16 lutego 2022

Czarny SUV w automacie. Też o nim marzysz?

czarny suv na lotnisku
Podsumowując miniony rok na rynku motoryzacyjnym w Polsce można powiedzieć, że kierowcy w salonach kupowali to co było, a niekoniecznie to co chcieli. Nie znaczy to jednak, że nie da się określić ich preferencji w zakresie wymarzonego samochodu. Analiza statystyk OTOMOTO jednoznacznie wskazuje na cechy pojazdów, które cieszyły się największym zainteresowaniem potencjalnych kupujących.

Co drugi Polak chce SUV-a

Już prawie połowa kierowców rozglądających się z nowym samochodem rozważa zakup SUV-a (46,4% wyświetleń ogłoszeń). „Miejskie terenówki” już od kilku lat są liderami popularności, ale z roku na rok zainteresowanie nimi wzrasta. Jednocześnie systematycznie maleje liczba wyświetleń dla sedanów i kompaktów. Wielu producentów właśnie do SUV-ów wprowadza silniki hybrydowe albo elektryczne. Mimo że ceny paliwa rosną, zainteresowanie tymi autami prawdopodobnie utrzyma trend rosnący. Czytaj więcej w raporcie Internetowy Samochód Roku 2021 >>>

ulice warszawy, samochody

Na polskich ulicach coraz częściej oglądamy SUV-y. Niemal co drugie przeglądane nowe auto w OTOMOTO ma właśnie ten typ nadwozia.

Czarny królem szyku i elegancji

Jednocześnie, chociaż kierowcy preferują większe i wyższe nadwozia, to zdają się wyznawać zasadę, że „czarny wyszczupla”. Co piąty potencjalny kupujący oglądał ogłoszenia pojazdów w różnych odcieniach czerni (22,1% wyświetleń). A jeżeli do tego dołożymy jeszcze samochody w kolorze szarym, to łącznie mamy już łącznie 41,7% wyświetleń wszystkich nowych aut.

Polscy kierowcy stracili natomiast sympatię do koloru białego, który jeszcze dwa lata temu był najchętniej oglądanym w ogłoszeniach. W aktualnym raporcie zajmuje dopiero trzecie miejsce (19,5% wyświetleń). Z roku na rok rośnie natomiast zainteresowanie samochodami w kolorze niebieskim.

Hybrydy mają się coraz lepiej

Już co dziesiąty potencjalny kupujący rozważa wybór napędu hybrydowego. Mniej użytkowników interesuje się silnikami elektrycznymi (3,6% wyświetleń). Należy jednak przypomnieć, że miniony rok był rekordowy na polskim rynku jeśli chodzi o pojazdy niskoemisyjne.

Wg danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, liczba samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in podwoiła się w stosunku do 2020 roku. Z kolei na OTOMOTO o ponad 100% wzrosła rok do roku liczba ofert sprzedaży samochodów niskoemisyjnych. Więcej piszemy o tym tutaj >>>

Nadal najchętniej wybieranym napędem są silniki benzynowe (61,2% wyświetleń ogłoszeń), a w drugiej kolejności silniki Diesla (23,3% wyświetleń). Silniki spalinowe tracą jednak na popularności w kolejnych edycjach naszego raportu.

Nowe auto tylko z automatyczną skrzynią biegów

Nie ma natomiast wątpliwości, że polscy kierowcy pokochali automaty! Po wielu latach, kiedy automatyczna skrzynia biegów traktowana była jako gadżet albo fanaberia, teraz chce ją mieć większość z nas. Już ponad 70% wyświetlonych ogłoszeń dotyczyło właśnie takich samochodów. A ich popularność urosła rok do roku o 14,3 p.p. Co ciekawe, zainteresowanie takimi pojazdami nieco przewyższa ich podaż na rynku, bo wśród ogłoszeń sprzedaży, tylko 59,2% stanowiły automaty.

Czy musisz wymieniać olej w skrzyni biegów? Sprawdź >>>

Ponad 100.000 zł na nowe auto to już standard

Listę preferencji potencjalnych kupujących zamykamy analizą preferencji cenowych. Najczęściej wyświetlane były oferty sprzedaży samochodu za 100.000-149.000 złotych (26,7% wyświetleń). Na drugim miejscu zainteresowania użytkowników znalazły się pojazdy za 150.000-199.000 złotych (15,5% wyświetleń ofert), a na trzecim te jeszcze droższe w cenie do 249.000 złotych. Łącznie, samochody z przedziału cenowego 100.000-249.000 złotych, odpowiadały za ponad połowę wyświetleń wszystkich ogłoszeń samochodów nowych.