10 listopada 2022

Chip tuning – czym jest oraz jakie są jego wady i zalety?

chip tuning

90, 120 a może 180 koni mechanicznych? Ile by nie było, zawsze przydałoby się więcej. To podstawowy parametr każdego samochodu. To m.in. od niego zależy dynamika jazdy. Czy można zwiększyć moc silnika w prosty u szybki sposób? Owszem. Rozwiązaniem jest chip tuning.

Chip tuning to elektroniczne zwiększenie mocy silnika samochodu. Dla jednych to tylko zwiększenie radości z jazdy, dla innych także kwestia bezpieczeństwa, choć z tym można polemizować. Zwiększenie mocy silnika z pewnością sprawi, że auto stanie się żwawsze, bardziej dynamiczne, a także zacznie zużywać mniej paliwa. Tak, tak zwiększenie mocy a co za tym idzie i momentu obrotowego sprawi, że silnik zacznie zupełnie inaczej oddychać.

Chip tuning – czym jest i jaki ma cel?

W skrócie chip tuning polega na wykorzystaniu rezerw, jakie drzemią w silniku i jakie zostawił producent. W różnych modelach można spotkać te same silniki o różnej mocy. To właśnie różnice wynikające z różnego oprogramowania silnika, jakie zastosował producent.

Skoro tak, to, dlaczego producenci fabrycznie nie stosują chip tuningu, albo po prostu nie wyciskają z silnika lepszych osiągów? W grę wchodzi wiele czynników. Jednym z nich jest wydłużony interwał serwisowy silnika. Im mniej rezerw zostawimy silnikowi, tym bardziej trzeba o niego dbać, a producenci przyzwyczajają nas do wymiany oleju nawet, co 30 tys. km.

Changing car setting

Jeśli silnik jest bardziej wysilony, trzeba pamiętać o znacznie częstszej wymianie oleju. Do tego dochodzą kwestie norm emisji spalin, sprawy podatkowe, czyli ograniczenia mocy w zależności od rynku, na którym auto jest sprzedawane oraz homologacje, które precyzyjnie określają sposób pomiaru spalania oraz normy, przy jakich prędkościach auto musi osiągnąć dany wynik.

Spalanie mierzone jest dla prędkości 90 i 120 km/h, Właśnie, dlatego producenci ograniczają osiągi i spalanie paliwa dokładnie przy tych prędkościach. Dodatkowo na 4 i 5 biegu wytwarzają tzw. dziury w gazie, które poniżej 3000 obrotów mają one symulować i poprawić spalania w cyklu miejskim.

Chip tuning a tuning mechaniczny

Chip tuning w żaden sposób nie ingeruje w mechanikę silnika. Nie zmienia się w nim żadnej części ani nie poddaje się ich modyfikacji. Auto jest fabryczne, zmienia się jedynie oprogramowanie.

Katalogi przyrostu mocy

Największe pole do popisu daje chip tuning w autach z turbosprężarkami lub kompresorami. To właśnie w nich przyrost mocy będzie najbardziej zauważalny.

Przyjmuje się, że chipy w silnikach z turbinami lub kompresorami powietrza poprawiają moc i moment obrotowy nawet o 20-25 proc.
W silnikach wolnossących także można stosować chip tuning. Tutaj jednak przyrosty są mniejsze o ok. 5-10 proc. Oprócz zwiększenia mocy i momentu obrotowego to właśnie w tych silnikach można zauważyć z kolei wyraźny spadek zużycia paliwa.

Przed zastosowaniem chip tuningu w specjalistycznych katalogach można sprawdzić, na jaki przyrost mocy możemy liczyć. W końcu nie można podnosić mocy w nieskończoność. Nowe oprogramowanie nie może wpływać na żywotność silnika i jego podzespołów.

Przykładowy przyrost mocy dla silników Audi, BMW, Alfa Romeo i Kia.

