11 października 2021

Czy Polacy nie chcą już motorowerów?

Najpopularniejsze marki i modele motocykli: motorowery bez popytu
Wg danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, we wrześniu zarejestrowano 2558 motocykli. To wynik o 16,9% mniejszy niż przed rokiem! Wówczas rynek odrabiał jednak straty po miesiącach lockdownu. Ale jeśli tę liczbę porównamy z rokiem 2019, to wynik także jest niższy o 1,3%. Spadki nie rozkładają się jednak równomiernie pomiędzy różnymi kategoriami jednośladów. 

Schyłek sezonu, czy koniec mody?

Najmniejsze zainteresowanie we wrześniu 2021 odnotowały motorowery. Wg danych PZPM zarejestrowano ich 1097, co oznacza spadek o 29,3% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Ale jednocześnie jest to najniższy miesięczny wynik od 2005 roku, od kiedy PZPM zbiera tego typu dane.

Czytaj też: Spadek zainteresowania motocyklami. Czy to oznaki jesieni? >>>

Motocykle radziły sobie lepiej, bo zarejestrowano ich 1461 (spadek o 4,6% rok do roku). Nadal na polskim rynku najpopularniejsze są małe pojemności silników do 125cm3 (42% rejestracji w miesiącach styczeń – wrzesień). Ale już patrząc na dynamikę sprzedaży, można zauważyć wyraźny zwrot w kierunku maszyn cięższych i droższych. We wrześniu, zainteresowanie motocyklami 125cm i 125-250cm3 zmalało, natomiast jednoślady z silnikami 250-500, 500-750 i 750+ odnotowało dwucyfrowe wzrosty.

motorower we Włoszech

Motorowery to jedne z najczęstszych obiektów fotograficznych południowej Europy. A jednak, w Polsce zainteresowanie nimi znacznie spadło.

Najpopularniejsze marki i modele motocykli

Na OTOMOTO we wrześniu 2021 r. niezmiennie najpopularniejsza była Honda (19,5% wyświetleń), a na drugim miejscu Yamaha (18% wyświetleń). Obie marki odnotowały wzrost zainteresowania w porównaniu z sierpniem. Na kolejnych pozycjach rankingu popularności znalazły się BMW (10% wyświetleń) oraz Suzuki (9,7% wyświetleń). 

Wśród konkretnych modeli motocykli, nadal największe zainteresowanie wzbudzają ogłoszenia sprzedaży Hondy CBR (3,4% liczby wyświetleń). Na drugim miejscu popularności jest Yamaha MT (2,3% wyświetleń), a trzecie miejsce na podium zajmują aż dwa modele motocykli: BMW R i BMW GS (oba odnotowały po 2% wyświetleń ofert). 

Poszukiwane młode, ale i raczej tanie

Co trzeci wyświetlany motocykl był w wieku 1-5 lat (33,6% wyświetleń). Ale popularne są także dużo starsze jednoślady. Motocykle z roczników 2003 – 2007 odnotowały we wrześniu aż 17,1% wyświetleń ogłoszeń, a te z roczników 2008 – 2012 niewiele mniej (16,3% wyświetleń ofert). Nadal najpopularniejszy przedział cenowy to 10 – 15 tysięcy złotych (16% wyświetleń), ale już prawie co dziesiąty ogląNajpopularniejsze marki i modele motocykli we wrześniudany motocykl kosztował 30 – 40 tysięcy złotych. A ogłoszenia pojazdów w cenie powyżej 50 000 złotych wyświetlano aż 13,6% razy.

Wśród popularnych typów motocykli niezmiennie wygrywają Touring (23,4% wyświetleń). Dalej są jednoślady typu Naked (16,3% wyświetleń) oraz Choppery (15,1% wyświetleń). Te ostatnie odnotowały wzrost zainteresowania o 0,6 p.p. miesiąc do miesiąca. Na kolejnych miejscach są motocykle sportowe (12,1% wyświetleń i spadek popularności o 0,5 p.p. w porównaniu z sierpniem) oraz skutery (9,3% wyświetleń, spadek o 1 p.p.).

Potencjalni kupujący najchętniej szukają motocykli krajowych (66,2% wyświetleń). Ale rośnie popularność pojazdów z Niemiec (11,4% wyświetleń) oraz tych z USA (6,8% wyświetleń). Co ciekawe, we wrześniu wśród popularnych ofert po raz pierwszy pojawiły się jednoślady z Kanady (0,8% wyświetleń).