Ciśnienie w oponach motocykla - jakie dobrać?

Szymon Staśkiewicz

27 kwietnia 2021

Ciśnienie w oponach motocykla – jak wpływa na jazdę?

Do tej pory jeszcze nikt nie wymyślił takiej opony, która nie potrzebowałaby wsparcia powietrza. Jak zatem odpowiednio dobrać ciśnienie w oponach motocykla? Wszystko zależy od specyfiki trasy, jaką chcemy pokonać. Uliczna podróż, wyjazd na tor, czy wypad w teren – każda z tych opcji wymaga indywidualnego podejścia do tematu. Pompowanie koła nie jest rzeczą wymagającą szczególnych umiejętności. Jednak wyczucie, ile faktycznie powinno się dmuchać jest bardziej problematyczne, gdyż ciśnienie może być zbyt niskie, jak również za wysokie. Co się dzieje z motocyklem, kiedy parametry nie są zachowane i jak uniknąć nagłych “niespodzianek”? 

Jazda po szosie

Na rozgrzewkę zaczniemy temat jazdy po drodze publicznej. Tak naprawdę to, ile należy “dmuchnąć”, zanim wyjedziemy na ulicę zależy przede wszystkim od tego, jak ciężki jest motocykl oraz od wagi kierowcy. Logiczne jest, że motocykl o wadze bliskiej 200kg będzie potrzebował więcej powietrza w oponach, niż taki, który ledwo przekracza 100kg. Najbezpieczniej stosować się do zaleceń producenta dlatego, że “gumy” są produkowane pod dany model motocykla.

 

Jakie ciśnienie w ogumieniu motocykla?
Ciśnienie w oponach motocykla jest zależne od masy własnej pojazdu i masy kierującego

Jeśli indeks wagi zaleca ciśnienie 2,5 bara, to prawdopodobnie właśnie taka ilość powietrza będzie najlepiej sprawować się w trasie. Warto jednak spróbować jazdy na delikatnie innym ciśnieniu (odbiegając od zaleceń do ok. 0,2 bara) w górę, czy w dół, a to za sprawą tego, że doznania z jazdy są dość mocno subiektywne i to, że znajomy jeździ na ciśnieniu “x” w oponach nie powinno być dla nas punktem odniesienia. 

Ważne: ciśnienie w oponach samochodu >>>

Jazda po torze

Tor to idealne miejsce do poprawy umiejętności. W bezpiecznych warunkach można sobie pozwolić na rzeczy, które na drodze są nie do pomyślenia. Należy jednak pamiętać, że występują tam również o wiele większe obciążenia, niż na ulicznej przejażdżce. Opony bardzo szybko potrafią się nagrzać, a nawet przegrzać! Przez wzrost temperatury, zmianie ulega ciśnienie w kołach, a może to być nawet 0,3 bara. Dlatego warto przed wjazdem na tor nadmuchać na tyle mniej “tlenu”, aby rozgrzane opony miały wartości zalecane jak na indeksie. Gwoli przypomnienia, rozszerzalność temperaturowa gazów jest zależna od stylu jazdy, więc znowu ciśnienie jest kwestią bardzo indywidualną.

Offroad

Koneserzy bezdrożnych przepraw zapewne wiedzą, że w terenie dużo powietrza może bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Pamiętajmy jednak, że nie powinno się popadać w skrajności (!). Kiedy ciśnienie w oponach motocykla jest za wysokie, każda nierówność będzie bardziej odczuwalna, ponadto pojazd może być podsterowny lub przednie koło może wyślizgiwać się na zewnątrz. Wszystko za sprawą tego, że opona ma styczność z podłożem na znacząco mniejszej powierzchni, niż kiedy powietrza jest za mało. Wtedy motocykl może być zbyt zwrotny, a wykonanie kontry będzie o wiele bardziej problematyczne.

Jazda motocyklem w offroadzie może wymagać zmniejszenia nominalnego ciśnienia w oponach

Poza tym, zbyt niskie wartości będą przekładać się na większe tarcie, a co za tym idzie – spalanie (bardziej istotne przy wyjazdach na szosę, niż offroad) również rośnie! Na dobry początek warto spróbować jazdy na ciśnieniu ok. 2,0 barów, a następnie manewrować ciśnieniem w zależności od tego, jak mocną przyczepność się preferuje.

Ciśnieniomierz dla motocyklisty

Warto wyposażyć się w osobisty ciśnieniomierz, który będzie można zabrać ze sobą dosłownie wszędzie. Jest to sprzęt za niewielkie pieniądze, a oferuje precyzyjniejszy pomiar. Zalecane jest regularne kontrolowanie ciśnienia w oponach (najlepiej przed każdą podróżą, a nawet kilka razy w trakcie, jeśli trasa przebiega na różnych wysokościach oraz przy dużej amplitudzie temperatur.  Mam nadzieję, że artykuł choć trochę ułatwił Wam życie, a wątpliwości zostały rozwiane.

***

Szymon Staśkiewicz – startuje w motocrossie od 2007 roku. Pierwszy tytuł mistrzowski zdobył w 2009 roku w klasie MX65. Jedenasty zawodnik Mistrzostw Europy EMX125 w 2016 roku. W 2019 zdobył tytuł Mistrza Polski MX2 Junior oraz dwa tytuły Wicemistrza Polski MX2 / MX OPEN. Licencjonowany instruktor sportów motocyklowych. Zajawkowo DJ, edytor filmowy i downhillowiec.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.