9 lutego 2023

Citroen C4 II – Prosty, solidny kompakt | Test OTOMOTO TV

Citroen C4 II jest wygodnym autem kompaktowym. Wygodnym ze względu na dość miękkie zawieszenie i komfortowe wnętrze. Nawet jak na dzisiejsze standardy auto jest dobrze wyposażone, a przy tym nie kosztuje zbyt wiele. Jak sprawdziło się w teście?

Pierwsza generacja Citroena C4, która pojawiła się w 2004 roku nie dość, że zachwyciła efektownym projektem, udaną konstrukcją i ekstrawaganckimi rozwiązaniami, jak choćby nieruchomy środek kierownicy, to na dodatek okazała się prawdziwym hitem sprzedażowym. Druga generacja auta, już tak nowatorska i pomysłowa nie była. Ot kolejny samochód kompaktowy, który miał konkurować z najlepszymi: Volkswagenem Golfem, Oplem Astrą, Fordem Focusem czy Kia Ceed.

Citroen C4 II pojawił się na rynku w 2010 roku. Może i nie był tak ekstrawagancki, jak poprzednik, ale poprawiono jakość wykończenia wnętrza, wyciszenie, zadbano o nowoczesne nadwozie i szeroką gamę silnikową.

Citroen C4 II

Dużym minusem jest fakt, że auto dostępne było wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback. Charakterystycznym elementem stały się tylne lampy, których jedna część powędrowała na tylną klapę. C4 także urosło, więcej miejsca zrobiło się na tylnej kanapie, a kufer wreszcie mógł pomieścić solidne 408 litrów.

W trakcie produkcji C4 w sprzedaży pojawiła się także luksusowa odmiana modelu, czyli Citroen DS4 (2011 r.). Mechanicznie auta były identyczne, jednak pod względem jakości materiałów i wykończenia DS był o poziom wyżej. Citroen dopiero kilka lat później (w 2014 roku) zdecydował, że wydzieli osobną markę DS.

Produkcja C4 na rynek europejski została zakończona w 2018 roku. Auto nie doczekało się następcy. Jego miejsce miał zając crossover C4 Cactus jednak nie do końca to się udało. Dopiero w 2020 roku francuska marka zaprezentowała nową generację Citroena C4. Trójce już jednak bliżej do crossovery niż hatchbacka.

Citroen C4 – jaki silnik wybrać?

Gama silnikowa jest szeroka. Citroen C4 pod maską miał zarówno silniki benzynowe, jak i diesla o pojemności od 1.2 do 2.0 litrów od 92 do 156 KM.

Najbardziej polecane, ze względu na trwałość i stosunkowo niskie koszty naprawy, są silnik diesla i to bez znaczenia czy 1.6 l. czy 2.0 l. Ich moc waha się miedzy 91 a 120 KM w przypadku mniejszej pojemności i 150 w przypadku dwulitrówki.

Kłopotem może być tutaj zawór EGR, FAP, a przy wyższych przebiegach także dwumasowe koła czy turbiny. Typowe dla jednostki 1.6 HDi jest wypalanie podkładek pod wtryskiwaczami. Kapryśna okazuje się także elektronika.

Wybrane silniki

SILNIK1.2 PureTech1.6 VTi1.6 THP1.6 HDi1.6 e-HDi2.0 HDi
Pojemność skokowa1199 cm³1598 cm³1598 cm³1560 cm³1560 cm³1997 cm³
Zasilaniebenzynowybenzynowyturbo, benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Moc maks.130 KM120 KM156 KM92 KM112 KM150 KM
Maks. moment obr.230 Nm160 Nm240 Nm230 Nm270 Nm340 Nm
Przysp. 0-100 km/h11,9 s10,8 s8,7 s12,9 s11,3 s8,6 s
Prędkość maks.199 km/h193 km/h214 km/h180 km/h190 km/h207 km/h
Średnie zuż. paliwa4,8 l/100 km6,2 l/100 km6,4 l/100 km4,2 l/100 km4,6 l/100 km4,9 l/100 km

Z kolei największym kłopotem silników benzynowych 1.6 l. (szczególnie turbodoładowanych THP) skonstruowanych wspólnie z BMW jest nietrwały rozrząd oraz skłonność do zacierania się. Awarii ulegają także napinacze i wariatory faz rozrządu, poza tym w wersji THP dochodzi podatność na odkładanie się nagaru. Bez zdejmowania głowicy nie da się nic z tym zrobić. Właśnie dlatego, jeśli już Citroen C4 w benzynie to zostaje dość słaby i trzycylindrowy silnik 1.2 l. PureTech o mocy 110 lub 130 KM montowany odpowiednio od 2014 i 2015 roku. Wcześniej ich miejsce zajmował nieco większy silnik 1.4 l. VTi 95 KM oraz 1.6 VTi 120 KM, które nie są polecane ze względu na słabe osiągi i duże zużycie paliwa.

Citroen C4 II

A jeśli ktoś szuka usportowionego Citroena C4 VTS albo edycji specjalnej by Loeb, które dostępne były w I generacji, to jej nie znajdzie. Najmocniejsza odmiana Citroena C4 II generacji ma zaledwie 156 KM (1.6 l. THP).

Citroen C4 II – ile kosztuje?

Citroen C4 II to popularny model. Liczba ogłoszeń jest imponująca, jest więc w czym wybierać. Wśród ogłoszeń na OTOMOTO znaleźć można sporo wersji benzynowych i wysokoprężnych. To dowód, że mimo złych opinii Citroen potrafi urzec wdziękiem i trwałością.

Dysponując budżetem w wysokości 20 tys. zł., można spokojnie przebierać w ofertach. Jeśli dołożymy 5 tys. zł., wskakujemy w kategorię najdroższych egzemplarzy z niskimi przebiegami. A najtańsze Citroeny C4 to wydatek około 13 tys. zł.

A jak Citroen C4 wypadł w naszym teście? Czy wypada lepiej przy poprzedniej generacji? Jak wygląda kwestia bezpieczeństwa i awaryjności? Czy prościej znaczy lepiej? Za co trzeba pochwalić Citroena C4 II, a na co na pewno trzeba uważać? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.

Citroen C4 II - GALERIA

Citroen C4 II
Citroen C4 II
Citroen C4 II