00:00
00:00

Łukasz Borowicz

6 listopada 2020

BMW serii 1 E87 – idealny samochód do miasta

BMW serii 1 E87 to idealne auto do miasta, do jazdy na co dzień. Jest bardzo precyzyjne i zwrotne, a przy tym trudno wyprowadzić je z równowagi. Produkcję jedynki rozpoczęto w 2004 roku, a w 2011 na rynku pojawiła się druga generacja modelu. Jak każde, kryje jednak kilka tajemnic. Przed zakupem warto więc poznać E87 nieco bliżej.

BMW E87 w benzynie

Wybór silników w tym modelu jest bardzo szeroki. Jeśli szukasz silników benzynowych, jest z czego wybierać. W „jedynce” znajdziesz pojemności od 1.6 do 3.0 l. w zakresie mocy od 115 do 340 KM. Ale na tym nie koniec, bo w tym modelu zastosowano silniki rzędowe, 4- lub 6-cylindrowe, z wtryskami pośrednimi lub bezpośrednimi, a także z doładowaniem lub bez. Co ciekawe oznaczenia dostępnych silników nie zawsze są czytelne i oczywiste. Jak je rozszyfrować?

Oznaczenia silników w BMW 1:

  • 116i o pojemności 1.6, w autach produkowanych do 2007 miał moc 115 KM ; po 2007 roku pojawiły się silniki o mocy 122 KM, z wtryskiem bezpośrednim
  • 118i o pojemności 2.0 i mocy 129 lub 143 KM. Podobnie jak w przypadku 116i, wtryski bezpośrednie pojawiły się w tej jednostce po 2007
  • 120i o pojemności 2.0, w dwóch wariantach: z wtryskiem pośrednim (150 KM) lub pośrednim (170 KM)
  • 125i o pojemności 3.0 o mocy 218 KM z wtryskiem bezpośrednim 
  • 130i o pojemności 3.0 o mocy 265 KM i z pośrednim wtryskiem
  • 135i o pojemności 3.0, z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem, co dało moc 306 Km

Aby rozróżnić poszczególne silniki, warto posługiwać się kodami fabrycznymi.

BMW serii 1 E87 w dieslu

W przypadku samochodów używanych najczęściej w tym modelu spotykane są jednak silniki wysokoprężne. Z ich rozróżnieniem jest znacznie łatwiej, bo wszystkie mają 4 cylindry ustawione w rzędzie i pojemność dwóch litrów.

  • 116d – 115 KM
  • 118d – 122 lub 143 KM
  • 120d – 163 lub 177 KM
  • 123d – 204 KM

Jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika może przyprawić o zawrót głowy. Na uwagę zasługują 118i oraz 120i, oznaczane jako N46 lub, dla miłośników mocniejszych wrażeń, N52 (o pojemności 3.0). 116i wyróżnia się słabą dynamiką i miewa problemy z łańcuchem rozrządu. Z kolei w N46 trzeba liczyć się z ewentualną awarią silniczka valvetronica, czyli elementu odpowiedzialnego za sterowanie rozrządem, czujnika NOX czy pierścieni lub uszczelniaczy, co z kolei powoduje pobór oleju.

Jednostki w autach poliftingowych wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa, co zwiększa ryzyko poważnych usterek, np. rozrządu, wtrysków czy elektrozaworu ciśnienia.

Diesle cieszą się popularnością ze względu na niższe spalanie. Najbardziej polecany z silników wysokoprężnych to 120d o kodzie M47. Można się w nich spodziewać awarii dwumasowego koła zamachowego, filtra DPF, wtryskiwaczy czy koła pasowego na wale korbowym, ale to standard w przypadku silników wysokoprężnych.

Ile kosztuje BMW serii 1 E87?

Rozstrzał cenowy w przypadku tego modelu jest dość spory – według danych na 2019, ceny BMW E87 wahają się od 12 000 do 92 000 złotych. Przy zakupie trzeba mieć na uwadze bardzo zróżnicowaną historię tych aut. Na co jeszcze zwrócić uwagę? Dowiesz się z naszego testu.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.