Audi

Audi A6 C6OryginałChip Tuning
mocmomentmocmoment
Audi A6 C6 2.0 TDI 103kW140 KM335 Nm182 KM (+42)400 Nm (+65)
Audi A6 C6 2.0 TDI 125kW170 KM350 Nm197 KM (+27)412 Nm (+62)
Audi A6 C6 2.7 TDI 120kW163 KM380 Nm235 KM (+72)494 Nm (+114)
Audi A6 C6 2.7 TDI 132kW180 KM380 Nm227 KM (+48)446 Nm (+66)
Audi A6 C6 3.0 TDI 155kW211 KM450 Nm267 KM (+56)545 Nm (+95)
Audi A6 C6 3.0 TDI 165kW224 KM450 Nm252 KM (+27)556 Nm (+106)
Audi A6 C6 3.0 TDI 171kW234 KM450 Nm273 KM (+39)555 Nm (+105)
Audi A6 C6 2.0 TFSI 125kW170 KM280 Nm245 KM (+75)420 Nm (+140)

 

BMW

BMW 3 F30 (FL)OryginałChip Tuning  
mocmomentmocmoment   
BMW 3 F30 (FL) 316d 2.0 85kW116 KM270 Nm174 KM (+58)369 Nm (+99)
BMW 3 F30 (FL) 318d 2.0 110kW150 KM320 Nm173 KM (+23)405 Nm (+85)
BMW 3 F30 (FL) 320d 2.0 120kW EDE163 KM380 Nm209 KM (+46)436 Nm (+56)
BMW 3 F30 (FL) 320d 2.0 140kW190 KM400 Nm228 KM (+38)468 Nm (+68)
BMW 3 F30 (FL) 325d 2.0 160kW218 KM450 Nm260 KM (+42)532 Nm (+82)
BMW 3 F30 (FL) 325d 2.0 165kW224 KM450 Nm284 KM (+60)530 Nm (+80)
BMW 3 F30 (FL) 330d 3.0 190kW258 KM560 Nm305 KM (+46)647 Nm (+87)
BMW 3 F30 (FL) 320i 2.0 135kW184 KM270 Nm238 KM (+54)358 Nm (+88)
BMW 3 F30 (FL) 330i 2.0 185kW252 KM350 Nm282 KM (+30)433 Nm (+83)

Alfa Romeo

Alfa Romeo Brera IOryginałChip Tuning  
mocmomentmocmoment   
Alfa Romeo Brera I 2.0 JTDm 125kW170 KM360 Nm196 KM (+26)417 Nm (+57)
Alfa Romeo Brera I 2.4 JTDm 147kW200 KM400 Nm230 KM (+30)470 Nm (+70)
Alfa Romeo Brera I 2.4 JTDm 154kW211 KM400 Nm227 KM (+16)458 Nm (+58)

Kia

Kia Sportage IIIOryginałChip Tuning 
mocmomentmocmoment  
Kia Sportage III 1.7 CRDi 85kW116 KM255 Nm150 KM (+34)324 Nm (+69)
Kia Sportage III 2.0 CRDi 100kW136 KM319 Nm175 KM (+39)391 Nm (+72)
Kia Sportage III 2.0 CRDi 135kW184 KM383 Nm209 KM (+26)438 Nm (+55)
Kia Sportage III 1.6 GDI 99kW135 KM165 Nm144 KM (+10)172 Nm (+7)
Kia Sportage III 2.0 16V 120kW163 KM195 Nm169 KM (+5)203 Nm (+8)

Chip tuning – na czym polega chip tuning?

Chip tuning to zmiana oprogramowani tzw. map sterownika silnika. Każde auto posiada urządzenie nazywane sterownikiem silnika, czyli ECU. Jest to komputer, którego oprogramowanie odpowiada za pracę silnika w każdych warunkach prędkości i przy każdym obciążenia. To w ECU zapisane są dane, jak sterować dawkami paliwa i zapłonem w przypadku silników benzynowe oraz kątem wtrysku paliwa w przypadku diesli w określonych warunkach.

Parametry wpisane do ECU są przygotowane tak, aby maksymalnie zwiększyć trwałość silnika. Niekoniecznie wykrzesać z silnika największą moc. Stąd powstają rezerwy, które chip tuning wykorzystuje.

Chip tuning – jak przebiega elektroniczny tuning?

To modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem umieszczonego w centralce sterującej (komputerze, ECU) silnika. W nazewnictwie elektronicznym chip oznacza układ scalony. W komputerach sterujących silnikiem zmieniana jest najczęściej zawartość zewnętrznej pamięci programu, umieszczona zwykle w układzie scalonym, zwanym pamięcią eeprom lub flash. Czasami trzeba zmienić także pamięć mikrokontrolera.

