16 czerwca 2023

BMW Group i jego marki – od Mini do Rolls-Royce’a

BMW siedziba Monachium

BMW powstało w 1916 roku i obecnie w swoim portfolio ma zarówno Mini, produkujące nieduże auta, jak i wybitnie ekskluzywnego Rolls-Royce’a. Ale w historii tej firmy jest też okres, o którym jej przedstawiciele niechętnie mówią.

Nazwa BMW stanowi skrót od Bayerische Motoren Werke AG. Czyli bawarskich zakładów samochodowych. Firma powstała w 1916 roku, jako producent silników lotniczych. Wytwarzała je od 1917 do 1918 roku oraz od 1933 do 1945 roku.

Ale podwaliny pod tego producenta dał inny zakład. To Otto Flugmaschinenfabrik, założony w 1910 roku przez Gustava Otto. Najpierw jego nazwa została przemianowana 7 marca 1916 roku na Bayerische Flugzeugwerke AG. Później, w 1922 roku było to już Bayerische Motoren Werke.

To jednak nie koniec perturbacji z początkami tego niemieckiego producenta samochodów. O BMW świat po raz pierwszy usłyszał w 1913 roku, kiedy to Karl Rapp założył firmę, używającą właśnie tej nazwy. Następnie w 1922 roku określenie BMW wraz z aktywami przeniesiono do Bayerische Flugzeugwerke AG.

BMW: zaczęło się od silników lotniczych

Pierwszym produktem firmy był 6-cylindrowy, lotniczy silnik rzędowy. Zaprojektował go inżynier Max Friz wiosną 1917 roku. Po zakończeniu I wojny światowej Niemcy kontynuowali swoją działalność produkcyjną, wytwarzając silniki do motocykli, sprzęt rolniczy, artykuły gospodarstwa domowego i hamulce kolejowe. Firma w 1923 roku wyprodukowała też swój pierwszy motocykl. Był to model R 32.

5 lat później BMW stało się producentem samochodów. Zbiegło się to w czasie z zakupem firmy Fahrzeugfabrik Eisenach, która w tamtym czasie wytwarzała Austina Sevens na licencji marki Dixi. Po przejęciu przez BMW auto otrzymało nazwę 3/15. W latach trzydziestych firma rozszerzyła swoją ofertę o samochody sportowe i większe pojazdy luksusowe.

Jednak w czasie II wojny światowej BMW koncentrowało się głównie na produkcji silników lotniczych. Okres ten jest uznawany za ciemną kartę historii niemieckiego wytwórcy. Otóż w jego fabrykach pracowali głównie… robotnicy przymusowi. Szacuje się, że było ich około 40 000 – głównie więźniów z obozu koncentracyjnego w Dachau.

Obok silników samolotowych podczas wojny wytwarzano także motocykle. Produkcja samochodów z kolei całkowicie ustała. Tak było do 1952 roku, kiedy do na ulice wyjechał model 501. Wcześniej, po wojnie, w związku z zakazem wytwarzania pojazdów silnikowych i samolotów, Niemcy przerzucili się na garnki, patelnie oraz rowery.

Auta i motocykle

Obecnie w portfolio firmy, oprócz samochodów marki BMW, znajdują się także Mini i Rolls-Royce. Nadal są wytwarzane także motocykle – jako BMW Motorrad. Co istotne, firma szczyci się dużymi sukcesami w sportach motorowych.

Wśród nich należy wymienić zwycięstwa w wyścigach samochodów turystycznych, udział w Formule 1 – w barwach zespołu BMW startował Robert Kubica – czy też zwycięstwo w 24h Le Mans. Miało ono miejsce w 1999 roku. Dokonano tego za pomocą bolidu o nazwie V12 LMR.

Główna siedziba niemieckiej firmy znajduje się w Monachium. To budynek w kształcie czterech cylindrów, którego budowę ukończono w 1972 roku. Co ciekawe, w 1999 roku został on wpisany na listę zabytków. Obecnie to jeden z najważniejszych przykładów nowoczesnej architektury w Monachium.

Firma ma wiele zakładów na całym świecie. Pojazdy silnikowe są wytwarzane w Niemczech, Brazylii, Chinach, Indiach, Meksyku, Holandii, RPA, Wielkiej Brytanii czy w Stanach Zjednoczonych. Jej głównymi udziałowcami jest rodzina Quandt, która w 1959 roku uratowała BMW przed bankructwem. Pozostałe akcje są własnością publiczną.

BMW

To podstawowa marka tego producenta samochodów. Obecnie jej gama jest bardzo szeroka i obejmuje liczne linie modelowe. Mamy więc serię 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7. Ponadto BMW oferuje uterenowione modele w postaci X1, X2, X3, X4, X5, X6 i X7.

Ale to nie wszystko. Obok nich dostępne są także pojazdy na prąd, które wyróżnia litera „i” w nazwie. Są to m.in. i4 czy iX. Jakby tego było mało, najnowsze samochody marki są od razu prezentowane nie tylko jako spalinowe, ale również jako elektryczne.

Tak było w przypadku serii 7, X1 czy najnowszej serii 5 (TUTAJ przeczytasz o niej więcej).

