28 lipca 2022

BMW X1 (E84) – wygodny maluch klasy premium.

Wykorzystywanie tych samych podzespołów w świecie motoryzacji to standard. Także w segmencie premium. Dlatego nie można się dziwić, że do najmniejszego crossovera w historii niemieckiej marki wiele części pasuje z popularnej trójki. A czy BMW X1 jeździ jak trójka?

Prace nad X1 rozpoczęto w 2006, na cztery lat przed rynkową premierą. To właśnie wtedy BMW zorientowało się, że ludzie pokochali SUV-y, ale chętnie by jeździli mniejszymi crossoverami i to niekoniecznie z napędem na cztery koła. Do budowy najmniejszego w historii marki crossovera wykorzystano sprawdzoną platformę piątej generacji trójki (E90). To zapowiadało, że auto będzie się prowadzić równie dobrze. To zapowiadało także, że BMW X1 będzie równie… ciasne we wnętrzu, co popularna trójka. Mistrzem przestronności przecież E90 nigdy nie była. No ale auto miało być małe.

Ten sam rozstaw osi (2760 mm), niemal ten sam napęd, w standardzie na przednie koła, za dopłatą xDrive czyli napęd na cztery koła i delikatnie podniesione zawieszenie miały powodować, że X1 trafi do zupełnie nowych klientów. Tak też się stało. Aktywnych, dynamicznych i młodych. Niekoniecznie zapatrzonych w jazdy po szutrach, bo BMW X1, choć wyżej zawieszone, to typowy mieszczuch.

Wielu osobom gabaryty auta i „przestronność” wnętrza wystarczyły. Bagażnik o pojemności 420 litrów, dzięki regularnemu kształtowi i sporemu otworowi załadunkowemu także okazał się dość pakowny, a charakter auta spełniał wiele pokładanych w nim oczekiwań.

BMW X1 (E84)

BMW X1 (E84)

BMW X1 (E84) pierwszej generacji produkowane było od 2009 do 2015. Przyjemnie się prowadzi, oferowało naprawdę spory wybór napędów i silników, ma charakterystyczny i dopracowany układ kierowniczy, a nisko położony środek ciężkości sprawia, że prowadzi się stabilnie.

Dopiero druga generacja BMW X1 (F48) powstała na nowej platformie UKL2 platform tożsamej z Mini Coutryman i BMW 2 Active Tourer.

BMW X1 – dostępne silniki

Choć BMW X1 było pierwszym crossoverem premium w swoim rozmiarze, to pod innymi względami próżno szukać tu nowych rozwiązań. Podwozie z E90 połączono z istniejącymi już technologiami od BMW, a następnie wpakowano w karoserię, która miała odpowiadać gustom współczesnych kierowców.

Silniki benzynowe w X1 stanowią niewielką część oferty. W gamie pojawiły się silniki dwulitrowe:

  • 2.0 l. wolnossący 18i z rodziny N46, o mocy 150 KM,
  • 2.0 l. doładowane N20 w wersji 20i oraz 20ix (184 KM) lub 28ix (245 KM).

Największe jednostki benzynowe to 3.0 l. R6:

  • wolnossące 25ix i 28ix z rodziny N52, o mocy 218 lub 258 KM,
  • 35ix z turbo, pochodzący z serii N55, generujący moc 306 KM.

Silniki benzynowe oferują szeroki zakres osiągów – najsłabsze rozpędzają się do setki w 10,4 sekundy, a najmocniejsze w 5,6 sekundy. Zakres prędkości maksymalnej zaczyna się od 200, a kończy na 250 km/h.

Wszystkie diesle w ofercie to silniki o pojemności 2.0 l. z rodziny N47, występujące w wielu odmianach. Zasada jest prosta: im więcej turbosprężarek tym większa moc, ale też więcej kłopotów przy większych przebiegach. Warto wziąć to pod uwagę, szukając używanego BMW X1. Niejednokrotnie to auta, które mają spore przebiegi.

BMW X1 (E84)

BMW X1 (E84)

Podstawowy silnik wysokoprężny to 16d o mocy 116 KM, rozpędzający się maksymalnie do 190 km/h i osiągający setkę w 11,5 sekundy. Ta wersja silnikowa przeznaczona jest raczej dla spokojniejszych kierowców – to najwolniejsze BMW X1 w ofercie.

Silniki 18d i 18dx generują 143 KM, a 20d i 20dx 163, 177 lub 184 KM, w zależności od rocznika. Jednocześnie wersja o mocy 163 KM to EfficientDynamics Edition, nastawiona na ekonomiczną jazdę. Na jej wydajność pracują m.in. specjalne opony, odłączany kompresor klimatyzacji czy odzyskiwanie energii z hamowania.

Na szczycie gamy znalazły się jednostki z biturbo: 23dx o mocy 204 KM oraz 25dx o mocy 218 KM.

Dla jasności warto też wspomnieć, że auta, które przy oznaczeniu wersji silnikowej posiadają „x”, mają napęd na cztery koła.

Ile kosztuje BMW X1?

BMW X1 (E84) to dość popularne auto, więc egzemplarzy do wyboru na rynku wtórnym nie brakuje. W 2022 roku najtańsze X1 kosztują ok. 35 tys. zł, a najdroższe do 83 tys. złotych. Wybierając ten samochód, trzeba jednak pamiętać, że trwałość nie jest jego mocną stroną, a naprawy mogą być mocno odczuwalne dla portfela.

Czego spodziewać się, kupując BMW X1? Zapraszamy na nasz test.

BMW X1 (E84) - GALERIA

Volkswagen Golf I
Volkswagen Golf I
Fiat Uno