1505 zł, a VW ID.4 od 1831 zł netto miesięcznie.

Budżet nie jest z gumy

W programie NFOŚiGW przeznaczono aż 600 mln zł na dopłaty dla przedsiębiorców, samorządów i innych instytucji publicznych, które zdecydują się na zakup, leasing lub wynajem pojazdu elektrycznego. Dofinansowanie przysługuje bez względu na liczbę samochodów, które będzie wykorzystywał przedsiębiorca lub instytucja.

Wnioski o dofinansowanie będzie można składać do 30 września 2025 roku lub do wyczerpania środków z programu. Jednak jak zapewniają twórcy programu, niewykluczone, że rząd będzie w trakcie trwania programu zasilał jego budżet dodatkowymi pieniędzmi.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.