Obok modeli BMW, można wyróżniać serie modelowe, sprzedawane pod submarkami. Są to BMW Alpina i BMW M.

BMW Alpina

Ta firma została założona w 1965 roku. Początkowo nazywała się Alpina Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG i zajmowała przygotowywaniem tuningowych akcesoriów dla modeli BMW.

Ale z biegiem czasu zakres zmian był tak duży, że firma stała się osobną marką. Sposób jej działalności przez lata był bardzo specyficzny. Otóż Alpina kupowała nowe auta od BMW, a następnie udoskonalała je na swojej linii montażowej.

Przez lata samochody Alpiny w pewien sposób uzupełniały ofertę tej niemieckiej marki. Dlaczego? Otóż nie były tak sportowe jak modele z serii M, ale za to wyróżniały się znacznie wyższą jakością wykonania i komfortem niż modele BMW. Do tego dorzucały wzmocnione jednostki napędowe.

W efekcie Alpina ma swoje grono oddanych klientów. Klientów, którzy cenią jej auta za niesamowicie wyśrubowany poziom luksusu i osiągów. W samochodach BMW Alpina absolutnie rewelacyjny komfort jazdy perfekcyjnie łączy się bowiem ze wspaniałym prowadzeniem.

Ale w 2022 roku BMW postanowiło wziąć sprawę we własne ręce i stało się to, czego od lat każdy się spodziewał. BMW wykupiło Alpinę, której sposób działalności ma się nie zmienić do końca 2025 roku.

Od 2026 roku BMW planuje ofensywę w segmencie modeli luksusowych. Wtedy też pojawią się elektryki i auta hybrydowe, sygnowane przez Alpinę.

BMW M GmbH

Założone w 1972 roku, zbrojne ramię niemieckiej marki, co roku istotnie poprawia swoje wyniki sprzedaży. Wytwarza ono samochody sportowe, oparte na standardowych modelach BMW.

Ale pod koniec 2022 roku BMW M pokazało pierwszy, skonstruowany przez siebie model od 1978 roku, kiedy to powstało kultowe M1. Nowe auto – nazwane XM – jest potężnym, hybrydowym SUV-em, napędzanym przez benzynową V-ósemkę, współpracującą z silnikiem elektrycznym, umieszczonym w skrzyni biegów (TUTAJ przeczytasz więcej o tym aucie).

Obecnie wyzwaniem, o którym wielokrotnie wspominał szef BMW M GmbH – Frank van Meel – jest przejście na elektromobilność. Choć zapewni ono jeszcze lepsze osiągi, obawia się on czegoś innego.

To sposób smakowania takich samochodów w czasie jazdy. Chodzi przede wszystkim o dźwięk silnika, który w przypadku aut spalinowych stanowi kolejny element, działający na zmysły kierowcy. Odpowiada więc nie tylko za hałas w czasie przyspieszania, ale przede wszystkim podczas jazdy w poślizgu.

I właśnie w tym względzie van Meel uważa, że będzie bardzo dużo do zrobienia.

Rolls-Royce

Brytyjski producent samochodów ultraluksusowych stał się własnością BMW w 1998 roku. Z kolei w 2003 roku Niemcy powołali do życia nową spółkę zależną, czyli Rolls-Royce Motor Cars Limited. Zajmuje się ona produkcją i dystrybucją aut tej brytyjskiej manufaktury.

Rolls-Royce został założony w 1906 roku przez panów Charlesa Rollsa i Henry'ego Royce'a. Marka szybko zyskała reputację wytwórcy luksusowych pojazdów wysokiej jakości, znanych ze swoich wyrafinowania, kunsztu i dbałości o szczegóły.

Samochody marki Rolls-Royce są powszechnie uznawane za synonim prestiżu, sukcesu i bogactwa. Na przykład Phantom IV to auto, przeznaczone wyłącznie dla członków rodziny królewskiej i głów krajów.

W październiku 2022 roku Rolls-Royce pokazał swój pierwszy w historii samochód elektryczny. To ogromne, dwudrzwiowe coupe o nazwie Spectre (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).

Mini

Kolejna brytyjska marka, należąca do BMW. Niemcy nabyli Mini w 1994 roku, a następnie wprowadzili na rynek zupełnie nową generację modeli. Historia tego wytwórcy sięga roku 1959, kiedy to powstało pierwsze auto, wyprodukowane pod skrzydłami British Motor Corporation (BMC).

Jednym z fascynujących faktów na temat Mini jest to, że jego auta wygrywały w rajdach i wyścigach z wieloma większymi i znacznie mocniejszymi modelami. Największy sukces Mini to zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo w 1964 roku!

W tym roku Mini ma wprowadzić zupełnie nową, czwartą generację swojego hatchbacka. Otrzyma ona elektryczny napęd i będzie wytwarzana w Chinach. Z kolei dotychczasowy model spalinowy wyglądem upodobni się do nowości, ale konstrukcyjnie będzie bazował na poprzedniku.

BMW Motorrad

BMW wyprodukowało swój pierwszy motocykl w 1923 roku. Obecnie w jej gamie znajduje się wiele różnych modeli, zróżnicowanych pod kątem preferencji przyszłych użytkowników.

Obecnie motocykle BMW są postrzegane, jak pojazdy premium.