00:00
00:00

Łukasz Borowicz

4 listopada 2020

BMW Serii 3 E30 – klasyczne auto dla wprawnego kierowcy

Pora na klasykę! Produkowane w latach 1982-1994 BMW Serii 3 E30 to auto, które od razu zwraca na siebie uwagę. Choć, jak na BMW, prowadzi się dość miękko, to jazda nim stanowi sprawdzian dla kierowcy. Gotowy na lekcję prawdziwej jazdy, bez elektroniki? Zobacz, co powinieneś wiedzieć o tym wyjątkowym modelu BMW.

Nadwozia i silniki BMW E30

BMW E30 potocznie nazywane jest „kwadratem”, co nie powinno dziwić nikogo, kto choć raz spojrzał na to auto z boku. Jedyne okrągłe elementy tego samochodu to koła, kierownica i reflektory. Trójka, niezależnie od wybranej wersji nadwozia (sedan, coupe, cabrio, touring lub topcabrio), już zawsze będzie wyróżniać się kanciastym kształtem.

Oferta silników w tym modelu jest dość rozbudowana. Co ciekawe w tej generacji po raz pierwszy pojawiły się silniki diesla, a dokładniej:

  • 324d z serii M21 – 2,4 o mocy 84 KM
  • 324td z turbiną, o mocy 115 KM

Wśród silników benzynowych, gdzie oznaczenie odzwierciedlało faktyczną pojemność silnika) znajdziemy m.in.:

  • 316, silnik o pojemności 1,6 lub 1,8 i mocy 90 KM, wyposażony w gaźnik
  • 316i, silnik o pojemności 1,6 i mocy 102 KM
  • 318i, silnik o pojemności 1,8 o mocy 105 lub 115 K
  • 318iS, silnik o pojemności 1,8 o mocy 136 KM, z 16-zaroworową głowicą
  • 320iS, silnik o pojemności 2,0 o mocy 192 Km, również z 16-zaworową głowicą

To jednak nie koniec. W wersji M3 spotkamy:

  • silnik o pojemności 2.3 i mocą 195 lub 200 KM
  • motor EVO o pojemności 2.3, ale już z mocą 215 lub 220 KM
  • silnik EVO II o pojemności 2.5 oraz mocy 238 KM

Wśród silników R6 można znaleźć:

  • 320i – 2.0, 125 lub 129 KM
  • 323i – 2.3, 139 lub 150 KM
  • 325i – 2.5, 170 KM

Dużo tego? Sporo, jednak to nadal nie wszystkie silniki stosowane w BMW 3 E30. Na rynek afrykański produkowano np. 333i o pojemności 3,2 litra i mocy 197 KM, jednak jego zakup dziś można jednak uznać za trudny jeśli nie niemożliwy.

Cena

Cena BMW E30 jest uzależniona od stanu auta oraz jego wersji no i wyjątkowości. W 2020 roku najtańsze egzemplarze to wydatek ok. 8 000, a najdroższe nawet 140 000 złotych. Takie auto to już teraz inwestycja w klasykę. 

BMW E30 to samochód, który wymaga uwagi. Problemem może być nadmierne zużycie lub zaniedbanie, bo kilkadziesiąt lat na drogach robi swoje. Lista potencjalnych awarii jest dość długa: wycieki oleju, uszkodzenia wału korbowego i panewek, zepsute prowadnice zaworów lub całe głowice, luzy na tłokach, problemy z systemem chłodzenia oraz kłopotliwe sprzęgło wiskotyczne. Przy zakupie dobrze zwrócić szczególną uwagę na problem korozji i przyjrzeć się progom, podłodze, rantom drzwi, tylnym nadkolom i mocowaniu kielichów. 

BMW to auto na lata – przy niskim przebiegu ma szansę posłużyć bardzo długo. Sprawdź, jak w naszych testach sprawdziło się 36-letnie BMW E30.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.