W nowszych samochodach chipowanie wykonywane jest poprzez wgranie programu do sterownika za pomocą interfejsów przez gniazdo diagnostyczne (OBD i CANBUS). W starszych autach, przez wylutowanie i przeprogramowanie pamięci eprom lub kości flash sterownika.

Czy chip tuning jest odwracalny?

Tak, w każdej chwili można wrócić do ustawień fabrycznych. Wymaga to jednak odwrotnej operacji. W przypadku wgrania samego oprogramowania jest to znacznie łatwiejsze, w przypadku ingerencji w układ scalony komputera nieco bardziej skomplikowane.

Czy chip tuning jest zgodny z prawem?

Tak, choć trzeba pamiętać, że chip tuning w autach na gwarancji oznacza jej utratę. Każda ingerencja w układy samochodu poza autoryzowaną siecią sprzedaży, także elektroniczna, a tym bardziej wpływająca na inne podzespoły auta, powoduje zmianę parametrów samochodu.

Chip tuning – wady i zalety

Zalety są ewidentne. To zwiększenie mocy i momentu obrotowego, lepsza dynamika auta i mniejsze spalanie a przy tym brak dodatkowych urządzeń w silniku. Dodatkowo dzięki chip tuningowi można wpływać na zmianę ustawienie wolnych obrotów, dawki rozruchowej (startowej), wyłączenie DPF lub FAP, zmianę limiterów prędkości maksymalnej i obrotów.

Trzeba jednak pamiętać, że auto po chip tuningu wymaga większej troski i częstszej wymiany oleju i kontroli poszczególnych podzespołów. Poza tym, jeśli ASO wykryje chip tuning, stracimy gwarancję, a przy wgraniu fabrycznego oprogramowania przez serwis, auto wraca do ustawień fabrycznych.

A Car on the Dynamometer rolls.

Do złej opinii o chip tuningu przyczyniły się także nieprofesjonalni mechanicy, którzy wykręcali z silników duże moce, nie patrząc na ich trwałość i nie sprawdzając efektów swojej pracy. Dlatego mimo katalogów określających przyrosty mocy do każdego silnika specjaliści zalecają indywidualne podejście do każdego auta a przede wszystkim pomiar mocy i momentu na hamowni po dokonaniu modyfikacji.

Poza tym nowe osiągi silnika muszą być dostosowane do stanu technicznego samochodu i przebiegu. Właśnie, dlatego najlepiej stosować chip tunig przy jak najniższych przebiegach.

Ile kosztuje chip tuning?

Koszt jest uzależniony od wieku i stanu auta. Można jednak przyjąć, że minimalny koszt chip tuningu dla silnika benzynowego lub diesla to przynajmniej 1500 zł. Do tego warto doliczyć sprawdzenie mocy na hamowni oraz sprawdzić, czy ewentualna korekta ustawień jest wliczona w cenę, czy wymaga dopłaty. Z reguły taka dodatkowa usługa to wydatek ok. 30-400 zł.

Chip tuning a może tunig box?

Chip tuning to nie jedyna możliwość szybkiej zmiany parametrów silnika. Drugim rozwiązaniem jest power box, czyli dodatkowy zewnętrzny sterownik cyfrowy dopinany do wiązki samochodu (tzw. tuning box lub power box).

Modyfikacja, co do zasady polega na tym samym, jednak realizowana jest w nieco inny sposób. Odbywa się poprzez zmianę parametrów odczytywanych przez czujniki samochodu tak, aby sterownik silnika wprowadził korektę dwóch podstawowych parametrów — ciśnienia doładowania i dawki paliwa. Power box zmienia, zatem dwa parametry, a nie trzy, jak chip tuning i działa na zasady korektora fabrycznych ustawień silnika.

Zalety power boxa

Niezaprzeczalną zaleta power boxa jest możliwość jego zdalnego włączany i wyłączany podczas użytkowania auta oraz łatwy demontaż urządzenia w dowolnej chwili. Np. przed autoryzowanym przeglądem.

Jego wadą jest to, że modyfikuje dwa (ciśnienie doładowania i dawkę paliwa), a nie trzy parametry pracy silnika pozostawiając kąt wtrysku lub zapłonu. Mimo to najczęściej power box stosuje się w autach na gwarancji.